/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
En død Ford Sierra
Fra : jpaludan
Vist : 582 gange
100 point
Dato : 23-01-04 13:47

Er der en (eller flere) der kan give mig et bud på, hvordan man evt. kan få liv i en død Ford Sierra. Den har de sidste par dage opført sig underligt under kørsel. Efter start kørte den et lille stykke vej og så kunne den pludselig ikke rigtig trække. Hvis man gearede ud og gav den gas, var der ikke noget problem, men når man så satte den i gear igen, røg motoren helt ned i omdrejningr og kunne kun trække sig langsomt afsted. Det gjorde den et par dage, og igår gik den helt i stå lige efter den var startet. Nu kan der den ikke startes igen.

Nogen der har et bud på, hvad der kan være galt som vi kan tjekke ?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 13:49

Hvor gammelt er batteriet? Det lyder lidt som da min citroen pludselig begik harakiri på en øde landevej! (en søndag s´føli!!)

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 23-01-04 14:02

Vand i benzin - brug karburatorsprit.
/nilsg

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-01-04 14:04

Hvilken årgang ??

Injection eller kaburator motor ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 14:06

Jeg kan ikke huske om din fordmotor har gummistempel/klokke i karburatoren.
Har den det, så kan der være revne membranen, så den ikke løfter sig. Din tænding kan også stå forkert/defekt. Jeg gætter på at din motor går lidt langsomt op i omdrejninger i frigear.
Emesen.

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 23-01-04 14:29

Jeg skal lige finde de oplysninger, der bliver spurgt til, men til emesen kan jeg sige, at den er hurtig op i omdrejninger i frigear - eller rettere....den var.

Og til skingur: Ja, hvorfor ikke...???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 14:39

Batteriet - normalt "kører" man ikke på batteriet, men på generatoren. Men kan generatoren ikke følge med (for mange lygter) vil batteriet langsomt aflades, og du kan så heller ikke få startmotoren til at rotere. Tændingssystemet bruger ikke ret meget strøm.
Emesen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 14:50

Det er nu ikke kun ved for mange lygter, at batteriet kan begynde at aflade. Sådan en fætter har desværre en begrænset levetid, afhængig af kvaliteten. Kunne man forestille sig, at batteriet oplades en smule, når der geares ud og gives gas, -hvilket er nok til at holde bilen i gang et øjeblik. Når der så sættes i gear og køres til, aflader batteriet hurtigere end en vis mand kan rende. Tilsidst er der ikke batteri nok overhovedet til at starte skrumlet. Og den er død.

Tjaeee... hvad ved jeg...kvinder & teknik.. Men jeg har selv skiftet bremser på den gamle citroen, fordi gamalen havde brækket armen

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 14:53

... endelig kan det være, tændrørerne skal renses eller der er hoppet en tandrem af....
(Citroenens sygdomsliste!!!)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-04 15:15

Kan startermotoren køre rundt med motoren ??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-01-04 15:50

Det er nok benzinmangel, prøv derfor først at give den en sjat benzin. Og starter den så ved du at måske er benzinpumpen/rørene stoppet, og kan tage slangen efter benzinpumpen af, og se om den giver noget ved startforsøg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 16:25

Jeg tror stadig på membranen i karburatoren (stadig hvis den er klokkeformet i toppen)
Emesen.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 23-01-04 16:39

Som før (nilsg). Jeg tror det er vand i benzinen. Når det så er koldt, og der står vand i karburatoren, fryser vandet i dysen, blandingen bliver tynd, og omdrejningerne ryger op. Tøm tanken for vand, tøm/dræn karburatorens svømmerhus.
Når den opfører sig som den gør, tror jeg ikke det kan klares med karburatorsprit - der simpelthen for meget vand i systemet til, at den kan komme igang, og dermed rense sig selv, ved at karburatorspritten emulgerer vand og benzin.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 23-01-04 17:15

Hej.
Er den frostsikkeret?(kølevand)
/steen b.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 23-01-04 17:50

Tag en ledning af et af tændrørerne , sæt denne ledning på et tændrør og læg

det ovenpå motoren , få lillemor til at dreje nøglen så starteren kører , så skal der være gnist i tændrøret.

Hvis det er tilfældet er tændingssystemet formentlig ok.
Noter motorkoden til mig , den findes på typepladen. Denne sidder i motorrummet. ved hjælmstiveren.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 23-01-04 18:59

Til Skingrur.
Du må ikke bytte rundt Citröen/ford tandremme.
Du mener nok opel maskineri.
/steen b.
Undskyd, det er en helt anden tråd......

Accepteret svar
Fra : egoland

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-04 19:31

Forhold dig til dine observationer, og det der virker! Den kunne starte, altså virker strømmen, incl. tænrørerne! Ergo: nix pille! Den røg op i omdrejninger = bezin/luft-blandingen blev for tynd = den får for lidt benzin, eller for meget luft. Dvs. enten er en membran/pakning utæt, hvilket er sjældent set. Eller også er det snarere for lidt benzin, eller vand i stedet for benzin, den får. Det ses oftere. Men årtiden taget i betragtning (observation er det vand i brændstofanlæget, eller stoppet brændstoftilførsel. Er fx et brændstof-filter, man kan starte med at kigge på????

Kommentar
Fra : mvoigt

Dato : 24-01-04 22:00

har du prøvet NOS..... så kører den sindsygt..... eller hareldit i udstødningen så køre den altid

Kommentar
Fra : lalle9

Dato : 25-01-04 23:24

ta lige at tjekke tændningen det må være der tror det en platin

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 24-03-04 23:03

prøv at tage fordelerdækslet af og se om der er ir hvis der er det så skal du bare gå ned i thansen og købe en ny rotor og strømfordelerdæksel tændrørskabler og tændrør de har 30% på alt autoudstyr det hele koster 233 kr hvis du køber det inden 27 marts det samme ville koste 1000kr ved ford

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 25-03-04 00:35

Tak for svaret egoland.Det tog lidt tid inden jeg fik svaret her, men ham der ejer bilen har ikke haft tid til at få kigget på den før nu, og problemet skyldtes vand i karburatoren. Det skulle være klaret nu. Tusind tak til dig, egoland, og alle andre for respons, jeg har fået.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 28-07-04 19:23

Jeg har lige haft samme problem med min Sierra!

Først troede jeg at det var mit tændingsmodul, men fandt ud af at det var et stik, som sidder på min strømfordeler som ikke virkede efter hensigten.

Jeg skilte stikket & gav det en gang kontaktspray, så samlede jeg stikkede & derefter gav jeg det en gang Silikonespray, så det kunne bilve vandafvisende igen.