/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvorfor nu kun dialog i Kandu
Fra : svendgiversen
Vist : 311 gange
100 point
Dato : 25-01-04 10:23

Jeg har på det sidste forsøgt at nedbryde alt for lange spørgsmål
til nye overskuelige; for at få svar fra flere, men ...

hurtigt udvikler de sig igen til lange dialoger, kun med vor flittigste debatør Senta.
(når jeg begynder at skrive: "du" og "Senta" og "nu må jeg se håndbold"
i et landsdækkende debat forum, må der være noget galt).

Og jeg tror ikke det er spørgsmålene, der er uinteressante:
I den sidste er der således to mulige oldeforældre,
(næsten som to potentielle mordere i en Krimi)
og det ser ud til at en amatørforsker i USA har valgt den forkerte
(falsk anklage i vor Krimi).

Andre kan jo have specialviden (eksempelvis: Varla ved alt om præster),
nogle bor måske i lokalområdet, hvor de to mulige oldefædre levede etc.
Så hvis flere bidrager; en hurtigere og bedre løsning, er det ikke det Kandu står for?

Men for os der stadig arbejder og har begrænset tid,
drukner den egentlige problemstilling i lange net kopier?
eller hvad er galt??

Og andre end Senta må gerne svare,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-01-04 11:28

Jeg foreslår dig at stille dit? angående familien fra Ørslev på denne adresse
http://nyhedsgrupper.opasia.dk/gruppe/dk.videnskab.historie.genealogi

fra GOOGLe

http://www.google.com/custom?q=dk+.+videnskab+.+historie+.+genealogi&cofold=AH%3Acenter%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fusenet.dk%3BAWFID%3A585f4a20573edef7%3B&cof=LW%3A310%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fusenet.dk%2Fgrafik%2Fusenet.gif%3BLH%3A170%3BAH%3Acenter%3BGL%3A0%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fusenet.dk%3BAWFID%3A585f4a20573edef7%3B&sa=S%F8g&sitesearch=usenet.dk&domains=usenet.dk

jeg kan se 2601 har fået svar på sit ? fra den. 21-1-04
Hvem ved noget om Albertine Dorthea Wittrock
der.
http://www.kandu.dk/dk/spg/30590 .
De er meget, meget flinke til at hjælpe .
Held og lykke med din videre søgning, jeg trækker mig.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-04 12:08

Det var jo ikke sådan ment Senta, du har hjulpet mig ekstremt meget,
(på det sidste, hvem fandt begge de mulige oldeforældre? og mange flere??).

Du skal da ikke trække dig, vi skal bare have andre med i debatten også.

Hvem kan formilde Senta?
og formidle en mere bred debat i dette forum??

Jeg bliver vist altid misforstået, Svend

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-04 12:31

Hej Svend!
Jeg ved at flere personer følger med i denne gruppe, men bidrager kun, hvis de er sikre på at deres indlæg "er svaret".

Måske kan du også selv gøre overskriften på dine spørgsmål mere "indbydende" og sigende? "ElmoreNelson3" er jo ikke lige den mest tiltrækkende overskrift for udenforstående. I stedet kunne du jo skrive "Elmore Nelson udvandret til USA, f. ca. 18xx i Sverige, men hvor?" (eller hvordan det nu lige hang sammen).

Du sætter måske også "præmien" lige højt nok? I stedet kunne du jo sætte point til 100 og hvis der så kommer et ordentligt svar, som fortjener mere, forhøjer du det lige inden du accepterer svaret.

Et andet princip i Kandu er jo "vejen til hurtig hjælp". Princippet kolliderer indimellem med grundigheden i slægtsforskningen.

Hvis du ikke ønsker hjælp til selvhjælp i et spørgsmål, bør du skrive det.

PS dette spørgsmål burde kun have været sat til 1 point, for når det en gang bliver lukket, skal man betale 10 point for at læse det.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-01-04 12:41

" formidle en mere bred debat i dette forum??2
det ville være dejlig om de der evt. har andre muligheder end nettet, FS. osv. ville hjælpe, har du prøvet at stille dit ?
i en af nyhedsgrupperne, det var et forsøg ??
Jeg tror der er større muligheder for at få det helt rigtige svar der, der er en del der ligger inde med folketællinger og forsker i mange forskellige byer osv ,prøv.
Hvem kan formilde Senta?
jeg trækker mig , for at andre kan komme til, jeg har ikke mere at bidrage med.
Senta

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 25-01-04 12:51

Hej! Du kunne jo forsøge på nogle af de Hjemmesider som kun beskæftiger sig med slægtsforskning og som har diskussionsgrupper f.eks. Lundin og DDD.
I Kandu spørgsmål 29578 fra 6.01 er anført nogle links men dem har du jo nok set.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-04 13:43

Ja, jeg skal prøve at gøre mine spørgsmål mere indbydende.
Og jeg kan finde en del selv, så det vil normalt være hjælp til selvhjælp.

Jeg kender godt andre nyhedsgrupper,
men foretrækker Kandu, netop fordi man her kan diskutere uformeldt.
Så løsningen er ikke at flygte fra Kandu.

Ingen har endnu berørt hovedproblemet, som jeg ser det:
Er mine spørgsmål ikke målrettede nok, og bliver de hurtigt for uoverskuelige,
så den travle Kandu læser mister overblikket og taber interessen?

>jeg har ikke mere at bidrage med.
Selvfølgelig har du det, Senta. Du har hjulpet mig mange gange, og vil (forhåbentligt) gøre et igen
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-01-04 14:24

"men foretrækker Kandu, netop fordi man her kan diskutere uformelt."
Ja, det er vel tanken med Kandu, at der kan diskuteres frit og uformelt.

"Er mine spørgsmål ikke målrettede nok, og bliver de hurtigt for uoverskuelige"
Det mener jeg ikke, du kommer jo med flere oplysninger når, hvis du har dem, og ? vil altid blive lange hvis oplysningerne ikke stemmer helt.

"jeg kan finde en del selv, så det vil normalt være hjælp til selvhjælp"
Du sortere jo selv i det materiale der kommer på dine ? det er jo dig der i den sidste ende ved, hvem der stemmer overens med de personer du søger oplysninger om.

Det er vel også fundamentet i slægtsforskningen, med de medier der er til rådighed i dag, at du selv hjælper til med at finde de oplysninger du skal bruge, jeg forstår på dine ? at du har behov for oplysninger, hjælp til de indkomne svar ? om det nu er de aner her, eller det evt. kan være en anden ,der er de rigtige osv.

FS. er en god søgemaskine, med mange oplysninger bl.a. nr. til kirkebøgerne osv., men alle oplysninger skal tjekkes, der er mange fejl på FS. ellers ok.

Selvfølgelig: hjælper jeg hvis jeg kan.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-01-04 11:49

I princippet er det lige meget hvordan overskriften lyder i et ?, hvad der skal stå i overskriften er vel op til den der stiller ?, hvis du er interesseret nok , bestemmer du jo selv om det er interessant nok til at du vil hjælpe med at løse det.
Derudover er det vel spørgeren der bestemme præmiens beløb for et rigtig svar,
" matadorpenge" og får du et muligt svar på dit ?
kan du jo selv dobbelt tjekke i kirkebøger, folketællinger, osv. og derefter godkende det svar der er det rigtige, på Kandu er vi vel til for at hjælpe, hvis vi kan , det er vel princippet, tanken med Kandu . Hjælp til selvhjælp.

De der svare på spørgsmål, kan ikke være 110% sikker på, at lige deres svar er det rigtige, det afholder forhåbentlig ikke Kandu's bruger fra at hjælpe, hvis ikke lige de får præmien, "matadorpengene."
Samtidig kan det være en udfordring, med de få oplysninger der er i et ? , forsøger du at hjælpe, finder du samtidig ud af hvad nettet kan bruges til i bl.a. Genealogi, slægtsforskning osv.

Hvis du ikke ønsker at læse det ? til10 point i "matadorpenge" lader du jo bare være med det .

Det gives jo sommetider høje præmie,
" matador penge" i Kandu, for ingenting.

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-04 21:52

Det første er jeg ikke enig med dig i,
det næste er ikke klart for mig.

Når jeg valgte 100 point for dette spørgsmål,
var det fordi jeg efterlyste en metode forbedring,
(i stedet for vor dialog, som vi nu fortsætter med)
og metode konsulenter er jo dyre.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-01-04 22:08

Du finder , har din metode at skrive og stille ? på en forbedring, hvorfor det.
Hver fugl synger med sit næb, hvorfor så ikke skrive på din måde.
Hvem siger der skal være enighed, " bare midlet ikke helmer målet "
Mjørn
senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-04 20:45

Tak for svaret jkrjk2.

og meget mere kunne være svaret...
Svend