/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende NTLDR
Fra : ofa
Vist : 304 gange
400 point
Dato : 24-01-04 22:47

Jeg sidder med en tom bærbar og skal install WIN 98 SE eller 2000,den melder om manglende NTLDR tror jeg den skrev,hvad gør jeg??

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-01-04 23:38

indstalere en af dem.
ntldr er en fil der skal bruges til at starte win2000/xp op,og ligger i mappen i386 på win2000/xp
cdrom.
Men du skal bare boot fra en af cdrom og gå igang med at indstallere,dog kan da harddisken ikke
er hel tom måske være et problem med win98se men prøv ....

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 00:14

det er når jeg booter fra disketten til 98 ,og min 2000 er ikke bootable men med 4 disketter.
Dermå være et trick,den er slet ikke til at få i tale.

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 25-01-04 00:20

få fat i en ny bootdiskette her www.bootdisk.com

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-01-04 00:22

hvis du vil indstallere win98
boot fra win98 disk
a:
d: skriv - hvor d er dit cdrom drev (skriv dir for at se indholdet)
d:
cd win98 skriv
d:\win98
install skriv
hvis du vil indstaller win2000
a:
d: skriv
cd i386
d:\i386
winnt skriv
d:\i86 skriv (har ikke prøvet men prøv)
husk ikke at formatere det drev win2000 filer kommer ind på,fjern disk når den skal genstares
ellers kan du når win98 er inde sætte win2000 i og vælge at opgradere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-04 00:25

Du Fdisk'er. Når du vælger [3] slet partition, skal du vælge [4] .....Ikke DOS partition !!!

REBOOT og start Fdisk op igen...

Nu opretter du en ny partition : [1] opret ny primær DOS partition.

[ESC] og REBOOT.

Almindelig format c: efter boot'en.

Nu skulle Win98 køre ind som smør

Ps. Jeg har netop idag installeret WIN98 på en Compaq 1200 bærbar på samme måde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 00:26

Lige så snart jeg prøver at boote på en af diskene ,både 98 og 2000,siger den mangl osv ,isæt anden diskette og genstart.Har hentet nye disketter til både 98-2000

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 00:29

Molo
Kom for sent med mit indlæg,vender tilbage imorgen,øjnene er blevet for små

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-04 00:37

Lav en disk alá mit forslag i : http://kandu.dk/dk/spg/31125

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 400 point
Dato : 25-01-04 01:53

det bedste du kan gøre at wipe din harddisk
dvs. slette den totalt
når du så har gjort det så kan du starte med en frisk boot disk eller cdrom
husk lige at stille din bios til at boote fra drev a: som første boot

og en simpelt bootdisk med wipe kan du hente her
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe

og når du har bootet op på disken og der står A:
skriver du
wipe 0
--------------------------
PS. hvis du har flere hardiske i maskinen så kan man vælge hvilke drev der skal wipe´s
F.EKS
drev 1 (master) skal wipes så skriver man
wipe 0
- - -
drev 2 skal wipes så skriver man
wipe 1

________________________
og når du så er færdig med wipe så skal du genstarte maskinen igen med disken i drev a:
nu skal du fdiske din harddisk

og når det så er gjort så genstarter du igen maskinen med disken i drev A:
og nu skal du formater din harddisk

Og så først nu kan du begynde at installere din windows

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 09:43

Med en alm 98 SE boot disk ,skriver den "fjern disk eller andet medie,tryk på tast for genstart",med TECHNET´s knoldog tot disk,skriver den det på engelsk.Det er en IBM Thinkpad 600 E,300 mhz 64 mb ram,der var ins´tall XP på Fat 32,men den kørte dræbende langsomt .Jeg tænkte om det kunne være fordi den blev slukket efter format C,men den skulle vel nok kunne boote alligevel.Den er overhovedet ikke til at få i tale

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 25-01-04 09:45
Kommentar
Fra : 2243

Dato : 25-01-04 09:47

ups nogle har rykket rund på min taster.

http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 09:48

Med 2000 bootdisk skriver den couldn´t find NTLDR ,indsæt en anden disk (på engelsk)

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 09:59

Fint Fint ,men nu efterlyser jeg en med 2000 der kan kopiere disse to filer til mig,kender ikke et øje med Win 2000 Copy the NTLDR and NTDETECT.COM files from another computer using the same Operating System. Both of these files are located in the root directory of the primary hard disk drive. For example C:\NTLDR and C:\NTDETECT.COM should be the locations of these files on many computers.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 25-01-04 10:08

Den har jeg ikke,
kan den ikke findes på det der net. Søg evt. på www.alltheweb.com, søg under ftp

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 10:12

Ja tak,men der slår min viden ikke til og sgu heller ikke mit engelske

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 10:50

Prøver nu at install XP igen,der er tilsyneladende ingen problemer,så må jeg prøve igen at "NEDGRADERE"

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 25-01-04 10:56

God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : ofa

Dato : 25-01-04 11:17

Tak for svaret technet.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-01-04 12:13

ofa det skulle ligge i mappen på win2000 cdrom der hedder i386

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-01-04 12:24

du skriver i dos
d: hvor d er dit cdrom hvor win2000cdrom er i
cd i386
copy ntldr c:
copy NTDETECT.COM c:
så skulle de være der igen,men om du så slet ikke behøver at indstallere windows tvilder jeg på
men der har være noget på den før win2000 eller xp