/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lille hund. Hvilken?
Fra : Maria_DK
Vist : 2267 gange
40 point
Dato : 24-01-04 21:14

Jeg har haft hund før. Nu vil jeg høre jeres mening om hvilken lille hund passer til en større lejlighed, hvor der bor en kat i forvejen. Selvom det er en lejlighed, vil hunden blive rigelig aktiveret. Jeg ved en del om hunde og de forskellige racer, men vil høre om nogen har erfaringer? Læs: Erfaringer, ikke have læst på nettet eller i en stak bøger. Jeg har som sagt haft hund før, men for det mest af større race. Jeg vil selvfølgelig gerne give hunden det bedst mulige hjem, så vi skal passe sammen. Yorkshire, minipuddel osv skal det ikke være. Ikke en såkaldt "Sofahund". Den vil komme med på nogle gode gåture hvorend jeg skal, og om sommeren vil den være meget ude-sammen med mig.Den vil komme med mig stort set overalt hvor det er muligt. Jeg har tænkt på en Coton de Tulear? Jeg tror nu det måske ender med et lille gadekryds. Det har jeg før haft held med, da jeg vidste hvilke racer den var blandet med. Desværre havde jeg ikke mulighed for at se hvordan moderens psyke og adfærd var, da det jo er hende hvalpen har det meste af sit væsen fra. men en god hund, det var det. Og er stadig, han bor nu bare på en gård, da han krævede for meget plads. Men hvilken hund har I, I der har lejlighed? Og hvordan går det? Håber på svar snart.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-04 21:17

http://home.no/cavaliernett/
En Cavalier King Charles Spaniel er måske hunden for dig.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 24-01-04 21:25

En Chihuahua indeholder alt hvad en stor hund har, det er en lille vagthund, med et meget stort hjerte. Jeg har en golden retriever nr. 2, men har også haft den ære at få en lille Chihuahua, jeg ved at jeg efterdags vil have en lille Chihuahua, den har alt hvad en stor hund har, og der er meget vagt, den er skyld i at jeg stadig har min bil.
Så det kan jeg anbefale.

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 24-01-04 21:29

Jeg har ikke så meget kendskab til Chihuahua. Er den ikke rimelig gøende ved den midste ting? Ved godt ingen hunde er ens, men er denne race ikke generelt meget bjæffende, som nogle små hunde jo har tendens for? K. Charles er en dejlig hund, har også overvejet det. Det er jo svært..

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 24-01-04 21:35

Hej Maria

Stod jeg i den lykkelige situation, at jeg måtte vælge en hund i dag, valgte jeg en korthåret JACK RUSSELL TERRIER lige på stedet... vi havde en da jeg var teenager, og jeg skal bestemt have sådan en igen!

Det en en lille, dejlig, kvik hund med en avlsstandard på 25,4-38,1 cm (det kan du læse om her: http://www.djrk.dk/index2.html)

Det er en klog hund, som har meget let ved at lære tricks og lydighed (vores kunne bla. gå på gælænderet rundt om vores gamle legehus... en rund pind på ca. 4 cm i omkreds!!!)

Den fås både i en glathåret og en ruhåret udgave, er nem mht. pelspleje... kan sidde i en lille taske, når man skal med f.eks. bussen. Og så er den hårdfør og elsker at være ude i naturen....

Jeg tror lige det er hunden for dig.

Prøv at se på denne side... så er du solgt http://images.google.dk/images?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22JACK+RUSSELL+TERRIER%22&sa=N&tab=wi&meta=lr%3Dlang_da
(hvis linket ikke virker kan du kopiere det ind i adressefeltet eller søge på "JACK RUSSELL TERRIER" i Google og se billed resultatet)

Mvh Chamira c",)

P.s
Det er ikke den model der hedder PARSON jack russell!

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 24-01-04 22:09

Ja. Er det ikke det samme som en Foxterrier? Har tænkt på at få en glathåret foxterrier.. Har set billederne. Meget charmerende, og heller ikke en typisk lille skødehund.

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 24-01-04 22:24

Jeg beklager at måtte skrive flere gange. Men ang. en Jack Russel/Fox terrier: Da den jo stadig har sit udprægede jagtinstinkt, kan den så være i lejlighed? Og i lejlighed hvor der er kat?

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 24-01-04 22:53

Hej Maria

Jep... den lille fyr er med på hvad som helst, og har let ved at tilpasse sig. Den bruges til jagt, det har du ret i... men jeg kender en del indenfor hesteverdenen, der har Jack Russells som rejsekammerat, når de er ude ved stævner. Den har nemt ved at omgåes andre hunde og mennesker... men er en pest at have med i stalden da den stikker af med strigler og børster *ss*. Da vi havde vores Jack Russel boede vi i en 4 værelses lejlighed på 2. sal. Men både min lillesøster og jeg hev det stakkels kræ med alle steder hen, og den var fast inventar på legepladsen, hvor den lydigt fandt sig i hvad som helst min søster + veninder kunne finde på. Jeg husker ikke at den har ødelagt noget udover en enkelt barbiedukke, da den var hvalp. Og har aldrig udvist tegn på rastløshed eller haft "damp-hunde" tendenser pga. indespærring.
Den har som tidligere nævnt let ved at tilpasse sig, har nemt ved at lære og elsker at blive udfordret... ude som inde. Det er en supergod familiehund, og den enes fint med katte... specielt hvis du får den fra hvalp.

En glathåret foxterrier minder lidt om en Jack Russell, men er lidt større og... synes jeg... har de ikke nær så kært et hoved (det er lidt langt i det... det minder mere om den strævhårede foxterrier) temperament og engagement minder meget om hinanden... Jack Russells minder nok mest om Dansk svensk gårdhund... som du kan se her:
http://home19.inet.tele.dk/gaardhund/vores_hunde.htm

Bare for info...så var Kvik fra TV-serien Matador en glathåret foxterrier, denne race kan du se her: http://www.hjem.wanadoo.dk/~wan26895/

Her har du lige et link til en strævhåret (ruhåret) foxterrier: http://www.terriers.dk/Foxtans/s_index.htm

Håber du er kommet lidt tættere på dit valg!

Mvh Chamira

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 24-01-04 23:04

Hej igen

Faldt lige over dette link til Dansk Terrier Klub... på deres side over "racer" kan du også se de forskellige terrier der er.

http://www.dansk-terrier-klub.dk/

Der er bla. et godt billede af, hvordan en glathåret og en ruhåret Foxer ser ud.

Mvh Chamira

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 24-01-04 23:23

Hej Chamira. Tak for dit svar, og tak til de andre også. Jeg vil høre hvor man kan købe en sådan hund til "ikke kennel priser". (Jack Russel). Har lige kigget på gulgratis og dba, og andre sider. Men der er ingen Jack Russel´s. Men en del Foxterrier.. Min hund behøver ikke være med papirer og stamtavle.
Jeg tror det kunne være hunden. Den skal jo godt nok være alene hjemme når jeg er på arbejde-ikke helt alene-med katten jo, men udover det står al min tid til den. Ja lidt spilopper må der jo gerne være i den, den skal jo også have lov at være hund. Tror Chihuahuén er en anelse for sart til "udelivet" om sommeren. Havde jo tænkt på Coton de Tulear, men en Jack R. er måske mere passende til mig. Nu er alle hunde jo ikke ens, men det ville være rart hvis den tager godt imod "fremmede", og ikke er for reserveret. Det har jeg nu ikke indtrykket af..

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-01-04 00:03

Hej Maria!
Vi har en Cavalier på 2 år. Vi fik den, da den var godt 1 år. Allerede der var den overvægtig og vi har MEGET svært ved at komme af med "de ekstra 2 kg".

En kombination af snævert svælg og overvægten betyder at den SNORKER som en voksen mand.

Så hvis du anskaffer dig en Cavalier, så sørg for at den ikke kommer over normalvægten.

Bortset fra det, er det den kærlige, rolige familiehund, jeg altid har drømt om.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 25-01-04 00:12

Hej Maria

Jeg ved ikke, hvor du kan få en Jack Russell til "ikke-kennel-pris", men måske du skulle prøve at sætte en annonce under "købes" på dba/Guloggratis, hvor du skriver, at du gerne vil købe en Russell, uden papirer osv. Jeg har en veninde der avler Amstaffer (American Staffordshire terrier), når hun får en "fejl" hvalp sælger hun den u.papirer og til ca. 1/4 af prisen... med "fejl" hvalp menes, at den pga. farver, aftegn eller lign. ikke vil kunne bruges i avlssammenhæng, eller ikke vil kunne vinde konkurrencer... Det kan jo være, det er det samme for andre opdrættere... at de hellere vil have, at deres "fejl"-hvalp, bliver en god familiehund, fremfor at aflive den. Jeg ved det ikke.

Men jeg ved, at mange får hvalpe her omkring februar, så det er NU du skal sætte annoncen i. Det kan jo også være, at nogen har problemer med at komme af med alle hvalpene, og så vil sælge dem billigere. Ellers kan du tage kontakt til dyreinternaterne, du kan jo være heldig, at de har fået en hvalp ind, der kan blive en god familiehund. Det koster 500 kr. og lidt vaccine osv.

Mvh
Chamira c",)

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 25-01-04 00:33

Ja, jeg har kontaktet et Internat. Det koster omkring 1300 kr. Det er også en ok pris, så er den efterset af dyrlæge, vaccineret osv. Det Internat jeg var på, var ved Århus. Og de der arbejdede der, virkede nærmest som om man kom og forstyrrede dem i deres arbejde. De sagde ikke goddag, men stod bare og gloede. Så måtte man selv stå og ævle løs. Og de unge fyre der arbejder derude var meget "du skal ikke fortælle os noget", når man spørger f.eks. hvor tit de lufter hundene. Nå, ja, derfor er der jo nok ikke noget i vejen med hundene. Synes bare det var en mærkelig måde de tog imod én, når de burde vide at man er der fordi man gerne vil give et dyr et nyt liv! Sætter en annonce på nettet snart.

Kommentar
Fra : monyi

Dato : 25-01-04 02:04

Jeg har to chihuahua på 6år/langhåret og der er aldrig nogen som har dem gø når de kommer på besøg.
Tænk dig godt om, du vil jo gerne kunne have den med alle steder.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 25-01-04 09:01

jeg har en dansk/svenskgård kan jeg varmt anbefale
mvh Granslam

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-01-04 10:07

Jeg har en Golden Retriever, en Chihuahua, en Norsk skovkat og en Somalikat, så en Chihuhua kan godt være sammen med andre, vores gør ikke meget, kun nnår der er udevkommende der vil stjæle min bil o.s.v., så er der MEGET vagt, det er en meget hengiven hund. Vores lille Mozart er skyld i at jeg stadig har min bil, den er forsøgt at blive stjålet 3 gange, så han har en stor stjerne hos os, han ligger som regel på mit skød med min lille somalikat.
SÅ BÅDE KATTENE OG HUNDENE KAN TRIVES SAMMEN

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 25-01-04 13:53

vi har en Welsh terrier, det er en pragtfuld hund med krudt i røven, så du skal være indstillet på at bruge tid på den. Fordele : størrelsen ca 45 cm,- fælder ikke,- MEGET børneglad,-social, selvsikker (tror selv det er en grand danior)
har kun gode erfaringer, men prøv at gå på nettet,- se dem ,- læs om dem, tag evt. på et skue og snak med flere ejere, så du ved hvad du går ind til. Held og lykke

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 25-01-04 14:08

Hej Maria.

Inden du går ud og køber en Terrier af enten den ene eller den anden slags, så prøv lige at kigge på indlægget her:

http://www.dog-inn.com/wwwboard/messages/14440.html

Det er langt fra det eneste indlæg der har været på Dog-Inn omkring problemet. Hunde fra internater er typisk 9-18 måneder gamle og hvis den ikke er vant til kat i forvejen kan du komme ud i problemer. Du vil nok klart have størst chance for succes mellem hund og kat hvis hunden kommer ind i hjemmet fra hvalp af.
Du virker MEGET fokuseret på prisen - men det bør efter min mening ikke være de 1000-3000 kr i forskel der styrer valget af en hund du skal leve med de næste 12-15 år.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 25-01-04 14:48

Jeg har været en del racer igennem, også Cairn, Westie, Engelsk Toy terrier, Italiensk mynde, Australsk terrier osv. Det er åbenbart svært at finde en hund der er rimelig aktiv og som man kan have med sig overalt. En Jack Russel, lyder til at passe godt til mig. Skal bare sørge for den er kattevant. Jeg ved dog ikke lige med størrelsen-om den bare ligge kan komme i en taske og ind i bussen, toget osv. Ang points, så giver jeg naturligvis når jeg har fundet hunden-inden så længe. Regner med at smide flere oveni. Mht prisen-Det er ikke så vigigt, jeg mener bare at jeg ved der findes mange dejlige hunde, der ikke koster 5-6000 kr. Selv om jeg er klar over forskellen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-04 14:57

Jeg bor i lejlighed på 45 kvadratmeter med min golden. Jeg har ikke kat, men vi besøger tit nogen i en anden lejlighed, der har en kat. Og den er Silke totalt ligeglad med. Men de katte, hun møder udendørs, de bliver jagtet tværs gennem hele bebyggelsen!
Men hvis du skal have en lille hund, som er nem og fredsommelig og ikke gør, så er det nok ikke så tosset med en Cavalier King Charles, som Teil foreslog i første indlæg.
Jeg kan ikke rigtig se, hvor mange af de efterfølgende indlæg, der kommer fra folk i lejlighed?? Mon 25 har alle sine dyr i en lejlighed?? -Her hvor vi bor kan man kun få tilladelse til to dyr af gangen...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-01-04 16:28

Jeg bor ikke i lejlighed, da jeg gjorde måtte vi ikke have husdyr! Mine sønner bor i lejlighed, og der må de have 1 familiedyr, men hvis de har to indendørs katte så er bolig selskabet ligeglade, for kattene må ikke løbe løse rundt heller ikke hundene.

Men uanset hvilken rrace men vælger, så vil jeg i hvert fald anbefale, at man læser en del om racerne besøger nogle kenneler m.v. Der er mange gode hunderacer, men skulle jegpersonligt vælge en, ja så er min kærlighed havnet på Chihuahua.

Kommentar
Fra : mygg

Dato : 25-01-04 18:26

Hej Maria
En Jack Russel kan SAGTENS være i en taske! Jeg kender en enkelt, og den er jeg faldet pladask for! Hun er bare SÅ dejlig og glad! Har du set på en border terrier?
Du kan eventuelt stille dit spørgsmål på hundegruppen hos Yahoo.dk. Det er en e-mail-gruppe om hunde!
Hilsen Mygg

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 25-01-04 18:40

Hej Maria

Jeg forstår godt, du er chokeret over "velkomsten" på internatet... det ville jeg også være. Jeg ville ikke have behandlet dig sådan, men jeg ville nok alligevel være skeptisk hver gang der kom nogen og kiggede på hundene... skeptisk fordi man får et forhold til de dyr man "redder" og nok altid vil tænke over, om de nu vil få det godt. Dog mener jeg stadig, at du blev modtaget forkert... heldigvis er det ikke sådan alle steder.

Mht. om en Jack Russel kan være i en taske, så JA... vi taler ikke om din "gå-i-byen" håndtaske, men sådan en taske, du må have med i bussen etc. Så det er ikke noget problem.

I et andet indlæg nævnes noget omkring hund vs. kat... Uanset hvad er det smartest at få hunden fra hvalp... og dette gør sig gældende UANSET race (har læst et indlæg om en golden der tog en kanin!!!)... og nogle gange er det et temperament-spørgsmål. Der er også forskel på, om du opdrager din hund til jagt eller familiehund. Den vil selvfølgelig have sit medfødte jagtindstinkt, men hvis den ikke bliver opildnet til jagt, vil det ikke være så vakt, som hos en hund, der bruges til formålet.

Al denne her Jack Russel hundesnak har givet mig blod på tanden (og gjort mig MEGET misundelig!!), så jeg tror lige jeg skal have bearbejdet manden og forklaret ham vigtigheden af, at vi bare MÅ eje en hund!

Pøj pøj

Mvh Chamira c",)

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-01-04 20:27

en Chihuahua vejer mellem 1,5 kg og 2,00 kg. men der er nogle der er lidt større, vores lille hanhund vejer 2,9 kg. han elsker lange ture og har gået march ture sammen med den 1. ejer. HHan er meget livlig, kærlig og gør ikke ret meget og det gør vores Golden retriever heller ikke, hun snakker meget, men gør ikke, hun duer ikke som vagt, men er en rigtig nussehund. Hun elsker børn og alle er søde, når bare de gider nusse hende.

Sommentider er der hunde til salg på internettet, og jeg har set Chihuahua blive solgt for kr. 3.500,- som er ægte, men uden stamtavle.

Hvis du kunne tænke dig en anden race, ja så er der forskellige i den blå avis. Så jeg håber du finder dig en sød hund. (uanset race)

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 26-01-04 09:01

Hi Maria.
Jeg kan anbefale dig at tage en Coton de Tulear, det er en skøn lille aktiv hund.
Nogle af vores venner har en. Jeg rynkede først på næsen da te talet om at købe en Coton de Tulear, men har måtte skifte mening. Bl.a. omgåes den vores schæfer uden problemer og den kan sagtens sig fra når det kræves.
Held og lykke med valget.
Ps. skulle det blive en Coton de Tulear, så er mit indtryk at det kan betale sig at kontakte Kennel Kaltoft.

Kommentar
Fra : pdk

Dato : 27-01-04 23:19

Hej Maria.
Jeg er lige kommet ind på kandu og ser under hunde at du søger en lille hund (ikke skødehund), så kan jeg varmt anbefale en lille hund med sin egen charme, (verdens mindste hyrdehund) Welsh Corgi. Vi bor godt nok ikke i lejlighed, men jeg kender flere der gør det. Det er den fjerde hund vi nu har af racen (en blev godt 14 år), den er også god til at leje med katte når de først kender hinnanden. Prøv at gå ind på www.corgi.dk der beskriver racerne (der er 2) grundigt.

Mvh Poul

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 29-01-04 13:10

Tak for alle svaren.e Kan først svare nu, da der har været noget bøvl med Kandu.dk Jeg kunne ikke logge ind, heller ej få tilsendt password osv. Jeg har talt med bl.a. en dyrlæge om valget, og har fundet ud af netop hvilken hund der vil passe perfekt til mig. Og det blev den kære lille Cavalier King Charles Spaniel. En terrie er ikke lige mig. Og der er ikke hund nok i en Chihuahua. Jeg har ikke brug for en vagthund. Men tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 29-01-04 13:27

prøv at gå ind på http://www.jackrussellterrier.dk - husk at se dig godt for når du køber hund - det kan godt betale sig at få papier på sine hunde - mest for at man kan se hvd der ligger bag - så der den race man ønsker og at temperamentet er iorden - det er meget vigtig bl.a med Jack russellteririer

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 29-01-04 13:29

husk lige at stambøger fra Dansk Jack Russell Terrier Klub ikke er godkendt af Dansk Kennel Klub

Godkendelse af svar
Fra : Maria_DK

Dato : 29-01-04 13:42

Tak for svaret Teil. Det lader til at være en god og trofast lille hund, der både elsker at komme udenfor, og hygge sig indendøre.