/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad koster et IHC-anlæg ?
Fra : randomchoise
Vist : 10573 gange
500 point
Dato : 23-01-04 19:19

Jeg er i den situation, at jeg nu efter nogle års ophold i udlandet skal til at rette snuden hjemover, og dermed er jeg igang med at købe et hus. Nu kommer så tidspunktet, hvor alle ønsker til ombygninger/reparationer skal vurderes og så er spm. hvad koster det lige at få konverteret en eksisterende installation til IHC ?

Selvfølgelig kan man ikke i dette forum komme med et eksakt prisoverslag, men er der nogen der kan komme med et estimat ?

Hvis man nu forudsætter :

3 soveværelser
1 køkken
1 bryggers
1 badeværelse
1 stue
1 entre

ialt ca. 130m2.

Der skal være ethernet, adgang til TV-signaler og telefon i samtlige værelser og stuen.

På forhånd tak for hjælpen

Randomchoise

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 19:25

jeg vil forslå du kontakter nesa som giver fast pris http://www.nesa.dk/prv_elek_sadan_afregner_vi.htm
mvh Granslam

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 23-01-04 19:32

Man kunne også overveje en trådløs løsning, som kunne klares for en 3-5000 kr.
Mvh Henrik

Kommentar
Fra : slash_kolding

Dato : 23-01-04 19:40

Det kommer helt an på hvor svært det at komme til, da der sikkert skal trækkes nogle nye ledninger/kabel, til trykne. da IHC er impuls styret. men jeg give granslam rat, få et tilbud på det. Så du aftaler en fast pris med det el-firma der skal lave det. det koster jo ikke noget at få et tilbud.
MVH Bo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 19:44

IHC er mange ting og mange priser, alt efter hvor meget du vil ha' at det skal kunne.
Prøv at spørge her, de ved lidt om det. Jeg vil ikke gætte på nogen pris, men billigt er det ikke.
http://www.dni.dk
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-04 19:48

det er ikke bare at konvetere. så derfor kontakt 3 el-installatøre og få en ud fra hvert firma og giv dig et tilbud (udspecificer hvad det er du ønsker)

Kommentar
Fra : mollejoe

Dato : 23-01-04 19:49

Er det en eks. alm. installation med afbr. ved dør, lampeudtag i loft samt diverse stikk. på vægge er det som regel lagt
med et kabel fra punkt til punkt.
Afhængig af hvor omfattende din IHC-installation skal være, og skal alle stikk./lampeudtag styres af IHC, så skal der være en seperat leder til hvert udtag og dermed kan den gl. installation næsten ikke genbruges. Det kræver derfor
en ny el-installation.

Et godt råd... gå langt uden om Nesa og brug den lokale el-installatør, der har den nødvendige ekspertise i IHC.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 19:53

mollejoe af hvad årsag mht dit råd om nesa
mvh Granslam

Kommentar
Fra : mollejoe

Dato : 23-01-04 19:56

Tankstationer sælger også brød idag, men vil du have ordentligt brød går du vel til bageren.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-01-04 19:56

Hej randomchoice

Det er umuligt at give dig noget komplet svar på dit spørgsmål, men det ligger vel mellem 30.000 til 110.000 afhængigt af dine ønsker. Jeg vil derfor fortælle dig hvordan det gøres billigst

1. Gør op med dig selv hvad du godt kunne tænke dig. IHC er mange ting med mange muligheder, så få afklaret dit behov allerede fra starten af.

2. Der er mange leverandører af forskellige løsninger, der næsten kan det samme, men udførelsen er forskellig. F.eks kræver bus-løsninger langt mindre kabeltræk end en traditionel IHC- løsning. Er ønskerne store kan det derfor vise sig billigst, at vælge sådan en løsning.

3. Trækning af kabler rundt i huset, kan meget nemt udgøre den tungeste post. Overvej derfor i hvilket omfang du har mulighed for at gøre noget selv. Husk at alle kabler skal være min 1,5 mm2 og at det elektriske kun må tilsluttes af en installatør. Der er dog intet i vejen for at du selv fræser riller og lægger kabler i.

4. Hent tilbud hjem fra flere leverandører. Undersøg hvor du eventuelt ved eget arbejde kan spare mest.

5. Jo mere præcist du kan fortælle hvad du ønsker (natsænkning, tyverialarm mm), jo nemmere er det for leverandørene at give dig en pris der holder. Er dine ønsker helt afklaret, kan du måske få en fast pris.

mvh srhansen ô¿ô

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 20:16

mollejoe mig bekent er nesa autouiseret el installatører
tankstationen en mig bekent IKKE uddandet bager der er en temelig stor forskel
mvh Granslam

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-04 21:02

molleoe jeg kan fortælle at nesa's el afd. bestå af uddannet elektikere.

(men i deres forsyning afd. er det ikke kun elektikere men også folk som er special oplært inden for forsyning)

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 23-01-04 21:38

Hejsa

IHC er en forholdsvis dyr løsning, der findes massere af ligende produkter på markedet

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 500 point
Dato : 24-01-04 10:48

Hej Randomchoise !
Du taler om to forskellige ting her, nemlig IHC net og IHC installation.
IHC net er et netværk som LK har udviklet specielt til at føre signalerne til antenne, telefon og data i samme kabel/stik. Dette vil groft estimeret koste omkring 30000,- inkl. alt i et nybygget hus. Dette har intet til fælles med en IHC installation, som er en intelligent installation til styring af lys, varme, ventilation, alarm mm. Denne type installation kræver temmelig mange kabler, hvilket gør den krævende at installere i forbindelse med en renovering, med mindre der for eksempel er et åbent loft over hele huset, da man så har mulighed for at trække alt rundt deroppe. Man kan i det tilfælde dele installationen op med decentrale enheder for at spare kabeltrækning. Et estimeret bud på en standard installation excl. alarm osv. vil være 30-50000,-.
Med hensyn til lign. produkter jfv. do. har jeg kun kendskab til Smart-House fra Carlo Gavazzi som består af et bussystem, som består af to ledninger ekstra (kan være alm. 1,5 mm2), hvorfra man et hvilket som helst sted kan styre installationen ved hjælp af decentrale relæer, der bare kobles på "bus'en". For videre information se nedenstående links.

http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=108
http://www.lk.dk/public/s_gen2.asp?what=tekst&sideid=142
http://www.smart-house.dk/

Kommentar
Fra : parchetnic

Dato : 24-01-04 17:16

Jeg kan helt klart råde dig til at få IHC ligemeget prisen, vi har det f.eks i hele vores hus.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 24-01-04 23:21

Ok. (jeg er ikke så klog) nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på EIB og IHC, og hvorfor EIB ikke er nævnt nogetsteds i denne tråd??

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 26-01-04 16:21

Hej allesammen,

Nu har jeg været igennem en stor del af dokumentationen på LK's hjemmeside og er blevet lidt klogere. Jeg kan nu se at det første behov jeg har må være IHC Net. Da jeg er rigtig rigtig dygtig til at kravle rundt på isolieringmåtter på loftet kan jeg måske spare lidt ved at trække ledningerne selv? Hvis jeg vælger både IHC Net og IHC Control er der vel ikke dobbelt så meget kabeltræk?

Da jeg ikke er noget "mærkedyr" er jeg nærmest ligeglad med hvem der producerer komponenterne, men jeg vil naturligvis have et system der også bliver understøttet og udviklet i fremtiden og som er funktionelt. Alle der har erfaring og links opfordres til at smide dem ind i denne tråd.

michaelholm,
Er alarminstallationen specielt dyr hvis man ønsker den ?

Endnu engang tak til alle - -jeg lader tråden stå åben lidt endnu.

Randomchoise

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-01-04 19:31

Hej Randomchoise !
Rigtigt og forkert !
Du kan naturligvis spare en hel del ved at trække kablerne selv, dette er for IHC-Net delen MEGET nemt. For IHC lysstyringen er dette noget mere kompliceret, da det hænger sammen med stærkstrømsinstallationerne i huset. -Og jo -kablerne til IHC-net har INTET med resten af kablerne i huset af gøre, så der er neget mere kabeltræk.
Med IHC er du godt på vej, da dette system konstant bliver viderudviklet og forbedret.
Med hensyn til alarminstallationen er dette først rigtig aktuelt, hvis man har grundinstallatioen da fordelen ligger i at genbruge pirmeldere, controller, strømforsyninger, tryk mm. Hvis dette er planlagt fra start er meromkostningerne til et komplet monteret alarmsystem, alt efter ydelse-funktion osv. i omegnen af Kr. 10.000,00

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-01-04 19:47

Jeg har lige været med LK inde og se et prøvehus fra Lind&Risør, hvor der er alt i IHC og IHC-net installation.
Prøv følgende links og vælg ikonet "enfamiliehuse" og i denne fane vælges "prøvehuse" tryk på ikonet "åbne prøvehuse"
Tryk på ikonet "Taastrup - prøvehusby" - Løvefodvej 1 i Taastrup - åbent hver søndag fra 13.00 - 16.00
http://www.lr-hus.dk

Nedenstående link er til en video om IHC;men også andre ting som trådløst netværk mm.
http://www.for-your-comfort.dk/dokumenter_privat.asp?dokument_id=70

Godkendelse af svar
Fra : randomchoise

Dato : 02-02-04 17:47

Hej Michael

Tak for hjælpen.

Mvh.
Randomchoise