/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor mange km kan en bil køre på en god ~
Fra : Bragesvej
Vist : 511 gange
12 point
Dato : 23-01-04 22:22

Olien er fuld syntenisk og af en god kvalitet!

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 23-01-04 22:44

Derfor skal man ikke - undskyld udtrykket - mishandle sin motor ved at lade den køre længere med en olie bare fordi den er bedre... Syntestisk olie af god kvalitet er en god idé for at forkæle din motor mens du kører, men intervallerne er de samme (enten 10 eller 15.000) uanset oliens kvalitet...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 23:07

Nu bliver det lidt kompliceret.
Min FIAT PUNTO JTD må køre 20.000 dog max eet år, men der er mange nyere biler der må køre meget længere.
I gamle dage skulle man skifte olienofte 1500 - 5000 km. og så nyt Oliefilter hver 10.000, men da var motorerne heller ikke så gode og olien ej heller. Hvis man sammenligner en gammeldags mineralsk olie med en moderne fuldsyntetisk så er der kun en lighed. De bruges til næsten det samme og begge dele kaldes olie.
En gammeldags olie skulle have en rimelig høj viskositet for at kunne bære trykket fra lejerne og for at kunne smøre cylindervægge, men den fuldsyntetiske kan gøre de samme ting uden at være fed.
Det skal så lige siges at fuldsyntetisk olie kan ikke bruges til alting, men det er godt og man kan altså køre længere hvis man altså bare kørernok for olien bliver nedbrudt af vand mm. af mange koldstarter.

Det må være nok

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : geu

Dato : 24-01-04 00:07

Ved Mobil 1 lavede et forsøg i Paris hvor de lod en flok taxaér køre 100000km på olien, der blev kun skifte oliefilter og efterfyldt. Men om man selv skal det er nok dumt... Jeg vil ikke være bange bange for at køre 30000 km på en god olie som Castrol SLX, Mobile 1.
Men det kræver også man har en ny bil og køre ca 30000km på et år. Da der ellers vil komme vand i olien.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-01-04 04:57

vi har en Citröen C 5 Weekend der foreskriver fabrikken 30.000 Kilometer og da blev den bare efterfyldt med helsyntetisk olie

mvh
per

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 27-01-04 20:31

Blev i enige om 15000, på en god olie, troet den kunne køre en del mere??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 20:39

20 - 30000 er hvad der foreskrives for moderne biler på fuldsyntetisk motorolie

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 12 point
Dato : 27-01-04 20:39

20 - 30000 er hvad der foreskrives for moderne biler på fuldsyntetisk motorolie

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 20:40

Den hikkede vist

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 27-01-04 20:40

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-01-04 20:47

Selv tak. Håber vi har kunnet forbedre din viden om biler ellers kom du bare igen.
Hilsen
Bjarne
(Automek. svendebrev á 1972)