/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
P-Bøde carpark
Fra : lavendel
Vist : 1891 gange
50 point
Dato : 24-01-04 15:41

Har fået en p-bøde fra carpark A/S, da jeg parkerede var jeg i den overbevisning at der intet galt var i det..
Skrev til carpark fik billeder af min bil, syntes stadigvæk at det som de kalder "opmærkede båse" er MEGET dårligt opmærket.. pladserne er belægningssten hvor der vokser græs op imellem, opmærkningen består af to hvide belægningssten mellem båsene, der hvor jeg holdte skulle så være gennemkørsel, men det var bestemt ikke nemt at se..
Er der andre som har erfaringer med hvordan man "takler dem" ?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 24-01-04 15:54

Kun gennem en retssag, hvor du har stærke kort på hånden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 16:06

Carpark er meget svære at takle og du får garanteret ikke ret uden retssag.
Hvis du mener at have GODE kort på hånden så se roligt sagen an.
I de fleste tilfælde står skiltet allerede ved indkørslen og så hjælper det ikke meget at malingen er slidt af.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 16:45

hvis der som du siger skulle være en gennemkørsel, så er jeg overbevist om at de ikke kan komme efter dig, deres "ret" gælder kun afmærkede parkeringsbåse, i mine tilfælde trækker de sig altid lige før en eventuelt retsag, dette er uden garanti men i mit tilfælde har de gjort det, da jeg oplyste at bilen havnde været udlånt, og de kan modsat Politiet kun gå efter personen ikke bilen. du skal så selvfølgelig ikke fortælle hvem der havde "lånt" bilen i forselsesøjeblikket

mvh
Per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-04 17:19

Skulle det være så let, at sige bilen var udlånt.
Det tvivler jeg på.

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 24-01-04 17:54

Det er jo lidt svært at skrive til dem nu at bilen var "udlånt", det skulle jeg jo så há skrevet i første brev......
Men der stod ved indkørslen til p-pladsen kun p i afmærkede båse.. afmærkning var bare meget vanskelig at få
øje på........

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-04 18:02

Tag nogle fotografier af den dårlige afmærkning som bevis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 18:02

Jamen hvis skiltet har stået ved indkørslen er hele pladsen vel beregnet til Carpark.
Så er det jo ligegyldigt om du har parkeret i en bås eller ej - begge dele er i så fald forkert.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 18:13

teil

du kan jo gå på biblioteket eller finde loven andetsteds, og se at jeg har ret, de kan ikke som Politiet kræve at få oplyst hvem bilen var udlånt til BASTA!

mvh
Per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-04 18:19

ok bibsamie.
Så kan folk fremover parkere som det passer,
derefter påstå at bilen var udlånt.
Carpark kan lukke butikken.
Det må jo være konsekvensen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 18:20

http://www.ch1.dk/arkiv/nyh/pgratis.htm Bøder udstedt af færdselspolitiet og "De Grønne" sker på baggrund af Færdselslovens bestemmelser om bilejerens personlige ansvar, og kan derfor ikke undgås. De private selskabers bøder har der imod ingen lovhjemmel, og det bliver desuden meget svært at opkræve "bøden" hvis bilejeren ikke var "fører af køretøjet", - altså havde lånt bilen ud.

Læs også:

Bilparkering hjælper cyklister

Gratis parkering i Benenden

Artikel i JP

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 18:22

teil

lad dog være med at være så sarkastisk, det klæder dig ikke, men hør efterhvad jeg fortæller dig

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-04 18:25

ok
jeg siger ikke mere i sagen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 18:27

en lille fodnote

CARPARK eller andre private parkeringsvagter kan ligeledes ikke give dig bøde for at parkere i anden position.

hvis du ikke vil betale til de private selskaber skal du blot læse politivedtægterne, selskaberne kører på folks angst for retten samt sammes uvidenhed ikke sagt i fornærmende sammenhæng.

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 18:31

Glemmer du ikke at der er tale om en parkeringsafgift og ikke en bøde?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 18:35

jeg er normalt selv ordkløver, men skriverne her ved hvad der menes.

per

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-01-04 18:39

Det undrer mig bare at Carpark slæber folk i retten.
Men hvis lavendel pludselig kommer i tanke om at bilen var
udlånt, så skulle den afgift arkiveres lodret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 18:44

Jeg taler ikke om ordkløveri, men der er forskel på bøde (politi) og afgift.
Korrekt at private selskaber ikke kan opkræve bøder men de kan opkræve afgifter.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 19:45

indlægget starter med JEG HAR FÅET EN P-BØDE

men det er korrekt at det er en afgift og ikke en bøde, men det ændrer intet idette tilfælde refi.

mvh
per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 19:53

>bibsamie<
Er du identisk med "lavendel" siden du kan svare på om det er bøde eller en afgift?
Og jo det gør en STOR forskel.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 20:06

refi

jeg fatter simpelthen ikke dit spørgsmål, forklar gerne nærmere

mvh
Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 20:13

Nej - nu går over i ordkløveri...
Snak I bare videre

Kommentar
Fra : lavendel

Dato : 25-01-04 11:32

Sikke dog i kan..................

Syntes ikke jeg er blevet ret meget kloger, men kan selvfølgelig prøve at skrive til dem igen og påpege den dårlige afmærkning, at påstå jeg ikke selv kørte i nr. 2 brev virker lidt useriøst... og det er selvfølgelig en afgift når det er Carpark, en lille skrivefejl fra min side...

Godkendelse af svar
Fra : lavendel