/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Overførsel af VHS+analog videokamera til~
Fra : jpaludan
Vist : 784 gange
16 point
Dato : 23-01-04 14:05

Jeg har en masse jeg har optaget med mit gamle analoge Videokamera.

Er der en der kan fortælle mig, hvordan jeg kan få overført det til computeren...?...altså hvad jeg skal anskaffe mig af udstyr ?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-01-04 14:24

Det kræver for det første at du har et grafikkort med video in.
Dernæst skal du have composite kabler (også kaldet phonokabler) Mellem kamera og video in. Har du kun s-video in på dit grafikkort skal du have en converter (et 0mformerstik)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-01-04 15:27

Du kan købe et TV/Video in-kort, se evt. på http://www.pinnaclesys.com/
Jeg benytter selv et PCTV Rave og prisen inkl. kabler osv. ligger på 500-600,- Kr.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 23-01-04 18:43

Jeg har lige været inde ganske kort og kigge lidt på den side du gav, Søren og det ser jo ikke så tosset ud....hvor køber man dem henne ? Kan man købe dem via nettet ? Jeg fik ikke set om man kunne købe dem via hjemmesiden, men jeg skal lige have nærstuderet den på et tidspunkt.

JEg troede et grafikkort med TV-in var meget dyrere....

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : lovelovelove

Modtaget 16 point
Dato : 01-02-04 15:46

Kære Jette
du har prøvet at hjælpe mig for nylig. Derfor vil jeg gerne forsøge at hjælpe dig.
Vedr. vhs ind i pc har jeg ingen erfaring. men jeg kan sige, at du for at få analoge billeder fra dit analoge videocamera ind i pcén skal have et videokort (Kaldes også capture-kort eller Firewire ieee 1394). Jeg købte mit hos min fotoforhandler for ca 500 kr for ca 1½ år siden, og med det kort fulgte et videoredigeringsprogram. Når du køber det, skal du anføre, at du skal bruge det til et analog kamera.
Moderne pcére har ofte et sådan kort indbygget, så hvis Du har en ny computer bør du undersøger, om der er et sådan kort indbygget.
Jeg går ud fra at du har en computer med en rimelig stor hardisk og helst 256 MB Ram, for film fylder meget.Der findes iøvrigt hefter om videoredigering m.m.
hos boghandlere og i nogle supermarkeder til ca 70 kr, hvor Du kan få en nyttig viden. Med venlig hilsen Jan

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 01-02-04 17:48

Hej igen Jan

Tak for dit svar - jeg vil købe sådan et kort, så jeg kan få gemt alt det jeg har optaget.Jeg kunne jo desværre ikke hjælpe dig, men har du fundet en løsning på dit problem med fuld skærm ?
Jeg takker for svaret og glæder mig over, at alle mine bånd nu ikke skal ligge hengemt længere....held og lykke med dit.

Kommentar
Fra : lovelovelove

Dato : 02-02-04 11:36

Hej Jette
Jeg er glad for at Du accepterede mit svar.
Hvis Du har Window xp, kan du bruge Movie Maker til at redigere dine film med.
Det er et simpelt program, som de fleste kan finde ud af, så hvis Du ikke vil gøre alt for meget ud af redigeringen, så er det løsningen. Det redigeringsprogram, der måske følger med videokortet er mere kompliceret, men har mange flere raffinementer og muligheder, men kræver altså en hel del læsning og forsøg, før man er dus med det.
Held og lykke med det!
NB! videokortet kan man godt selv sætte ind i computeren hvis man er fortrolig med
indmaden i computeren og installationen er ikke noget problem.
Venlig hilsen Jan