/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvilken læge?
Fra : wabstergirl
Vist : 894 gange
70 point
Dato : 23-01-04 19:01

Hvornår bliver man nød til at henvende sig til sin egen læge istedet for den nærmeste? Jeg er ikke så vild med min egen læge... Hvis man nu skal have recept på noget medicin???

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 19:07

har du overvejet at skifte læge det koster 100kr
mvh Granslam

Kommentar
Fra : wabstergirl

Dato : 23-01-04 19:09

jeg er under 18 og min mor skal ikke vide noget... så, det var ikke lige det svar jeg ledte efter....

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 19:12

Læge er da den eneste der kan udskrive medicin til dig, og det er ham man henvender sig til, hvis man b.la. skal have p-piller eller lignende. Det kommer jo an på hvad, hvor, hvorfor og så videre ikke??

du kommer nok til at præcicere dit spørgsmål!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 19:14

Wabstergirl din læge har altså tavshedspligt, så gå du roligt til din læge!!!

Det er det de er til.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 23-01-04 19:14

DIN LÆGE HAR TAVSHEDSPLIGT OGSÅ OVER FOR DIN MOR

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 19:14

ok tag telefonbogen ring til en læge i en anden kommune og sig din læge holder ferie
hvis du vælger en læge i din egen by ved han/hun formegentlig hvornår din læge har ferie
mvh Granslam

Kommentar
Fra : wabstergirl

Dato : 23-01-04 19:15

jeg ved da godt det er en læge, men om det skal være ens egen ved jeg ikke, det er ikke p-piller.....

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 19:15

Jeg gik selv til lægen inden jeg var 18 år, min mor fik aldrig noget at vide. ok?

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 19:17

25 > wabstergirl skriver Jeg er ikke så vild med min egen læge

Kommentar
Fra : wabstergirl

Dato : 23-01-04 19:21

det ville jeg også meget gerne, men nu er det såan at min læge ligger langt fra hvor jeg bor, så kan ikke helt se hvordan jeg skal komme derud uden at min mor skulle blive blandet ind i det.. det er meget nemmere hvis jeg kunne besøge en inde i byen hvor jeg alligevel går i skole og så få en recept

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 19:21

ok. så er det nok ikke nemt, men man kan da søge en anden, men det koster jo, eller også kan hun vente til læge har ferie, eller skifte til en anden læge, men jeg kan ikke huske, hvornår tidsfristen er, man kan jo skifte til en anden læge, det har alle jo lov til.

Kommentar
Fra : wabstergirl

Dato : 23-01-04 19:24

ja, men det kommer jo også til at stå på mit sygesikringskort og så vil min mor spørge hvorfor.. og bla bla bla...

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 23-01-04 19:29

så prøv at ringe til en lokal læge i byen og forklar hvorfor og hvad der er galt
så vil han/hun nok sige at du bare skal komme eller give andet råd
mvh Granslam

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-01-04 19:46

Hvis du skifter læge, som du har ret til, vil det komme til at stå på dit sygesikringskort.
Du kan kun rette henvendelse til en anden læge i kommunen, hvis din nuværende læge er på ferie eller lignende.
Det er da muligt, at du ville have bedre tiltro til en anden læge. Kan du ikke forklare det til din mor.
Jeg kender en ung pige, som skiftede læge. Hun var på daværende tidspunkt 16 år, men hun kunne ikke lide "familielægen".
Du har ret til selv at bestemme hvilken læge du vil have, men det skal meddeles til sygesikringskontoret.
Husk nu at læger har tavhedspligt.

mvh ans

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-04 19:52

så vent til han har ferie så henvises der til en anden læge

Accepteret svar
Fra : bornholmkt

Modtaget 80 point
Dato : 23-01-04 20:43

Hej wabstergirl
Grunden til, at du ikke bare uden videre kan skifte læge er, at din mor er forældremyndigheds indehaver og at du pr. automatik har fået hendes læge. Kommunen sidder og fordeler alle nye i kommunen alt efter hvilke læger, der har plads, da der er et maximum på, hvor mange patienter den enkelte læge kan have. Hvis der er noget du ikke kan tale med din læge om, f.eks fordi det er en mand og du kun kan lide at tale med en kvindelig læge, så er mit forslag følgende:
Ring i telefontiden til din læge og det er sædvanligvis mellem klokken 8.00 - 9.00 og fortæl, at du har brug for at tale med en læge, men ikke kan tale med en mand. Bed om at få en henvisning til en kvindelæge. Med den henvisning fra din egen læge kan du finde en kvindelig speciallæge f. eks en gynækolog i den by du går i skole i. Hvis det ikke er lægens køn, der er afgørende synes jeg du skal være ærlig over for ham og sige, at du ikke er tryg og bede om en henvisning til en anden læge. Din læge må ikke fortælle din mor om din henvendelse og hun må heller aldrig få noget om resultatat at vide. Kun af dig selv. Det er svært at råde dig bedre når man ikke kender til problemet. Det kunne jo være at du følte du havde brug for en anden type læge f. eks en psykiater, hvis det f. eks var psykiske problemer du tumlede med. Så vil fremgangsmåden være den samme. En sidste mulighed er, at du kontakter den anonyme ungdomsrådgivning i din kommune og får dem til at vejlede dig i dit specielle problem. De har også tavshedspligt og i første omgang skal du heller ikke oplyse dit navn. De vil f. eks kunne hjælpe dig videre hvis dit problem har noget med stoffer eller misbrug at gøre. Jeg håber det lykkes for dig at få løst dit problem, da det lyder til du har brug for voksen støtte.

Godkendelse af svar
Fra : wabstergirl

Dato : 24-01-04 19:36

Tak for svaret bornholmkt. jeg vil forsøge... du har ikke ramt plet med dine gæt på begrundelserne for en anden læge :)

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 25-01-04 10:54

Hej wabstergirl
det var ikke min mening at ramme plet med de forslag jeg kom med, mere at give dig en fornemmelse for at du kan få hjælp til et hvilket som helst problem du kan have, stort som småt. Held og lykke til dig