/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Passer det her ???
Fra : 30scooter
Vist : 389 gange
10 point
Dato : 24-01-04 21:15

Er det her rigtigt??

Når man tuner sin Maxi, Så behold det lovlige topstykke på. Man kan nøjes med at købe en 45mm cylinder, men glem alt om 45mm topstykke. Har kørt med begge dele og fandt ud af at Kompression på et 45mm max blev på 135. hvorimod et 38mm topstykke gav en Kompression på hele 170. Der er kæmpe forskel i optrækket....
Ps: Hvis man er bange for at stempelet skal ramme topstykket, så sæt 2 toppakninger på, det løser problemet...

Passer det her??

MVh 30scooter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 21:47

Alt efter tykkelsen på den ekstra pakning, vil kompressionen ligge et sted mellem 135 og 170, hvis du vil sikre at stemplet ikke rammer topstykket. Dit optræk vil også ligge i mellem de to topstykkers trækkraft.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-01-04 22:55

30scooter Nej det er ikke helt rigtigt, man kan ikke vide det, før det er målt, da der findes så mange forskellige 45 tun og ligeledes tilhørende topstykker. Men et ligger fast, det er at der er langt størrer køleripper på tuntopstykker, da du ellers ricikerer en nedsmeltning af stempelet, og normalt bør man bruge det topstykke der følger med tunsættet.
Nu er der normalt en kompression på en lovlig knallert på omkring 6kg/cm2 altså 6 atm, og det kan kun sættes op til omkring 10 kg, da der ellers sker selvantændelse, som kan ødelægge motoren.
Ham der har gjort det med det lovlige topstykke, har altså planet det så meget det kunne, og det er ikke lige det bedste for lejerne.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Caam2

Modtaget 10 point
Dato : 25-01-04 02:24

Det du spørger om kan jeg kun sige ja til. (Det er noget jeg har skrevet) De udtagelser Palle Bæ Hansen kommer med må stå for hans egen regning. Det undre mig lidt at manden kan udtale sig om mit topstykke da han ikke ved en skid om min maxi... Han skulle skamme sig... Jeg kan kun sige at min Maxi køre pisse godt med det lovlige topstykke. Jeg har efterhånden kørt med det et stykke tid, der har kun været gode ting ved. Selve komp. ligger stadig på de 170. og mine lejer fejler ikke noget. Jeg kører kun med en toppakning og har ingen problemer med det.
Ps. Palle Bæ, du må lære at man kun udtaler sig om noget man ved noget om...Jeg skrev jo netop LOVLIG topstykke og ikke PLANET... Få den skærm pusset så du kan se hvad der står, fjols.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-04 19:06

Ja mod tåber, kæmper selv guderne forgæves.
Sætte 2 toppakninger på et ikke planet topstykke? ja ja, så skal den nok få mere kompression.
Det er da, så er det jo sygt at tunfabrikkerne i det hele taget laver topstykker der passer til deres tun? Men de er jo nok idioter.
Caam2, du bevæger dig lige i kanten af udsmidning af Kandu, som altid, ligesom dit svar til http://www.kandu.dk/dk/spg/27794

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 25-01-04 21:34

Hvorfor var det at man skulle bruge to pakninger...? Hvem siger at jeg har en komp. på 170 med to pakninger...?
Hvordan er det lige med diameteren på et lovlig topstykke og et 45 mm stempel... Somtider så kan man bare blive for klog!!! Det må da være hårdt, at man ikke forstår det, der bliver skrevet, da det jo er på dansk...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 25-01-04 21:37

Ps. Det hedder "på kanten" og ikke "i kanten".......

Godkendelse af svar
Fra : 30scooter

Dato : 27-01-04 08:04

Tak for svaret Caam2.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 27-01-04 16:27

Det var så lidt, håber du får lige så meget gavn af det som jeg...