/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Spørgsmål angående international garanti
Fra : KaosKrew
Vist : 357 gange
200 point
Dato : 23-01-04 02:12

Jeg overvejer i øjeblikket at købe en Sharp GX20 fra en tysk onlineforhandler. Problemet er, at den type telefon ikke sælges i DK og derfor skal sendes til enten Sverige eller Tyskland for at få den repareret. Telefonen er mærket Vodaphone (f.eks. ligesom SPV telefonerne er mærket Orange, og kun bliver forhandlet af Orange), men skulle efter sigende ikke være simlåst. Jeg har forhørt mig om dette, og Sharp i Sverige, henviser mig til Vodaphone som værende dem der skal reparere den på garantien. Kan det passe?

Jeg har sendt en mail til Vodaphone i Sverige, men de har ikke svaret endnu...

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-04 08:31

Hej KaosKrew

Spørgsmålet om hvor din telefon skal repareres i “garantiperioden”, skal afgøres efter tysk ret, da aftaleforholdet er mellem dig og den tyske onlinebutik (har butikken markedsført sig i DK er sagen anderledes, men indtil videre antager jeg, at de ikke har). Mit kendskab til tysk ret er lig 0, men jeg kan da gøre mig nogle overvejelser

Efter dansk ret skal mangler i “garantiperioden” udbedres af sælger. Det fremgår af købeloven, hvis kapitel om forbrugerkøb (jeg går ud fra at du er forbruger) bygger på et EU-direktiv. Jeg kunne derfor forestille mig, at der er en vis lighed mellem de danske og tyske forbrugerkøbsregler, så mit allerbedste bud er, at den tyske butik, hvor du har købt telefonen, skal reparere den (eller sørge for at den bliver repareret).

Det var da et forslag på et svar

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 23-01-04 17:11

Ja, det lyder fornuftigt... Havde bare en opfattelse af at der var nogle overordnede rammer indenfor europæisk handel landene imellem, ligesom man eks. har vedtaget at man i EU skal have mere eller mindre fri konkurrence landene imellem uden toldsatser, samt at man har en vis kvalitetskontrol af diverse varer. Men der er tilsyneladende ikke nogen grundlæggende regler omkring dette. Butikken oplyser at der er 24 måneders garanti på telefonen, så man må vel antage at det er forretningen der skal reparere telefonen hvis der opstår problemer.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 23-01-04 17:22

Jeg kan godt se, at det er besværligt at skulle sende telefonen til Tyskland, hvis den går i stykker, men på denne måde ved du ved aftaleindgåelsen, hvor du skal sende den hen, og dette kan indgå i dit valg af butik.

Hvis du ikke havde den sikkerhed, kunne du risikerer at skulle sende den til et helt tredje land, med væsentlige omkostninger til følge, og hvis du er rigtig uheldig, er du ude af stand til at kommunikere med virksomheden fordi de taler et sprog du ikke forstår. Samtidig kunne du risikere, at skulle føre retssag i det pågældende land, hvis virksomheden ikke vil reparere 'fonen.

Alt i alt må man nok sige, at det er bedst at vide hvad der gælder inden købet. Og reglen om at sælger skal sørge for at det solgte bliver repareret ved mangler, virker jo OK i DK, så det fungerer jo nok også i Tyskland.

Mvh og god weekend
Jensen

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 23-01-04 18:39

Jeg har lige fået svar, da butikken skriver at hvis et produkt skulle vise sig at være "død" ved leveringen, eller det skulle gå i stykker indenfor de 24 måneder garantien gælder, så kan man sende den tilbage til butikken, som så sender telefonen videre til en autoriseret reparatør. Så man må antage at de står ved deres ord, i tilfældet af fejl/mangler.

Godkendelse af svar
Fra : KaosKrew

Dato : 23-01-04 18:40

Tak for svaret RyeJensen, og god weekend!