/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Dværgguarmi
Fra : HelleS
Vist : 922 gange
20 point
Dato : 01-04-02 14:37

Jeg har et 160L akvarie. Det er endnu ikke taget i brug. Jeg kunne godt tænke mig at holde dværgguarmier. Kan det anbefales som nybegynder? Hvor mange kan jeg have i akvariet - og hvilke andre fisk kan de bo sammen med? og hvor mange af dem?

Kommentar
Fra : Kleinstrup

Dato : 01-04-02 15:55

Colisa lalia - Dværg Gurami

--------------------------------------------------------------------------------

Familie: Belontiidae

--------------------------------------------------------------------------------

Videnskabelig beskrivelse: Hamilton-Buchanan, 1822
Førstegangsopdræt DK: L. Søncksen, 1906

--------------------------------------------------------------------------------

Region: Indien
Biotop: Tilgroede floder

--------------------------------------------------------------------------------

Størrelse: 4 cm
Form: Kroppen er høj og smal
Farve: Rød med lodrette gyldne lyseblå striber
Kønsforskel: Hannen er den mest farvestrålende, og er også den største
Varianter: -

--------------------------------------------------------------------------------

Dekorationer: Nyder tætbeplantede akvarier, behøver mange skjulesteder
Adfærd: Fredelig, meget sky
Social: Ikke flokfisk
Niveau: Alle zoner

--------------------------------------------------------------------------------

Temperatur: 24 - 26 c.
Cirkulation: Stiller ingen krav
pH: 6.0 - 8.0

--------------------------------------------------------------------------------

Foder: Altædende

--------------------------------------------------------------------------------

Ynglebiologi/kønsratio: Hannen bygger skumrede og passer på æg og unger. 1 han til 1 hun
Drægtighed/klækketid: Æggene klækkes efter et døgns tid
Legen: -
Øvrigt omkring yngel: Sollys og konstant temperatur. Det anbefales at fjerne hunnen efter endt æglægning. Hannen fjernes efter 2- 3 døgn, når ungerne er fritsvømmende. Hannen kan være voldsom overfor hunnen

Accepteret svar
Fra : redtop

Modtaget 20 point
Dato : 01-04-02 17:55

ja de er nemme at holde også for en nybegynder, husk dog at få dem i par. når hannen er faldet til, begynder den at vise sine farver rigtig. dværgguramien er en god fisk til et selvskabsakvarie, undgå dog at have for mange mindre fisk, da de sommetider kan være grove mod dem, de skal helst være så store at de kan klare sig selv. Husk at have godt med planter i baggrunden og måske et par huler de kan gemme sig i. jeg vil mene du kan have tre par og så nogle andre fisk alt efter hvor mange planter du har til at give ilt.

redtop

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 02-04-02 00:43

Jeg vil gerne vide hvilke slags fisk jeg kan have sammen med dværgguarmi, og hvor mange hvis jeg fx har 3 par dværgguarmier. Jeg har tænkt på 10 stk rød neon og 2 maller. Er det en ok kombination?

HelleS

Kommentar
Fra : redtop

Dato : 02-04-02 08:47

ja det er ok