/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
46-mm ciao
Fra : Orsted_banden
Vist : 736 gange
50 point
Dato : 24-01-04 19:36

Er der ikke en der kan hjælpe mig med mit tun her, hvor meget afstand skal der ære mellem platinerne når man sidder et 46mm tun på, og hvor stor en remskive bagved, og hvad er den optimale topfart???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-04 23:04

Der skal stadig være 0,4 mm, da du ellers ikke får en ordentlig gnist.
Men det er ellers rigtig at hvis du giver den størrer afstand vil du få gnisten lidt før, og det skal du have når din maskine kører med mange omdrejninger.
Det kan du gøre ved at dreje anlægsskiven (den spoler og platiner sidder på), kan den ikke drejes, så må du fræse/bore en (3stk) riller så den kan drejes mod omløbsretningen.
Du skal kunne dreje den ca 1 cm, som svarer til 3-4 mm før top, i stedet for de oprindelige 1,2 mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 27-01-04 22:09

Øhh, der er ikke sådan en plade på en ciao, men siger du at f.eks. på en puch, hvis jeg nu vil ha den skal have flere omdrejninger, skal jeg så flytte pladen så den tænder 3-4 mm før top?? Hvad med den optimale dyse størelse til sådan en ciao, der må da være nogen der har købt sådan et tun før??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-01-04 22:52

Det kan da godt være at spoler og platiner er boret direkte på krumtaphuset, men det er ikke normalt, feks. på en Puch er der en plade der kan stilles.
Jeg ved ikke hvad det er for tun, og kan du give siden hvor den er købt.
Og hvilken karburator har du på, og hvilket luftfilter, og udstødning.
Du skal have en dyse der er stor nok til at 4-takte ved bundgas, når du indkører cylinder/stempel, men det er svært at sig, og afhænger selvfølgelig af hvilket sæt. Dyserne er jo forskellige til de enkelte karburatorer, feks. er en dyse 110 til en bing ikke det samme som en 110 til en delorto.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 28-01-04 14:34

Det er købt hos protuna, et 75ccm til ciao, komplet med 13mm kaburator... luftfilteret har jeg selv lavet med cirka 5 lag net... og tunet er kørt til..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-01-04 16:33

Du har formodentlig boret motorblokken op til Ø 13 mm.
Du skal have en remskive på 65 mm og en kilerem på 950mm fra THansen nr. 70042600 og 700042700
Hvilken strålespids er der i nu? Det skal mindst være str 50 gerne lidt mere, men Thansen har kun til 50 nr.70023250
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 28-01-04 21:43

JAmen den trækker ikke ret godt!! og er det ikke noget med at hvis den får meget luft trækker den bedst??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-01-04 22:35

Jo den skal have så meget luft som muligt, men også så meget benzin at det passer med den megen luft. Så dårlig trækkraft, men mange omdrejninger, tyder på for lidt benzin.
Du kan jo ikke gi den mere luft, end den får nu?
Men du svarede ikke på mine spørgsmål: ER plomben ude og er der boret op til 13 mm, og hvad er strålespidsens størrelse.
Nu har du vel vendt stempelet med pilen mod udstødningen, og har vel ikke brækket nogen stempelringe. Desuden skal man spænde topmøtrikkerne over kors, for at få cylinderen til at være helt tæt ned mod krumtaphuset.
Har den fået nye lejer og pakdåser (simmerringe)?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Orsted_banden

Dato : 29-01-04 19:09

ja den er boret op til 13mm og strålespidsen er en 65mm, stemplet er vendt rigtigt, og der er helt nye lejer i. Jeg kan ikke høre den er utæt oppe ved topstykket, kan den være det alligevel..?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-01-04 21:24

Nu skal jeg da ikke kunne sige om der er falsk luft nogen steder, men hvis der er, kan det også være ved karburatorens bespænding på krumtaphus, ligger der ikke en plastmellemskive der? Sørg for at karburatoren er skubbet helt i bund.
Nej det er sjældent den er utæt oppe ved topstykket, men kan være det nede ved cylinderbunden (det er de samme møtrikker der holder cylinderen nede mod krumtaphuset) Man kan teste ved at sprøjte olie eller sæbevand ind mod bundpakningen, når motoren går, eller blæse et MODERAT lufttryk ind i krumtaphuset.
Men den kan også være utæt nede ved krumtapakselens 2 simmerringe, for det kan være de ikke blev skiftet da den fik nye lejer, og dem bør man altid skifte samtidig.
Jeg vil anbefale dig at se: http://www.kandu.dk/dk/spg/31563
Og event. tage kontakt til hinanden, for at udveksle erfaringer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 06-03-04 14:44

Palle, hvad mener du når du skriver at man skal spænde møtrikerne over kors...?? Orsted_banden, passer dit 46mm cylle på de originale motorblokke, jeg synes du skal acceptere palle's svar, hvis du ikke har flere spørgsmål..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-04 15:13

Ja Orsted_banden har jo mistet sine point, når han har stillet spørgsmål, og en del mennesker der abonerer på knallertspørgsmål, vil også gerne have dem lukket efterhånden.
Ligesom man spænder et hjul på en bil over kryds, der har 4 eller 5 møtrikker, sådan spænder man også andre ting.
Hvis vi kalder møtrikkerne på topstykket, for 1-2-3-4, så skal man feks. spænde lidt på 1 så 3 så 2 så 4 som gentages. Hvis man spænder 1 og 2 og topstykket så har hævet sig under 3 og 4 så kommer de sidste jo ikke ned og giver tæthed.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Orsted_banden

Dato : 27-03-04 07:50

Tak for svaret pallebhansen.