/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
karburatorsprit
Fra : Bragesvej
Vist : 3270 gange
5 point
Dato : 24-01-04 01:20

Jeg har spurt min mekaniker (Aut Opel forhandler) om jeg skal komme karburatorsprit i min tank,
han svaret nej da jeg har en Opel Astra 1,4 i (95) på grund af monopoint indsprøjtningen i motoren er det ikke nødvendigt,
men hvorfor har den ikke brug for det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 01:23

Hvis bilen ingen karburator har, hvad skal du så bruge karburatorsprit til?
Det binder vand (fugt)

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 24-01-04 01:25

Fordi indsprøjtningssystemet fungerer anderledes end i karburatorsystemer. Der er mulighed for fugt i karburatorsystemer, mens benzinen SPRØJTES ind i forbrændingskammeret... Deraf forskellen.

Din mekaniker har ret da du spurgte ham.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 24-01-04 01:25

Ja men har bilen da ingen karburator...jeg syntes en fortalte mig at den har en slagt elektrisk kab der selv styre luft benz osv..?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-04 01:26

Det er altså ikke alle bilmærker der har brug for den slags jeg har da kørt forskellige biler i 30 år og jeg har aldrig brugt kaburatorsprit såe der ku sikkert spares mange penge for folk kommer det åbenbart bare på nødvendigt eller ej Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 01:35

En karburator har et svømmerhus hvor benzinen løber ind inden det suges i motoren.
Når du parkerer en varm bil, vil den jo blive kold igen. disse store temperaturforskelle gør at der kan dannes vand i karburatoren. Da vand som bekendt er tungere end benzin vil det synke til bunds.
Og du kan naturligvis ikke starte din motor på vand.
Dette sker ikke når bilen har indsprøjtning da benzinen sprøjtes ind i motoren.
Karburatorsprit gjorde det at det bandt vandet så det nemmere blandede sig med benzinen og dermed gav en bedre koldstart.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 15 point
Dato : 24-01-04 01:39

Monopoint indsprøjtning er faktisk en form for en elektronisk karburator.
I en konventionel karburator sidder der nogle dyser hvor der bliver suget benzin ud bl.a. ved hjælp af en forsnævring (venturi) nederst i karburatoren hvor der sidder et spjæld der lukker op og ned for luftpassagen og dermed benzinen der suges ud af dysen, OG NU KOMMER DET, når den kolde luft bliver accellereret igennm karburatoren nedkøles benzinen kraftigt og da der kan være en smule vand i benzinen kan dette vand fryse, og derfor tilsætter man sprit for at forebygge.
På din monopoint bliver benzinen sprøjtet ned i manifolden af en dyse der er elektronisk styret og det er altså ikke luften der skal trække den ned.
Monopoint er en billig udgave hvor man sparer resten af dyserne (en pr.cylinder) og styringen af disse.
Hej
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-04 01:51

->Refi dit indlæg er rigtigt fint, men det er ikke selve koldstarten spritten hjælper på. Rent faktisk sker frysningen typisk på et tidspunkt hvor motoren er halvvarm, og når Sune ikke har oplevet problemer med frysning kan det skyldes, at de biler han har kørt i har haft et luftindtag ved udstødningsmanifolden hvor luften bliver varmet op samtidig med at der var et thermostat spjæld så den sugede kold luft ind når motoren var blevet rigtigt varm.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 24-01-04 01:54

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-04 01:56

Jamen "Bjarne" vi er da helt enige. Det der var min pointe var blot at vanddråberne kan lægge sig i dysen/dyserne og disse derved virker som en prop.
Problemet opstår jo normalt kun ved kold/lun motor og om vinteren.
Men dit svar er da mere detaileret. Godt nok.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-04 02:03

Jeg skulle bare lige blære mig med min teoretiske viden, som godt nok var i forenklet udgave her, og jeg har da svendebrev selv om det er ved at være mørnet, men du har ret vi er enige.

Hilsen
Bjarne