/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
statistik over hunde bid
Fra : tweet
Vist : 2371 gange
100 point
Dato : 24-01-04 02:18

Jeg vil høre om der er nogen der ved hvor jeg kan finde en statistik, over hvilken hunde rase der har bidt mennesker mest,
Grunden til jeg vil vide det er, at jeg har planer om at få en Golden Retriver, og har fået at vide at den har en 1. plads, på denne liste
Er der nogen der har en go forklaring? vil jeg gerne høre den,
Det skal lige siges at jeg har haft en scheafer i 11 år der ALDRIG har bidt, hverken dyr eller mennesker, det samme var gældende for min Rothwailer, som jeg dog kun havde i 8 mdr. ( den blev stjålet ) Hilsen Tweet

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-04 03:01

Jeg har altid haft scheafer, også som barn, de har aldrig bidt nogen, og var meget lærenemme.
Golden Retriver er da også en sød hund, men den ligger på førstepladsen efter udbredelse (jeg ved ikke hvor du kan finde det, måske på Danmarks statestik), grunden er at den ser så sød og rar ud, så alle også børn løber lige hen til den (Nu er der nok også mange der køber den uden at træne/lære den noget).
De fleste mennesker har lidt mere respekt for scheafer (uden grund), og kommer ikke hen til den på samme måde.
PS Har en bastard nu, den er også klog, men bider mange ting/sko i stykker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 24-01-04 10:52

Hej Tweet

Det er da træls for dig at din Rottweiler blev stjålet... fatter ikke hvadder får mennesker til det!
Som pallebhansen rigtigt skriver skyldes det at det er en af de hunde som ser sødest ud og som folk ikke forbinder med noget ondt, som fx. rottweileren. Lige præcis hvor du kan se at den ligger nr. et ved jeg ikke, men du kan prøve at kontakte dit forsikringselskab eller Dansk Kennel Klub. Man kan sagtens lære den at den ikke skal bide - ingen tvivl om det, jeg har selv en Golden og hun er meget godmodig. Hvis et barn falder ned oven i hovedet på hende reagere hun knap nok!
Hvis hunden står bundet og der kommer et barn hen og vil klappe den og den ikke har lyst kan den jo ikke komme væk og derfor er det jo logisk at hunden forsvarer sig, det vil ALLE racer gøre. Har en historie om en hund der forsvarede sig og blev aflivet pga. af det. (dette er dog også en Golden, men det kunne have været hvilken som helst). En familiefar og hans 2 børn kommer op til dyrlægen og skal have aflivet deres Golden, (tror den var ca. 3-4 år) fordi den ahvde bidt en af børnene. De var kede af det, men de kunne jo ikke have hunden derhjemme hvis den ville bide. Da den er aflivet foretager dyrlægen en obduktion og finder 4 tegnestifter i hundens hovedskal... Helst seriøst, hvis hunden blir aflivet fordi børnene er onde ved den bør man ikke anskaffe sig en før at børnene forstår at man skal være ordentlig ved den.

Så jeg synes bare at du skal købe den hund du gerne vil have og lære den at den ikke må gå og bide til højre og venstre, hvilket de heller ikke gør, men det er sku iorden at de forsvarer sig!!

Håber at du kunne bruge lidt af det her!

Med venlig hilsen
Mika, DCH

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 24-01-04 11:01

prøv med www.dst.dk

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 24-01-04 11:35

Hej

Palle har fat i noget rigtigt...

Golden Retrievere ser så godmodige ud... Og det er de også. Derfor får de mange knus af børn. Hunde bryder sig ikke om et så "kropsligt overgreb", som et knus. Men mange Golden Retrievere "bider det i sig". De sender en masse dæmpende signaler, der betyder "uhh, jeg kan ikke så godt li det her"... Men de finder sig i det. Efter et stykke tid, hvor de har været udsat for en masse ting, begynder de at sende "afstandsøgende" signaler. De kan fx. knurre lidt. Mange forældre vil i denne situation gå ind og skælde hunden ud. Det hunden prøver at sige er "nu er det altså ved at være for meget"... Bliver disse signaler overhørt i tilstrækkelig lang tid, kan det altså ende med, at hunden bider.
Så langt ud kommer man sjældent med en schæfer. Når en schæfer begynder at knurre, bliver folk bange og man stopper det man har gang i.
Så det handler altså om, at de stakkels Golden Retrievere ikke bliver forstået. Du kan roligt anskaffe dig en Golden Retriever. Det her med at de ligger som nr. 1 mht. at bide, handler ikke om, at de har aggressivitet i sig, men derimod, at de ikke bliver behandlet ordentligt.
Giv din Golden Retriever den respekt den har krav på. Beskyt den fra små børn, der hiver den i ørerne og giver den store kram. Og giv den noget at tage sig til. Træning, problemløsning, opgaver i hverdagen, næsearbejde...
Golden retrieveren er jo er herlig hund. Men glem ikke, at det er en jagthund der er skabt til, at have masser af arbejdsopgaver.

Held og lykke

Vh. Vildskud

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 24-01-04 13:09

Tak til jer alle!
Der er faldet en stor sten fra mit hjerte, og jeg vil med sindsro købe min Golden.
Jeg ved godt at det ikke er en hund som " bare" nøjes med et klap og en lille gå tur, jeg kan så med glæde fortælle at min mand er jæger, og derfor var det også den kombinationaf hund jeg valgte, mors dingse, og forhåbentlig nogle premier i lydighed/dresur, (har fået en 2.plads i DCH for år tilbage. schæferen)Jeg har også planer om at træne i cevilforsvaret, som rednings hund. En ting er helt sikkert og det er at hun aldrig kommer til at mangle aktiviteter. Jeg har en datter på 16 år og en ude arb. mand der er væk i 14 dage og hjemme i 3 uger, så det er jo ikke så svært at regne ud hvem der er hunde føren her i huset, Diya som hun hedder(hunden) bliver mors hund.
og endnu en gang TAK for de rosende ord om Golden Retriveren. Hvis i har lyst til at følge lidt med i hvordan vi klare os kan i se på min hjemmeside hvor jeg vil sætte billeder ind med jævne mellemrum
http://groups.msn.com/Annettesbilledesamling/shoebox.msnw
De venligeste hilsner Annette.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-01-04 18:00

Hej, Annette. Tillykke med jeres valg. Jeg har selv en prægtig golden på snart 2 år. Men jeg husker som var det i går, de gange da jeg var ude og besøge hende i kennelen indtil hun var gammel nok til at flytte hjemmefra. Hvalpene ser jo helt prægtige ud allesammen.

Selvfølgelig bider en golden ikke mere end andre hunde.. Måske endda tværtimod. Selve det med at bruge deres bid er jo i nogle tilfælde avlet ud af dem, fordi man jo godt vil have en "blødmundet" jagthund.

Min egen Silke kan ikke hitte ud af at lege "ruskelege" for så snart jeg holder fast i noget, så slipper hun. Kødben bryder hun sig heller ikke om, og oksehudsben gumler hun kun på, lige efter at veninden har været på besøg og gumlet dem bløde for hende. Heldigvis har vi børstet tænder siden hun var 8 uger. Ellers ville hun nok have haft rigeligt med tandsten allerede.

Men statistikker kan du næppe bruge til noget, for de siger jo ikke noget om, hvordan hundene er blevet behandlet. --Man er nok mere tilbøjelig til at behandle en schæferhund med passende respekt.

Diya er helt sikkert en heldig hund, og det skal nok blive alletiders. Bare vær opmærksom på, at hun måske skal opdrages anderledes end en schæferhund. Min lille Silke kunne slet ikke finde ud af, hvis jeg hævede stemmen eller skældte ud over noget, som hun ikke måtte. Så blev hun totalt forvirret, og lavede måske endnu flere ulykker. Hun har stadig MEGET svært ved at forstå ordren "Nej". Så den bruger jeg helst ikke,-i stedet giver jeg hende en aktiv besked, f. eks: "Silke plads" eller "kom" eller "sit". Så gør hun med det samme, hvad jeg siger, og holder op med det, hun ikke må. -Jeg havde en bernersennen han før. Det er jo en mere robust hund, så det var også en stor omvæltning.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 24-01-04 18:27

Hej Birgitta.
Jeg har ikke hentet Diya endnu, hun bliver 4 uger i morgen. og jeg skal på besøg snart, jeg glæder mig helt enormt. jeg er godt klar over at det overhovedet ikke er det samme som en schæfer. Jeg vil gerne høre lidt flere tips, hvis du har nogle du vil dele med mig. jeg køre msn, ved ikke om du ved hvad det er? mit kalde navn er annette_holm@msn.com

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-01-04 18:39

Ja jeg ved godt, at hun er ganske lille. Jeg var lige inde på din side og kikke på hvalpene. De er helt bedårende. Jeg glædede mig også helt vildt til at besøge min Silke pige hver lørdag.

Snak med kennelen om der er noget retriever-baby-motivation i nærheden. Som regel er kennelen interesserede i at se hvalpene sammen efter at de er rejst hjemmefra. Og det er der jo anledning til, hvis de går på et hold sammen. Og det er rigtig skægt at se sine søskende en gang om ugen.

Jeg ved ikke, hvad msn er for noget, jeg går ud fra, at det er noget med computer, ikke med hunde? Jeg har kun en almindelig TDC-mailadresse, som jeg ikke udleverer over nettet, af hensyn til spam, og fordi den ikke er anonym men kan slås op i TDC's katalog, -(tror jeg nok..)

Så tips og erfaringer, der skal udveksles, bliver her på kandu..

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 24-01-04 19:00

Det er bare helt i orden.men du kan hvis du vil skrive til den adr jeg skrev før, jeg skal nok lade være med at sende SPAM
Der er en golden Retriver klub 35 km fra hvor jeg bor, men vi har DCH ganske tæt på så det bliver der jeg vil træne for det meste, men jeg får en fin hund som også skal på udstilling så der bliver en masse til at begynde med, "jeg" vil jo også gerne ta uddannelse som redder hund, men nu må vi se hvormeget energi vi har . Jeg har også været lidt nervøs for om hun vil ligge ved døren i de 2 uger min mand er på arb. og græde, men der var en der sagde til mig at en golden knytter sig mest til den der er mest sammen med den, Jeg er jo ¨å hjemme altid og håber ikke det bliver et problem.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 24-01-04 19:00

Det er bare helt i orden.men du kan hvis du vil skrive til den adr jeg skrev før, jeg skal nok lade være med at sende SPAM
Der er en golden Retriver klub 35 km fra hvor jeg bor, men vi har DCH ganske tæt på så det bliver der jeg vil træne for det meste, men jeg får en fin hund som også skal på udstilling så der bliver en masse til at begynde med, "jeg" vil jo også gerne ta uddannelse som redder hund, men nu må vi se hvormeget energi vi har . Jeg har også været lidt nervøs for om hun vil ligge ved døren i de 2 uger min mand er på arb. og græde, men der var en der sagde til mig at en golden knytter sig mest til den der er mest sammen med den, Jeg er jo ¨å hjemme altid og håber ikke det bliver et problem.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 24-01-04 19:00

Det er bare helt i orden.men du kan hvis du vil skrive til den adr jeg skrev før, jeg skal nok lade være med at sende SPAM
Der er en golden Retriver klub 35 km fra hvor jeg bor, men vi har DCH ganske tæt på så det bliver der jeg vil træne for det meste, men jeg får en fin hund som også skal på udstilling så der bliver en masse til at begynde med, "jeg" vil jo også gerne ta uddannelse som redder hund, men nu må vi se hvormeget energi vi har . Jeg har også været lidt nervøs for om hun vil ligge ved døren i de 2 uger min mand er på arb. og græde, men der var en der sagde til mig at en golden knytter sig mest til den der er mest sammen med den, Jeg er jo ¨å hjemme altid og håber ikke det bliver et problem.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 24-01-04 19:25

så blev den vist sendt afsted`! 3 gange :-/
undskyld

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 25-01-04 09:29

Hej Birgitta.
Ja jeg ved godt det med den bløde mund, og det vil nok være svært at få en bhp. hvis hun ikke vil holde fast. Jeg har læst en del om de dæmpede signaler (på hunde nyt jahoo)og jeg vil bruge det så godt som jeg kan, det med at råbe efter sin hund fremmer ingenting(jeg kan heller ikke fordrage at blive råbt efter). Hvordan gik det med at få Silke renlig? Jeg vil ikke have Diya inde om natten før hun er renlig, så jeg flytter fra min mand og ud i udestuen, og sover ude ved hende om natten Jeg vil ikke have min hund i soveværelset,og har aldrig haft det. Jeg vil gerne vide hvormeget en Golden fælder, alle siger at vi drukner i hår og at de fælder hele året rundt, Jeg forsvarede mig med næb og klør, og sage de måtte give derres hunde for mange protoiner, desuden oplyste jeg dem om at jeg havde en fantastisk god støvsuger 0g der var noget der hedder en børste, (RØNNEBÆRENE ER SÅ SURE) De fleste der kender mig ved at jeg får en super go hund, der både kan bruges på jagt og alm træning, og vil blive en lydig hund, men de glæmmer lige en ting og det er! at der er ingen ting der kommer uden TRÆNING OG ATTER TRÆNING, Det er specielt en der er efter mig ang, hår osv. Jeg kunne jo bare være ligeglad, men det er lidt svært når man ved at hans hund er opvokset i en garage, og lufteture er bag i en fire julstrækker,det er en klinermynster som var ment som jagt hund, men min mand siger den render ude på to bøs skøj, og er ubrugelig og ikke kommer når der bliver kaldt, ham der har den RÅBER OG SKRIGER efter den, hvis jeg var hund hos ham rendte jeg min vej!
MVH Annette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-04 14:27

Hej, Annette. Ja, ups. Man kan hurtigt komme til at sende det samme indlæg flere gange.. Det har de fleste af os vist prøvet
Hvis du ikke vil have en hund, som du skal råbe og skrige af, så er det vigtigt, at du vælger en træning, der bygger på respekt og forståelse for hunden. I disse år vinder denne form for træning mere og mere frem. Men der er stadig trænere indenfor forskellige klubber, der ikke har opdaget at tiden har ændret sig og at det er andre ting, folk ønsker for deres hunde -og med deres hunde.

DCH kan være godt eller skidt. Det afhænger helt af den enkelte træner. Så jeg synes, at du hurtigst muligt skal tage kontakt med den eller de trænere, der kan være tale om. Især da du har planer om "videregående uddannelse" for jer, så er det jo vigtigt, at I kommer rigtigt fra start.

Silke var omtrent renlig, da jeg fik hende. Men hun blev 8 uger d. 30 maj 2002. Og de sidste uger forinden var det rigtig dejlig sommervejr, -og også lang, lang tid efter. Så fra hvalpene var 6 uger havde de fri adgang til haven i kennelen. Og da hun så flyttede hjem hos mig, så lod jeg terrassedøren stå åben døgnet rundt. Jeg tror, at der ialt kom under 5 tissetåre indendørs. MEN sådan kan du IKKE regne med, at det går med en hvalp, der holder flyttedag i februar. En 8 ugers hvalp er ligesom et lille barn. Den vil blive renlig, når den er moden til det. Indret huset, så det ikke gør så meget. Fjern alle løse tæpper og overdæk faste tæpper med aviser og løse vaskbare tæpper. Det er kun en periode, og jo mere afslappet I kan tage det, jo hurtigere bliver hun renlig. Gå med hende ud i haven rigtig tit. Mange gange om dagen. Og ros hende når der kommer noget udendørs. Så skal det nok gå.

Diya vil sikkert elske at sove sammen med mor i udestuen. Det gør jo også overgangen væk fra alle hendes søskende meget mildere. Jeg ville ikke nænne at lade en lille 8-ugers hvalp, der lige havde forladt mor og søskende, -sove helt alene.

Men Silke fik sin (jagt) brugshundeprøve da hun var bare 10 måneder. Så der var biddet ikke nogen hindring. Hun kunne da hente og holde en dummy. Men hun fik som sagt også den rigtige retrievertræning lige fra hun var 9 uger. For kennelmutter lavede lidt forskole med hvalpene efter de var flyttet hjemmefra. Og senere, da hun var ca. 3 mdr. startede vi på et baby-retrieverhold, hvor alle var søskende eller halvsøskende født indenfor den samme uge (farmand havde haft travlt). -Og først derefter kom vi på almindeligt hvalpekursus, og derfra på begynderkursus i Dansk Kennel Klub.I DKK har vi siden gået på klasse 1 og klasse 2 hold. Og nu er vi så lige begyndt på et klikkertræningshold i går. Til maj håber jeg på, at hun består DKK's officielle klasse 2 prøve, og så skal vi til at træne klasse 3. Men det bliver sværere og sværere at finde andre hunde der er lige så dygtige at træne sammen med...

Silke bliver redt og børstet meget grundigt hver dag, så der kommer ikke til at ligge så mange hår. Når der ikke er is på søerne, så svømmer hun hver dag. Det er også med til at fjerne løse hår. Væn din lille hvalp til at stå på et bord og blive børstet, få kikket poter, ører, øjne o.s.v. Det gør det daglige sundhedscheck meget lettere..

Hvad er det for en netforbindelse, du har Annette? Er det bredbånd eller almindeligt modem?

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 25-01-04 17:54

Hej Birgitta.
Ja jeg har bredbånd.
Vi bor lidt uden for Lemvig (vestjylland) og her er mulighederne ikke så store Ang. træning, Ja det er rigtigt at for år tilbage der var der en råben og skrigen på træningspladsen, det er de gået fra. Jeg har nogle bekendte der har trænet i 1 år i DCH. Lemvig, og de har en dejlig hund, det er en mellem snauzer,
Du skriver at du har fået (jagt) brugshundeprøve! er det så både jagt og bhp ? og er det i Retriver klubben?
Jeg har jo lidt af en køre tur til Retriver klubben, så det bliver nok kun hver 14. dag jeg vil træne der.
Jeg skal have min hund fra kennel prøvesøgåre i Brande ca 2 timer´s kørsel herfra.
Hvordan var Silke da hun var hvalp? Jeg har en test der er lavet af en dyrlæge, jeg lægger den på min hjemmeside under dokumenter, hvis du vil se den, det ville være lidt rart at vide hvordan jeg bedst vælger min hvalp ud, det skal jeg d 4/2 opdrætter hjælper mig selvfølig. Jeg syntes bare det kan være lidt svært
MVH Annette.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-04 18:40

Den brugshundeprøve, som Silke har taget, det er den, der kræves af retrievere inden de begynder på markprøvetræningen. Der kræves ikke så voldsomt meget: Hunden skal kunne gå fri ved fod, man skal kunne sitte den af og gå 30 m fra den og derefter kalde den ind. Og så skal den kunne hente en dummy på kommando, som føreren har kastet mens hunden sidder på plads. Og til sidst skal den forblive på stedet hvor den er blevet anbragt mens føreren står ca. 5 m væk og dommeren affyrer et skud ved siden af. -Men det er faktisk ikke noget særligt for en 10 mdrs. retriever, hvis man har passet træningen. --Jeg er bare ikke jagtinteresseret, så derfor er vi stoppet med uddannelsen den vej og koncentrerer os helt om lydighed. Vi kan godt lide at gå til prøver på hundeudstillinger, og det er det jo glimrende muligheder for i DKK. Vi har fået 2xførstepræmie i klasse 1.

Måske vil jeg sideløbende lære os klikkertræningen, så vi har den at hygge os med når Silke ikke kan komme længere med lydigheden.

Da Silke gik til hvalpemotivation i DKK, da havde jeg også næsten 2 timers transport (med bus og tog) og det kostede 78 kr pr træningsdag at komme frem og tilbage. I dag ville det være endnu dyrere, for taksterne er jo lige steget voldsomt. Heldigvis er vores nye skole i nærheden, kun 20 minutters kørsel med bussen.

Man kan IKKE træne en masse med en ung retriever. Det går meget ud på at lege tingene ind i hende, så hun synes, at alting er sjovt. Træning hver dag, men kun 5-10 minutter af gangen.

Jeg ved ingenting om at vælge hvalpe.. Det er mit allersvageste punkt angående hunde. Når jeg ser en hvalp, eller et helt kuld for den sags skyld, så bliver jeg fuldstændig blød, og kan ikke gøre andet end at ligge på maven og gurgle af fryd og savle over dem. -Det var kennelmutter, der bestemte, hvilken hvalp, jeg skulle have. Og nu er jeg da glad for, at jeg ikke fik nogen af de andre, som jeg jo har mødt siden, for Silke er langt den smukkeste, rødeste, blødeste og klogeste af dem.
Jeg kikker ind på hjemmesiden i morgen, for jeg skal lige se TV-avis nu...

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 25-01-04 19:06

Diya er helt lys , man siger jo at en go hund har ikke nogen farve
Ja vi tjatter vidre i morgen
Annette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-01-04 16:08

Ja, Silke var også ret lys, da hun var 8 uger. Men hendes mor og mormor var røde, og hendes far hedder "mr. Postman" så det siger jo sig selv, hvad farve han har. Såvidt jeg kunne se på hjemmesiden, så er Diyas mor også helt lys. Så der bliver hun nok også ved med at være.

Jeg kikkede lige efter testen fra dyrlægen, men jeg kan ikke se den uden at opgive min mailadresse, og det har jeg ikke lyst til. -Du må også tænke på, at hvis dim computer får en virus, så kan den blive sendt til mig også -og til alle i mit adressekartotek- hvis jeg opgiver min mailadresse. Det er noget andet, hvis man har en hotmail-adresse, men det har jeg ikke fået lavet... Det har drillet lidt. Men det kan være jeg forsøger igen en dag, så skal du nok få den.

Nåmm. jeg skal lige ud og gå eftermiddagstur mens det er lyst endnu...

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 26-01-04 18:56

Hej Birgitta,

Du kan også se billeder af hvalpe, moder og far på http://hjem.get2net.dk/hot-dreams/hund/ det er kennlen hvor min hvalp er, det kan jeg ikke forstå det med at du skal opgive din mail adr.
Jeg jan oplyse dig at jeg bruger NORTON Antivirus og har ikke virus på min pc, grunden til at jeg er så sikker er at jeg lige for 5 dage siden har formateret min pc og sat ny harddisk i, og jeg kunne ikke drømme om at sætte noget på nettet der ikke var scannet.
Annette

Kommentar
Fra : DKpitbull

Dato : 01-02-04 20:36

Hej alle.

Jeg er ny her på Kandu.dk og er Hundetræner på 3 år.
Jeg har haft mange hunde, heriblandt: Amerikansk Pitbull Terrier, American Staffordshire Ter, Schæfer, Amerikansk Bulldog, Karelsk Bjørnehund, Shar pei, Siberian Husky, Alaskan Mal, og derudover har jeg haft 2 bullterriere, idag har jeg en Schæfer Bulldog blanding som egentlig bare ligner en korthåret schæfer, eneste forskel er den har hvidt bryst og hvide sokker samt større muskulatur.
Mht bid fra hunde, tror jeg ikke at der findes nogen egentlig statistik, hvis der gør, tvivler jeg skam også på den er særlig præcis.
Jeg kan fortælle jeg er blevet bidt af både schæfere, beagle, diverse kamphunde mm.
Hunde som i sin tid var avlet til kamp og vagt tjeneste, vil altid bide før enhver anden "normal" hund med sundt og raskt sind. Når en hund bliver presset med frygt f.eks, er det kun et spørgsmål om tid før den angriber, eller rettere forsvarer sig selv. Det tidspunkt, kommer før for en American Staffordshire end en rasktsindet Labrador f.eks
Men alt for mange hunde i Danmark, bliver aflivet, "kastet" bort, ender på internater med dårlige undskyldninger såsom " den larmer for meget" osv. Pga forkert opdragelse.

F.eks Dober,Rott,American Staff. osv. Altså de "rå hunde", køber mange mennesker netop kun af den årsag, som potens forlænger, de ved de kan være ekstremt farlige. Derfor har de også selv i baghovedet, en frygt for disse hunde. Derved er opdragelsen allerede slået fejl...Opdragelsen ender tit med slag og spark og helt urimelige opdragelses metoder, hvilket resulterer i dårlige nerver hos hunden..og decideret frygt for dens herre. Disse ting ender som regel i at herren eller andre bliver bidt..Så hunden bøder for menneskets fejl..Desværre.
Et andet eks. er også at folk kommer hjem dag for dag, og finder ting ødelagt mm. og hunden giver hals uafbrudt osv osv.
Folk må tage at huske på, at den ikke gør det for at irriterer herren, eller fordi den syntes det er sjovt.
Den gør det simpelthen fordi opdragelsen er fejlet således at hunden tror, at den er lederen af flokken. Hunden nedstammer som bekendt fra ulvene, et flok dyr.
Forestil dig, at du er sammen med din flok, pludselig mangler alle dine flokmedlemmer? hvad gør man så? Du har jo ansvaret for de mest vitale ting ? Mad? beskyttelse? Men de mangler, så kan du intet af dem udøve..
Man er helt ude af sig selv, og det er netop det...som foregår når man går fra en hund, som tror at den, og ikke i, er alfa hannen i flokken.
Istedet skælder folk dem ud over de ødelagte ting..
Hvilket virker totalt uforståeligt på hunden, da den simpelthen er så ekstatisk over dens flok er vendt hjem, at den ikke aner hvad den har lavet...Mennesket peger, "HVAD ER DET!?" den ligger ørerne ned...halen ned...Men tag en banan op ad din indkøbspose, og sig det igen, på samme måde..Du får samme reaktion, hunden har ikke den fjerneste anelse om hvad den har gjort, kun at du skælder den ud.
Hvilket er urimeligt.
Så gør den en tjeneste, kun skæld den ud når du griber den på fersk gerning..

Hov? Kom vidst lidt udover emnet.. :P
-------------------------------------------------------------

Men alle hunde kan bide, det ikke et spørgsmål om hunden, men ejeren..så find istedet en statistik over hvilke type ejere, der har en hund der bider. ;)

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 01-02-04 20:56

DKpitbull
Du har så afgjort ret, det er ikke hunden men omgivelserne der er et problem.
Når du nu er hunde træner, så må du kunne svare mig på et spørgsmål?
Er det ikke lættere at lægge noget mere energi i en hund en at pille det af, det jeg mener er at hvis den hvalp jeg nu skal have er en "rolig" hvalp (Golden Retriver) som nogen nok vil kalde en udstillings hund! Kan man ikke sagtens lære den de samme ting ang jagt og mark prøver som en meget ivrig hund som er af brugs-linjen?
Grunden til mit underlige spørgsmål er! at det nu er rigtig mange år siden jeg har haft hund, og jeg vil ikke anskaffe mig en hund som jeg måske ikke magter at motionere/ træne på et højt plan! Det ville være synd for hunden hvis jeg ikke kan opfylde dens behov, derfor vil jeg heller vælge en hund som jeg selv kan bestemme farten med.
Jeg ved godt det er lidt klumbet skrevet, men håber du forstår hvad jeg mener.
Annette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-02-04 18:21

Hej Annette. Hvor er hvalpene blevet store og flotte. De begynder at ligne noget, som man kan tage med hjem. (jeg var lige en smut inde på din hjemmeside for at se de nye billeder.) -Det andet link, som du satte i d. 26-1, det virker ikke.

Vær du bare glad for din smukke baby. Hun skal nok leve op til dine forventninger selv om hun ikke er af jagthundelinie. Hvis ikke du udelukkende skal bruge hende til jagt, men hun også skal være en hygge- familiehund, så har du gjort det allerbedste valg.

Du skal bare huske, at alle det ting, som du gerne vil have, at hun skal kunne klare senere i livet, -dem skal hun have lov til at "snuse til" i de allerførste uger og måneder, du har hende. Altså, bus, tog, bil, mange mennesker, skov, sø, svømme, skydning (vigtigt), døde dyr, levende dyr o.s.v. o.s.v. Det kan ikke nytte noget at sige: hun er så lille.. -det må vente til hun er 4-5-6-7-8-9-10 måneder. Næh, så snart hun har vænnet sig til sit nye hjem (1-2 dage), så er det om at komme ud i verden og prøve det hele, -helst mange gange.

Hvis jeg skal have flere hunde efter Silke, om mange år, så vil det også blive "en af de dumme flødefarvede". Netop fordi jeg ved hvor stort arbejde det er at have en af de meget aktive. Og selvfølgelig vil jeg da til den tid igen stå med "verdens klogeste og smukkeste hund" -med et hav af flotte lydighedspræmier, -uanset om der falder fine præmier af på udstillinger også. Det er da bare et plus mere ved en dejlig hund.
Men jeg håber da, at min Silke holder til jeg bliver folkepensionist..

Hvad din hund kan lære er nok mest begrænset af, hvad DU magter at lære hende..

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 02-02-04 20:22

Hej Birgitta.
Jeg har sådan ventet på at du skulle dukke op igen, jeg har været nede og besøge hvalpene her i Lørdags, ja de er vokset meget og er begyndt at være ret underholdende, det er svært at udse sig en hvalp endnu, men jeg kan se at to af tæverne ikke passer til mig, de er for dominerne, efter min mening, opdrætter siger at hun aldrig har haft et kuld der er så ens i sind og udseende, hun er meget stolt af sit kuld, det kan jeg jo sagtens forstå Det bliver på mandag jeg skal der ned igen, og så skal jeg prøve om jeg kan udvælge min hund. Det bliver bare spændende. :-0 Kennelen har fået ny adr. http://hjem.get2net.dk/provesogaard/
Ja jeg ved godt at det bare er med at komme i omdrejninger fra en start, så jeg kan miliø præge hende fra lille af, der starter et hvalpe hold sidst i Februar ved DCH, jeg har ikke fået fat i retriver klubben endnu, men gør det en af de nærmeste dage. Jeg GLÆDER meg helt ustyrlig til at få min dejlige Flødefarvet hvalp hjem.
Annette

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 08-03-04 19:31

Hej Birgitta.
vil lige se om du er her inde endnu?
Jeg har fået Diya hjem, og hun er bare så SKØN, Jeg fik hende den 28.2 og vi er startet på hunde "træning"
Det er hårdt at have hvalp i huset, hun fylder meget, men det gør ikke noget, håber at høre fra dig,
hilsen Annette

Godkendelse af svar
Fra : tweet

Dato : 09-03-04 11:01

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : tweet

Dato : 09-03-04 11:05

Tak til alle i andre,
Ville gerne jeg kunne give jer andre point også,
i har været rigtig søde, med at svare.
Annette

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-04 18:10

Selv tak tweet, du har vist fået nogle nye hunde-venner, bla. Birgitta.
Held fremover.
VH Palle Hansen