/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs forbindelse farlig?
Fra : syrena
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 24-01-04 19:49

Jeg har fået installeret trådløs forbindelse mellem min stationære og bærbare computer. Routeren hedder ZYZEL, og jeg kører på Webspeed.
Forleden mødte jeg en herre, der kategorisk påstod, at radiobølgerne var så farlige, at jeg inden for kort tid vil pådrage mig indre "kvæstelser".
Er der noget om det, og skulle jeg i stedet af sikkerheds grunde have valgt en hub?

Syrena

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 19:58

Trådløs forbindelse er ikke halvt så stærk som en mobilos, og rækker heller ikke så langt. Svingningerne er heller ikke så tæt på dit hoved.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : JesperSobol

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-04 20:14

Jeg tror ikke du har grund til bekymring, se eventuelt nedenstående artikel omkring samme emne:
http://www.crn.dk/index.php?page=news:show,id=8628

Mvh
Jesper Sobol

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 24-01-04 21:06

Jeg har lige skimmet artiklen og læst, at man skal være mindst 20 cm fra antennen.
Er Netkortet lig med antennen? Jeg tager ofte den bærbare med ind i min seng, - ligesom man ofte ser på reklamer. Her er der i sagens natur ret kort til Netkortet, der har 2 små gule lamper, der lyser.

Kommentar
Fra : JesperSobol

Dato : 24-01-04 22:03

Ja, det lyder som om du har et trådløst netkort med indbygget antenne. Alternativet kunne f.eks. være en notebook computer med integreret antenne - men jeg har kørt wireless i mere end 2 år nu, både hjemme og på arbejde og jeg har da ikke taget skadet (endnu).

Mvh
Jesper Sobol

Kommentar
Fra : JesperSobol

Dato : 24-01-04 22:04

Jeg tror personligt at udstråling fra f.eks. mobiltelefoner er LANGT værre, og dem holder man jo typisk tæt ind til hovedet med mindre man har et håndsæt tilsluttet.

Just my 2 cent.

Mvh
Jesper Sobol

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-04 22:15

For at kunne sende udsendes en bærebølge. Den kan have forskellig styrke alt efter hvor langt den skal række. Trådløst net rækker ca. 100 mt. i fri luft. Der er meget længere fra en mobiltelefon til nærmeste mast, og derfor er senderen også stærkere.
Så tag det helt roligt, men du behøver jo ikke at sidde med hovedet lige op ad netkortet/senderen.
Emesen.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 24-01-04 22:26

Da jeg i sin tid var i søværnet som værnepligtig tekniker gjorde jeg tit det at jeg kort holdt mine forfrosne hænder op i strålebuntet fra en 500kw 10mm radar, ca. 3 til 4 meter fra den roterende parabol. Det er længe siden, men mine hænder og andre organer er stadigvæk intakte og jeg ser som næsten 67 år stadigvæk frem til en fortsat tilværelse, hvor den eneste bekymring måske er samfundets uvilje til at slippe folkepensionen.
Nå ok det skader ikke at omgå energierne med omhu, men måske er angstneuroserne mere skadelige for helbredet end mange andre stråler.
Mvh OW

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-01-04 17:57

Det eneste du skal passe på, er at hvis du sidder for tæt på en af de senderenhedder, som et trådløst net består af, så kan de ændre på rækkevidden, da det kan virke dæmpende på signalet.
Det er et helt normalt fænomen, som gælder alle former for elektromagnetiske frekvenser.
Så du har ikke noget at frygte i den retning. Sendereffekten er kun ca. 100 mW mod en mobilos der er på ca. 2 Watt.

Severino

Godkendelse af svar
Fra : syrena

Dato : 26-01-04 15:14

Tak for svaret JesperSobol.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 27-01-04 19:14

Jeg har nu problemer med min stationære computer, der ca. hvert minut beder om en adgangskode. Jeg kan ikke løse mit problem og er godt træt af det hele. Skulle jeg have valgt et netværk med kabler gennem hele huset m.m. Er trådløst netværk endnu ikke gennemarbejdet?
Syrena