/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
ATI RAGE MOBILITY
Fra : Sterndorff
Vist : 406 gange
190 point
Dato : 22-01-04 23:47

Hej allesammen!

Jeg har en bærbar toshiba satelite 1700-500 på 700mHz og et grafikkort af typen ATI rage mobility (4MB video og 8MB AGP).
Jeg vil gerne spille soldier of fortune på denne (gamle) computer, men sådan som situationen er nu, kan jeg kun køre spillet med så lav opløsning, at det næsten ikke er til at se hvad der foregår. I forhold til de minimumskrav der er opgivet for spillet, burde det ikke være noget problem at køre.

Hvis der er nogen der har et forslag til hvordan jeg kan løse mit problem, vil jeg være vældig taknemmelig!

Med venlig hilsen

Sterndorff

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-01-04 00:54

Du har et ikke for godt videokort?
Men problemet kan også være:
MONITORS:
=========
- Please make sure your monitor supports the game resolution you are trying
to play in. To check what resolutions your monitor supports, do the
following:
1. Open up My Computer
2. Double-click on Control Panel
3. Find the Display icon and open it.
4. Choose the Settings tab.
5 Locate the resolution pointer in the Desktop Area box and drag it to the
far right.

The resolution choice shown is the maximum resolution your monitor is capable
of displaying. If you do not want to change to this resolution now, select
cancel. Your Desktop Area should be set to the game resolution you are
trying to play in or higher.

NOTE: Please make sure your monitor type is properly specified to insure
correct reporting of available video resolutions.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sterndorff

Dato : 26-01-04 20:49

Tak for dit svar Palle Hansen!

Jeg har undersøgt hvad du foreslog, og mit kort er indstillet til 1024 x 768, så det er ikke umiddelbart her problemet ligger. Kan det skyldes at jeg har en forældet driver? Der er ikke nogen passende driver at finde på ATI's hjemmeside. Findes der andre steder hvor det er muligt at downloade en nyere driver?

Tak for hjælpen og med venlig hilsen Sterndorff

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-01-04 21:34

Ja men det kommer an på hvilket styresystem du kører med, men her kan du downloade til XP:
http://www.video-drivers.com/drivers/47/47285.htm så skal du hente og unzippe XP_5772.zip
Og her til Win 98:
http://www.video-drivers.com/drivers/52/52155.htm så skal du hente og unzippe ragemobility9x.exe
Du skal muligvis registrere dig med en virksom E-mail adr. Og hvis ikke kan du ikke vil, tror jeg du bare skal bruge:
USER NAME is: driver
PASSWORD is: all
Så er det en god ide at hente den nyeste directx
Du skal også i din comp. søg i alle filer og mapper, finde DXDIAG.EXE det er et directxtestprogram, der viser om alt er i orden-
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 27-01-04 08:54

Dit Problem er kun dit grafikkort <(ATI rage mobility (4MB video og 8MB AGP).)>

da det er lavet til en bærbar computer er det ikke lige så effiktivt som et til en Stationær Pc på grund af varmen :(

prøv at downloade 3Dmark2001 og hvis at du får UNDER 1000 så kan du ikke spille SOF (soldier of fortune)

Link til 3Dmark2001
http://www.tweak.dk/blandede.php

download <3Dmark2001 SE 330>

Kommentar
Fra : Scalpel

Dato : 31-01-04 13:17

Problemet ligger i både din bærbare cpu, motherboard og grafikkortet. Grundet pladsmangel inde i bærbare pga luftgennemstrømningen der skal til for ikke at gøre skidtet 200 grader varmt og at der skal være plads til batteri og HDD, gør at de ting der sidder i din maskine er langt fra hvad der sidder i en stationær.

En af mine venner har en amd 2400+ mobile processor med 128 shared (betyder at den deler med de almindelige ram) grafikkort og 512 ram, hvilket er ganske godt for en cpu, men alligevel så er hans stationære 1800+ med 512 ram hurtigere til alt.

Desuden skal du ikke altid regne med minimumskravene der står på boksen, de antager at du har et fuldstændigt "rent" system, altså uden andre kørende processer og lignende så der ikke er andet end OS og Spillet der optager ydelse, hvilket sjældent er tilfældet, desuden så giver minimum requirements kun lige akkurat nok til at du kan åbne spillet og køre det med 24 fps i den laveste opløsning da det er hvad der er det laveste før øjet begynder at se tydelige "hak" i grafikken.

Så hvis du gerne vil spille på en bærbar så skal du altid lige regne lidt opad, f. eks. hvis der står minimum 700 mhz skal du IKKE regne med at kunne køre det, derimod burde du kunne køre noget der har minimum 350 mhz (grove eksempler)

/Scalpel

Kommentar
Fra : Sterndorff

Dato : 02-02-04 00:07

Mange tak for jeres kommentarer.

Til Palle Hansen. Jeg prøvede at downloade den video-driver du linkede til mht. XP. Efter at have forsøgt lidt af hvert, kunne jeg stadig ikke få den til at virke, men fandt til sidst en ældre tilsvarende driver på samme webside. Det har hjulpet en del, men jeg kan stadig ikke spille med højere 800x640, hvilket betyder at spillet er meget udetallieret.

Til ZeD_ZyprezZ. Jeg er lige nu ved at downloade det program du linkede til. Skriver lige hvad resultatet bliver når jeg har kørt programmet.

Til Scalpel. Mht. minimunskiravene på boksen er de sat til 233MHz, mens min processer er på 700MHz, så det er ikke umiddelbart her problemet ligger. Men du snakker selvfølgelig også om at mine problemer kan skyldes kombinationen af min hardware. Men alt i alt skulle minimumskravene længe være i hus.

Så samlet set er der sket en mindre forbedring mht. til SOF, efter at jeg har udskiftet min driver til grafikkortet. Jeg mener dog stadig at kvaliteten under afviklingen af spillet er uacceptabel. Derfor vil jeg stadig være meget taknemmelig hvis der er nogen af jer der har et forslag til hvordan jeg kan løse mit problem...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 190 point
Dato : 02-02-04 23:37

Det første man skal gøre, når man har problemer med opløsningen, er at hente den nyeste DirectX, vist nok version 9.1
Har du kørt DXDIAG.EXE ? Og hvis den ikke finder problemer, såå.
Så tror jeg ikke du kan komme det nærmere, med så lille et grafikkort.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sterndorff

Dato : 08-02-04 14:03

Davs igen.

Ført lige til ZeD_ZyprezZ. Jeg kunne ikke få 3Dmark2001 til at køre, da programmet ikke kunne samarbejde med mit grafikkort. Men mange tak for din kommentar.

Til Palle Hansen. Jeg har hentet den nye DirecX, hvilket ikke ændrede noget synligt. Men alt i alt får du mange tak for dine gode forsøg på at hjælpe mig. Nu må jeg nok bare acceptere at mit grafikkort ikke kan trække SoF. Som tak for alle ideerne får du mine point.

Tak til jer alle, og hvis der på et tidspunkt er nogen der har en ny ide, vil jeg være vældig glad hvis du/I vil tilføje den.

Med venlig hilsen Sterndorff

Godkendelse af svar
Fra : Sterndorff

Dato : 08-02-04 14:05

Tak for svaret pallebhansen. Har lige skrevet resultatet af mit sidste tiltag i min sidste kommentar!

Venlig hilsen Sterndorff

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-04 14:32

Velbekom.
Hvis du har opgraderet til Win XP, kan der være nogle drivere fra tidligere Windows versioner, der ikke fungere. Specielt skal driveren til grafikkortet være XP kompatibel.
Du har vel som jeg skrev, set efter at der ikke er problemer (røde kryds) i enhedshåndtering:
Hvis du vil åbne Enhedshåndtering, skal du klikke på Start og derefter klikke på Kontrolpanel. Dobbeltklik på System. Klik på Enhedshåndtering under fanen Hardware.

Har du kørt DXDIAG.EXE? Og siger den at alt er i orden?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sterndorff

Dato : 08-02-04 16:13

Davs igen Palle Hansen

Ja, driveren er kompetibel til XP, der er ingen problemer i enhedshåndteringen, og alt ser ud til at være i vinkel mht. DXDIAG.

Så, man kan måske ikke vinde hver gang, men man kan da altid give tingene et forsøg. Endnu en gang vil jeg lige sige at jeg er vældig glad for den hjælp du har givet mig.

Med venlig hilsen

Sterndorff