/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ladelampe
Fra : skroeder
Vist : 1761 gange
100 point
Dato : 23-01-04 07:30

Hej.
Jeg har en Peugeot 106XS 1.4L. årg. 1994. Ladelampen lyser meget svagt når jeg slår tændningen til, samt når jeg starter motoren. Hvad kan det skyldes, når den også lyser uden motoren er startet med kun tændningen slået til. Håber der nogen der kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
Jesper Skrøder.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-04 07:54

I princippet så lyser ladelampen altid, når tændingen er slået til (en slags lampetest om du vil)

Hvis din ladelampe lyser svagt, engang imellem er det med 99% sikkerhed din generator(lader), som ikke leverer den strøm som den skal. Det er ikke endbetydende med at det er din lader som er ved at være færdig.
Jeg har haft samme problem med min bil fra ´92, det viste sig at være den "kraftige" stel ledning som går fra generatoren til stel. Hvis den er ved at være iret over så vil ladelampen lyse svagt, engang imellem og det bliver kun være og være, til sidst så lyser den hele tiden og så har du problemer.

Jeg vil foreslå.... Få din mekaniker til at måle din generator ud, så du er sikker på at den lader det den skal og så få kigget din generators stel forbindelse grundigt efter.

Håber det hjælper.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 23-01-04 09:28

Taget model og årgang i betragtning, lyder det til det er din kul i din generator der er slidt op. De kan godt skiftes, og man kan gøre det selv.

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 23-01-04 23:40

Hvis lampen lyser når tændingen er fra så er plus dioderne i generatoren def.
prøv at banke let med en hammer på generatoren , foreslår du gør det når motoren er
stoppet, Et par små slag ikke vildt.
Prøv at starte og se om det har ændret noget
Hvis så er der nok noget med kullene i generatoren

Godkendelse af svar
Fra : skroeder

Dato : 26-01-04 13:38

Tak for svaret thulin.