/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
sure fusser
Fra : skingur
Vist : 2985 gange
50 point
Dato : 23-01-04 12:57

Hvorfor får hunden af og til sure fusser?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-01-04 13:28

Fordi de ikke bliver vasket.

MVH

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 13:33

nope. hvis du ikke ved det, så la vær at skrive!!!!

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 23-01-04 15:20

Hej.

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg ved, at vovsens poter derhjemme lugter "sjovt" også selv kort efter et bad, så jeg tror, at hundepoter udskiller noget beskyttende talg, som giver den "sjove" lugt, og som skal beskytte trædepuderne.

Ulle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 15:55

Hej Skingur.
Det kan jo også være at hunden får lidt svamp mellem "tæerne".
Når mennesker har tendens til kraftig sur lugt skyldes det ofte fodsvamp og det samme kan da ske for dyr.
Min lille "dobberdreng" er en sart herre og han har tendenser i den retning, og min gode ven dyrlægen (vi er venner for jeg laver hans hjemmeside gratis, og er pylret med min hund) har tilrådet at putte en smule atamon i lunkent vand, som vi så bader fusserne i.
Det er skam ikke kun i syltetøjsglassene man kan fjerne svamp.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 15:57

P.S! Har du lagt mærke til om hunden ofte slikker tæer for det kan bl.a. være tegn på irritationer.

Bjarne

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 16:59

Mine to hunde er godt ireteret over saltet, så de slikker poterne meget. Sommentider er den lille trebenet!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 18:24

Næh, han slikker overhovedet ikke på dem eller noget...det var bare lige da jeg vendte bunden i vejret og snuflede ham, at jeg lagde mærke til fusserne. Af og til er de småsure, men andre gange lugter de bare af hundepoter... hvis I ved hvad jeg mener!!!!!

Og ja, saltet!!!! Halvdelen af gåturene foregår på mors arm!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 18:31

Ok, men en lille vask i rent lunken vand vil nok gøre kæledækken godt og så er den også hurtigere klar til at hygge i mors sofa

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 18:43

Jeg tror det er godt at skylle poterne efter en luftetur, og hundene har det bedre med deres poter.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 18:46

hmmm... da kun hvis der er kommet salt på ikke?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-01-04 19:01

Jo da!!! salt er ikke godt!! Den lille bliver trehjulet (trebenet)

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 19:02

Det må være trehjulet. jeg har en gravhund, og gravhunde har ikke ben, kun poter.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-01-04 20:02

Det er en god idé at bruge potevoks på denne årstid. Det beskytter poterne mod salt og udtørring. Men det er godt at skylle poterne i lunkent vand ved hjemkomsten alligevel.
Ang. "sure tæer", så har vores det også. Hun er allergiker og har svamp i poterne af samme årsag. Atamon hjalp lidt i starten, men ikke så længe. Så var det virkningsløst. Vi har "fået" noget shampoo til at vaske hendes fødder i hos dyrlægen. Det virker, men poterne skal vaskes hver anden dag for at opnå en virkning. Det skal smøres ind og sidde 5-10 min. og så skal potene skylles grundigt. Det tager dog ikke alt hendes svamp, men den er altså også temmelig kraftig. Det der virker bedst, er at give hendes poter en omgang af det skrappe hormoncreme, jeg selv får mod eksem. Så holder de op med både at klø og lugte et stykke tid.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 21:17

Jeg tror bestemt ikke, han har svamp. Vores gamle hunde har også ind i mellem haft sure fusser. men det kan måake have noget med kosten at gøre? I går stjal han både af min slikpose og fra skraldespanden (et kalkunlårsben! Det gør han ellres aldrig!!!)

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 23-01-04 22:14

Hunde sveder gennem deres trædepuder - så derfor den "sure" lugt.

Potevoks er et "must" i det Danske vintervejr - det fortjener alle hunde at få på nu .......................

Karin

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 24-01-04 00:39

Hejsa.

For det første : Som Viskinge skriver "fordi de ikke bliver vasket" er faktisk rigtigt nok. Hunden sveder gennem trædepuderne og samtidig går de rundt på "bare tæer" oven i div. "snavs" på gulvet og på jorden. Derfor kommer de til at lugte.

For det andet : Som flere skriver er det en god ting at bruge potevoks eller potespray om vinteren, HVIS altså hunden skal ud og gå på steder der er saltet. Ellers er der ingen grund til at bruge det.

MVH
KSGP

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-04 17:23

Jeg synes også, at det er lidt pudsigt, at poterne kan lugte lidt "surt" eller urart.. For som flere nævner, så sveder hunde jo fra deres trædepuder, men jeg synes nærmest, at lugten kommer fra mellem tæerne. Og så har det vist ikke noget med sved at gøre.

Det skyldes nok mere en eller anden slags irritation af huden mellem trædepuderne. Det kan være svamp eller lidt rødt på grund af fugt. På denne her årstid kan de jo næsten ikke undgå at få våde poter, enten af regn, slud eller sne, eller når vi skyller deres poter efter endt tur.
Silke blev på et tidspunkt lidt rød mellem tæerne, og det klarede vi i første omgang med selvfølgelig at skylle poterne efter lufteturen, og derefter blev poterne tørret grundigt mellem trædepuderne med mors hårtørrer. Den kan heldigvis også blæse med kold luft, og det kunne Silke meget godt lide, -da hun først havde vænnet sig til det. Bagefter fik hun så potevoks på, men det er mere fordi hun har så ru trædepuder. Det hjælper næppe på fugt mellem tæerne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-01-04 21:43

Hvis/når poterne er tørre/udtørrede/sprukne, er det en god idé at smøre med noget Helosan (kopatte)salve. Det er svagt decinficerende (eller hvordan det nu staves) og blødgør rigtig meget. Sår/revner vokser sammen på rekordtid.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-04 14:43

Jeg har tænkt på at smøre med kopatsalve, men jeg var i tvivl om der kunne være ting i, som ikke var så godt for hundemaver hvis der på et tidspunkt skulle smutte noget indenbords? (desinficerende )

Det er jo noget billigere end potevoks, og ingen af delene holder alligevel, når den lille pige spurter gennem sne og slud i timevis. Så hun får det på når vi kommer hjem fra turen. Så har de da nogle timer til at virke i.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-01-04 20:28

Hej Birgitta.
Vi har købt noget der svarer til Helosan pattesalve, men der er taget er stof ud af det (som ikke var så sundt igen, men kan ikke huske, hvad det er). Det andet hedder Agrysan pattesalve. Der er bivoks i det i stedet for det stof, der er trukket ud.Vi købte det i en butik med dyreting (hunde/heste).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-01-04 16:13

Jeg har købt noget ret billigt kopatsalve i Netto. Jeg bruger det selv på benene fordi det har vist sig, at det skræmmer flåter væk -der er eucalyptus i. De er ellers ret glade for mig (jeg har haft borreliose 3 gange på 1 år). Så jeg har faktisk et helt lager af det. Hvis bare jeg vidste, hvad det er, hundene ikke kan tåle, så kunne jeg kikke, om der er sådan noget i det, jeg har..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-01-04 19:09

Hej Birgitta.
Nu fik du gjort mig rigtig nysgerrig, så jeg ringede derud og hørte hvad det var, bivoksen var erstatning for. Det var Klorhexidin.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-04 15:09

NÅ!! Kan hunde ikke tåle klorhexidin? Jeg har da en desinficerende hundeshampo med klorhexidin i, og min dyrlæge anbefaler da rensning af småsår med klorhexidin...
Men måske er det bare til daglig brug det ikke er så godt.
Men hvad er det så, der virker desinficerende i Agrysansalven? For det er jo næppe bivoksen..

I patsalven fra Netto er der ikke klorhexidin. Men der står ikke noget om, at den skulle være desinficerende, -kun antiseptisk.
Det kan være, at vi hver især skal skrive en liste over, hvad vores salver indeholder? -Så kan vi jo sammenligne.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-04 18:21

Hej Birgitta.
Jeg ved ikke, om hunde ikke kan tåle Klorhexidin, men jeg kan ikke forestille mig, det er sundt.
Antiseptisk og desinficerende, er det ikke det samme?? Det mener jeg da, det er.
I Agrysan'en er der flg.:
Aqa, Petrolatum (vaselinum album), Glycerin, Hydrogenated Coconout Oil, Cetearyl Alcohol, Polysorbate 60, Cetyl Alcohol, Cera Alba, Sorbitan Stearate, Stearic Acid, Isopropyl Palmitate, Isopropyl Alcohol. Carbomer, Aminomethyl propanol, Eucalyptus Globulus Oil, Metyl Paraben, Polyaminopropyl, Biguanide, Phenoxyethanol, Propylparaben, Methyldibromo Glutaronitrile.

Det må være alt den sprit, der er desinficerende. Men den er utrolig dejlig at få på. Jeg bruger den selv, da jeg har ualmindelig tør og sart hud. Og jeg får ikke en eneste "knast" af den - tværtimod. Det føles, som om huden simpelthen slapper af, når det kommer på. Så godt som alt andet creme får jeg udslet af, men ikke denne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-04 18:58

Her har du min liste:
Aqua, paraffinum liquidum, glycerin, cetearyl alcohol, glyceryl stearate, PEG-100 stearate, eucalyptus globulus, polyaminopropyl biguanide, propylparaben.

Mange af tingene er vist gengangere, min liste er bare lidt kortere...
Jeg har ikke lige tid til at undersøge ingredienserne nærmere lige nu, .....mennneeøø, jeg kunne forestille mig, at polysorbat og sorbitan stearat er sødlige... Smager din creme ikke sødt?? ADWR!! min smager bittert med en snert af eucalyptus!

Du har også eucalyptus i din. Som "sidegevinst" kan det måske holde skovflåter væk (på menneskeben).

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-01-04 21:29

Jeg må tilstå, jeg ikke har smagt på den. Men hunden synes, den smager pragtfuldt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-01-04 15:08

Men hvad nytter det så at smøre det på, hvis det alligevel bliver slikket af igen? Slikkeri er da heller ikker så godt..

Jeg tror, jeg holder mig til potevoks... Jeg nænner ikke helt at smøre min patsalve på Silke, for den lugter en del af eucalyptus, -Silke ser noget fornærmet ud når jeg har kommet noget på mine egne ben..

Kommentar
Fra : quattroknut

Dato : 29-01-04 18:27

Hunde voks er tingen tror jeg å

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-01-04 22:35

Jeg gør det, at jeg masserer en smule pattesalve ind i trædepuderne. Derefter får hun et par alm. sokker på et kvarters-tid. Så er det meste væk. Resten tørre jeg af med køkkenrulle. Så kan der komme potevoks på bagefter. Vores hund elsker simpelthen creme i alle afskygninger. Ikke lige den sundeste delikatesse, men hellere det end kattelort, som er hendes favorit.
Når jeg har smurt creme på, er jeg nødt til at holde hende et stykke væk. Ellers får jeg det hele slikket af igen, med mindre jeg kommer med et MEGET bestemt nej.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-01-04 00:08

Har du en gravhund Jette? Det lyder FULDSTÆNDIG ligesom min!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-01-04 13:56

Naarh, Silke er mere kræsen. Hun kan kun lide Matas' fugtighedscreme. Den er hun til gengæld ret vild med. Mere parfumerede ting bryder hun sig ikke om, og potevoksen lader hun for det meste osse være. Men Silke er jo kræsen i det hele taget.. Undtagen med hensyn til lorte! Der guffer hun glad og gerne fuldstændig ukritisk katte- heste- ræve- hjorte- fugle- og kobørger, hvis hun får lov.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-01-04 17:09

Vi bruger kopattesalve og usynlig handske på vores hunde, dog aldrig samtidigt, det er kun i denne periode, når der bliver saltet så meget.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-01-04 21:57

Nej, Skingur, vores er en Golden. Og den sødeste, mildeste og kærligste af slagsen. Der er simpelthen ikke ondt skabt i hende. Hun elsker alt og alle, med meget få undtagelser. Og dem er der meget få af.
Hendes eneste minus er hendes forkærlighed for kattelort. Men det er heldigvis også den eneste slags hun går efter, men det er jo så også slemt nok, når vi har 4 katte.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 31-01-04 09:00

Jeg har også engang haft en hund der åd kattelortene, så vi måtte lave en kattelem ind til vores gæstetoilet, hvor kattebakken stod. Men jeg har senere hørt om noget man kunne give katten, så hunden ikke kunne lide lugten, jeg kan bare ikke huske hvad det var.

Karin

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 31-01-04 12:10

Gandalf VED godt han ikke må gå i kattebakken og i lange perioder rører han den ikke...men nogengange KAN han bare ikke lade være!!!! Han plejer at vende ryggen til den for ikke at lade sig friste!!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-01-04 21:20

Sådan har vores det også. Især killingelort er hun vild med. Da "de små" var killinger, satte vi simpelthen en plade for døren ind til fyrrummet, hvor kattebakkerne står. Hun sprang aldrig over den. Men hvis vi glemte at trække den for igen, så var hun der som et søm. Det sker en sjælden gang imellem, at hun "hjælper" med at tømme kattebakker. Men det er som regel hvis vi er for længe om åbne døren, når hun vil ud. Men hun ved godt, at det er forbudt. Hun er en MEGET klog hund. Hun ved også, når hun har våde poter. Så stopper hun på måtten for at få dem tørret. Også selv om vi andre glemmer det. Så bliver hun siddende, til vi kommer tilbage for at se, hvor hun blev af. Hvis det bare har sneet, så hun ikke er våd, så går hun bare ind. Er hun ikke bare en pragtfuld tøs!!
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-02-04 13:05

Jo, Jette. Hun lyder næsten som min Silke. Hun går selv ud på badeværelset når hun er snavset eller våd (elsker brusebad). Hun rækker poterne frem, én af gangen. Og hun glemmer ikke nogen!

Men jeg kan da godt se, at vi nok ikke skal have kat...

Godkendelse af svar
Fra : skingur

Dato : 12-02-04 21:43

Tak for svaret Birgitta .