/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
ZyAIR B-2000
Fra : Kris
Vist : 475 gange
100 point
Dato : 24-01-04 18:35

Jeg har lige købt ovenstående Router i den blå avis. Da jeg havde hentet den og kom hjem så jeg at consol cablet (RS-232) manglede. Det betyder så at jeg ikke kan kome ind og konfigurere routeren Er der andre muligheder for at komme ind på den? Håber nogen kan hjælpe mig...På forhånd tak.

Kris

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 25-01-04 11:06

Jeg fandt ud af at man kunne komme ind på routeren ved at indtaste 192.168.1.1 i browseren. Så det var jo helt fint Nu er der bare opstået et nyt problem (jeg er ikke lige den skarpeste kniv i skuffen til netværk). Jeg kan godt finde netværket på den bærbare, den vil bare ikke logge sig på!? Har prøvet med ipconfig i dos. Men den siger:
Medietilstand..............................:mediet afbrudt. Har brugt de nyeste drivere fra Zyxel. Kører med XP professional styresystem. Er der nogen der har oplevet lignende eller ved hvad det kan være?
På forhånd tak

Kris

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 25-01-04 11:17

Glemte lige at tilføje at jeg bruger et Zyair B-100 til min bærbare

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 27-01-04 19:05

Så er kortet også kommet til at fungerer. Men hvordan logger jeg så på netværket i windows XP. Er ved at gå totalt amok over at jeg ikke kan finde ud af det. Er der virkelig ingen der ved noget om det her?

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-01-04 10:05

På routeren skal du opsætte DHCP. Hvis du er tilsluttet Internettet hos en udbyder der tildeler IP-adresser via deres DHCP, så kan du lave din opsætning ved at "resette" routeren. Herefter kan du genstarte di netværk på din XP og så skylle der være hul. Vælg evt. at se din netværksopsætning ved at vælge "Kør" - skrive CMD - klik på "OK" og i den sorte "box" skrive "ipconfig /all" og trukke på enter. Her skulle din XP så gerne vise dig noget med "IP-adresse" 192.168.1.101 og en "Standardgateway" der hedder 192.168.1.1. Prøv så herefter at kalde i en browser www.dr.dk - hvis du kan se den, så er du på. Prøv "som en sidste udvej" at hente manualen på producentens hjemmeside, så du kan læse lidt mere om opsætningen.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 28-01-04 10:36

Skal der ikke skriver et kodeord for at komme på netværket nogen steder?

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-01-04 10:46

Nej. Det er ikke nogen server med et domænekontrolsystem du har købt. Det er en router som virker som "udvej" for et netværk. Den kan så tilmed dele informationer ud til de tilsluttede netværksklienter (Pc'er og printere m.m.). De informationer de får tildelt at DHCP-serveren skal "lette" din brug af nye netværksklienter. En domænecontroller (som du sikkert troede du fik) er som regel en PC med flere funktioner, såsom kontrol at bruger på netværket og deling af resourser, såsom harddiskplads på serveren. Men glæd dig over at du nu har en slags FireWall på dit netværk. Routeren stopper nemlig for (som standard) alt trafik udefra.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 28-01-04 10:52

Her er hvad den siger:

Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Kris>ipconfig /all

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Kristian
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 4:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : IEEE802.11b WLAN PC Card v3
.0
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-A0-C5-40-8F-B8
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse for automatisk konfiguration. . . : 169.254.18.35
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

C:\Documents and Settings\Kris>

Men den kan stadig ikke gå på nettet

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 28-01-04 10:57

Det skal så lige siges at de andre computere jeg har på netværket sagtens selv kan finde deres ip adresser, men de er heller ikke trådløse. Jeg har kigget i manualen og synes egentlig jeg har prøvet alt hvad jeg kunne.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-01-04 11:12

Du skal få dit netkort til at søge efter netværk. Du skal herefter accepter at du bliver tilsluttet og så skulle det virke. Hvis den spørger efter password og du ikke kender det, kan du i Routeren finde WEB-id og rette dem til noget du ved. Bare skriv dem alle ens, så du ikke får problemer med at din nøgle ikke passer.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 28-01-04 11:40

Den har fundet netværket og jeg har deaktiveret wep krypteringen i routeren, så den skulle jo egentlig bare logge på, men det gør den ikke. Jeg forstår det virkeligt ikke. Når jeg siger den skal connecte, så forsvinder kassen bare og jeg kan stadig ikke komme på internettet.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 28-01-04 12:18

Prøv at skifte navn på din netværk (WAN) på routeren. Så vil netkortet finde et nyt og sætte sig op til det.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 28-01-04 16:41

Så er det også prøvet uden held. Hvis man skal ændre netværksnøglen. Hvor gør man så det henne i routerens menu?

Accepteret svar
Fra : wilsonweb

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-04 16:55

Dit WAN har et navn. Det er det navn du kan se når du, fra din "trådløse" pc vil logge på netværket. Navnet kunne godt være "Default" eller "Home". Dette navn skal du finde på din Routers opsætning og ændre dette. Herefter vil din pc se det som noget nyt og logge på. I "gamle" dage havde man lidt det samme problem med Windows 95. Nå den først havde sat oplysningerne på netkortet så kunne den ikke "fatte" nogle ændringer. Derfor skulle/kunne man bare flytte netkortet fysisk i Pc'en og så så Windows 95 det, som et nyt kort, og kunne skrive nye oplysninger ind i Registreingsdatabasen.

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 01-02-04 01:26

Tak for svaret wilsonweb. Jeg har nu prøvet alt hvad der er blevet forslået og Wilson, efter alt hvad du har forslået mig skulle den altså virke, men det gør den ikke. Jeg ringede til Zyxel support og de mente at den måtte være en fejl i AP´en. Nu må vi så se om det passer. Jeg takker for din hjælp og tid. Skal nok lige holde dig postet om det er min fejl eller om den ligger i hardwaren. God weekend!!!
Mvh.
Kris