/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor må jeg sprøjte med fugfortrænger i ~
Fra : Bragesvej
Vist : 3507 gange
10 point
Dato : 23-01-04 22:53

Må jeg tage tændrørshætterne af og sprøjte der og må jeg fjerne rotor dækslet af og give det en tur der?

Hvad skal jeg bruge? Wd 40??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 22:59

Er WD40 ikke rustløsner?
En fugtfortrænger som Pronto er god.
Du skal være opmærksom på, at fugtfortrængeren er let fedtet og derfor vil tiltrække støv som så igen suger fugt.
En effektiv behandling af rene tændingsledninger, dæksel osv. er med en siliconespray, men jeg sværger absolut til at man kun bruger tørre klude og måske luft til at rengøre tændingssystemet.
hvis du alligevel vil afmontere så meget som du skriver så vil jeg anbefale en blød fnugfri bomuldsklud.
Sådan noget som Pronto er nødløsninger.
Hvis rengøring med en tør klud ikke virker bør du nok få kontrolleret dækslet for revner og tændingsledningerne bør måles for indvendige brud = for stor modstand og så selvfølgelig nyr korrekt justerede tændrør.
Der er intet så skønt som når en bil starter når den skal og intet mere frustrerende end når den ikke gør.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 23-01-04 23:16

Wd40 er et godt middel til tændrørshætter og rotordæksel.
men tag en klud og tør det af, så der kun sidder en tynd hinde tilbage.
Den beskytter, og samler ikke så meget skidt og støv.
/nilsg

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-04 00:36

Du skal ikke sprøjte imde i dæksel og hætter kun udenpå Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-04 00:39

Men er du i tvivl om der er revner i fordelerdækslet skal du prøve at kigge på det i mørke så vil du hurtigt ku se evt gnister der springer forkerte steder Mvh Sune

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 24-01-04 07:17

Et dæksel til strømfordeleren kan også skabe problemer selv om der ikke er revner i det. Hvis der har været fugt kan der vandre strøm indvendig i dækslet, som så afsætter ganske små metalstriber. Disse kan lede strømmen efterfølgende og dermed give problemer selv om der ikke er fugt. Jeg har fået det råd at lakere dækslet indvendigt for at dække striberne eller at udskifte dækslet.
Men iøvrigt kan problemerne skyldes at tøndrørsledningerne er knækkede indeni. Der er kun en tynd streng som leder strømmen og den kan være knækket uden at man kan se det udvendig. Det er en ret overkommelig opgave at udskifte tændrørsledningerne.

Kommentar
Fra : Lykkedal

Dato : 25-01-04 01:06

Læs "BjarneD" 's kommentarer. Det holder.

Vask tændkabler og fordelerdæksel (også indvendig) rent med karburatorsprit. Mål modstand i tændkabler incl. spolekabel for evt. brud. Se efter evt. spor efter krybestrøm indvendig i Strømfordelerdækslet. Er der fejl så udskift.
Nødløsning = kan køre hjem , men skal udskiftes. Spor i dæksel kan brydes ved at bore hul (bryde sporet) , men det er ikke holdbart, og bør udskiftes.

MVH EX MEK.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-01-04 11:15

Ganske enig kollega (også eks. mek.)

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 25-01-04 15:28

Nu er det hele nyt, så der er ingen fejl på det, men jeg ville såmænd bare vide hvor jeg måtte sprøjte henne (Altså i motor rumet)

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 10 point
Dato : 25-01-04 16:30

Du må sprøjte de steder du spurgte om.
Ledninger, inden i hætter, dæksel ind/udvendig.
tændspoletop-
Du skal bare være opmærksom på at fugtfortrængeren ikke må dryppe ned i kontakterne uanset om de er makaniske eller elektroniske.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 27-01-04 20:29

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-02-04 21:15

Blev vi enige om wd-40 er det jeg skal bruge eller kan alt med silicone bruges?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 21:35

WD-40 eller Pronto.
På ældre systemer har man anvedt siliconespray forebyggende, men det skulle ikke være nødvendigt på Astraen
Bjarne