/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
scripting sprog ?
Fra : mploug
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 22-01-04 23:39

Hvad kalder man HTML, CSS, PHP, javascript og Lingo
under en fællesbetegnelse ?

Jeg har set ordet "scripting sprog" eller "scripting-sprog"
(med bindestreg)
Er det en korrekt betegnelse, og skal det være med eller
uden bindestreg ?

Programmeringssprog er vel noget andet, da det vel er
sprog man laver programmer med - eller hvad ?

På forhånd tak.

Hilsen Martin

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-01-04 23:45

Hej.

Du har i princippet ret. Se dette link:

http://www.webcafe.dk/artikler/php/introduktion/

Det er tilsyneladene uden bindestreg.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-01-04 23:46

Rettelse MED bindestreg.

(lus i tastatur)

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 22-01-04 23:53

Det er måske med bindestreg, fordi det er en blanding
af engelsk og dansk ?

Er du støt på andre begreber, som kan passe på ovenstående,
eller kan jeg måske holde fast i "scripting-sprog" ?

/Martin

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-04 23:58

Det må da være "scriptingsprog" eller rettere "scriptsprog" på samme måde som "skriftsprog". Script er en udførelse scripting er når man udfører.
Hvis man da ellers kan sætte de to ord sammen.
Rent gætteværk.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 00:09

Jeg vil nødig hænges, brændes, eller stilles for højesteret, men som mesen er inde på, kunne man forestille, afhængig af dansk eller engelsk skrevet på følgende måder:

scripting-sprog
scriptingsprog
scripting sprog

da ordet er udledet af henholdsvis et engelsk og dansk ord.

Selve ordet scripting- og så efterfulgt af det nationale ord for "sprog".

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 00:11

og lige det andet ord "programmeringssprog" som er et rent dansk ord.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:53

Nemli'

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:54

Man taler jo om f. eks. HTML programmering o.s.v.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 00:58

...og så fortæller Kandu's HTML kursus dette:
Er HTML et programmeringssprog?
NEJ, HTML har intet med programmering at gøre, der er mange folk, som går rundt og siger de programmerer i HTML, men dette er en kæmpe misforståelse.
Hvad er HTML så?
HTML står for "Hyper Text Markup Language" og er nemt at lære, for det er ikke andet end et ganske almindelig tekstdokument, med en masse specielle markeringer som henvender sig til browseren (internet explore/netscape..), for at browseren ved, hvordan teksten skal se ud, når den vises for brugeren.

Kommentar
Fra : moest

Dato : 23-01-04 10:04

Jeg vil give BjarneD fulstændig ret i at HTML intet har med programmering at gøre.
For os der har lært tekstbehandling i 80´erne er det endnu nemmere at lære.
Dengang blev et dokument ikke vist på skærmen som det bliver udskrevet(wysiwyg-what you see is what you get),
men der var man nødt til at skrive/indsætte koder for f.eks fed tekst og det er jo fuldstændig det samme vi rent faktisk gør i HTML idag

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 10:09

Ak ja moest - wordperfect med koder i bunden af skærmen.
Emesen.

Kommentar
Fra : moest

Dato : 23-01-04 10:29

ja man bliver helt sentimental over at tænke på WP, DSI-tekst og de store papstykker man lagde på sit tastatur til alle de genvejstaster der var(underligt nok, for det var da s...-besværligt)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 10:33

Det var nu også sjovt at programmere i basic, der kunne man få tingene til at lykkes, og kunne man ikke, ja så vidste man det var een selv der var skyld i det, nu kommer der blot en eller anden fejlmedelelse man ikke forstår et kuk af.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 10:33

mploug -> Til din liste vil jeg lige tilføje VBscript (Visual Basic Script) ikke at forveksle med VB (Visual Basic). Basic står, hvad de færreste ved, for : Beginners All Symbolic Interpreted Computing.

Iøvrigt vil jeg give emesen ret : Det hedder Scriptsprog på dansk

Programmeringssprog bruges ganske korrekt til at lave programmer eller programkomponeneter (f.eks *.dll filer) med.
Et enkelt programmeringssprog ; Java, kan bruges til både at lave programmer *.exe og *.class (applet's) med.
En applet er et delvist compileret program, hvor selve run-time delen ligger hos klienter og programmet derfor fortolkes dér.

Man skelner mellem oversatte (compiled) og fortolkede (interpreted) programmeringssprog. Oversatte sprog giver som mål-fil en *.exe eller *.com fil, dannet ud fra kilde-filen af et program: Compileren. Et fortolket sprog giver som mål-fil, normalt det samme som kilde-filen. Et program 'fortolkeren', oftest en del af 'Sproget selv', fortolker denne. En undtagelse er som sagt Java's *.class filer, der fortolkes af en JVM : 'Java Virtual Machine'. Basic findes også i begge versioner, både som oversat og som fortolket programmeringssprog.

Eksempler på oversatte sprog : C/C++, Pascal, VB, Java.
Eksempler på fortolkede sprog : Fortran, Forth, Lisp, APL, Prolog, Basic.

Programmerinssprog opdeles i flere kategorier:

Procedurale f.eks C og Pascal.
Objektorienterede f.eks C++ og SmallTalk
Funktionssprog, hvortil hører : Lisp, Haskell, Miranda.
SQL; Structured Querry Language er database forspørgelses sprog og altså noget helt fjerde og bruges i database systemer.

Det var bare det jeg ville sige... Hej

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 10:34

Er der nogen af jer, der har prøvet at bruge hulkort??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 10:35

Ja - men jeg har endnu ikke set noget andet program som kan venstrestille/centrere/højrestille på samme linie med genvejstast.
Og der er også lige DrawPerfect, med sin egen papskive.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 10:44

Nej Ellebye - jeg fik aldrig lov af min kone. Hun sagde. at de ville revne i siden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 10:46

Molokyle - pascal var sjovt, især når man glemte. at lave en udvej i løkken.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 10:49

Det var nu meget sjovt at prøve. Selve hulkortprinteren fyldte et par m2 og man kunne følge kortet hele vejen rundt. Problemet opstod hvis man "tabte" hele stakken hen til selve "læsemaskinen" inden man havde nået at at skrive 1,2,3 osv på kortene, så var det forfra og om igen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 10:56

>tak molokyle, det var fortran jeg programmerede hulkort med.

Kommentar
Fra : moest

Dato : 23-01-04 11:07

hulkort er før min tid, men nogle af mine tidligere kolleger hyggede sig noget over et nøglesystem vi fik til dørene, hvor nøglen var et stykke plast med huller i

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 11:12

emesen -> Uendelig lykke

Jeg har brugt hulkortstrimler til at flette julestjerner med. De så flotte ud på træet

Jeg taler 7 sprog og omkring 20 dialekter flydende

Derudover taler jeg også: Dansk, Svensk og Engelsk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 11:24

moest -> Kende du da Pi ??? Min gamle lære fra LUC. Han lavede den slags og også sådan nogle vaskekort der aflæstes ved hver vask og som så blev debiteret på huslejeregningen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 11:26

Han fik mig til at knokle i ugevis med Concurrent Pascal til implementation af et elevatorstyringssystem. (Mere kompliceret end man umiddelbart skulle tro)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : moest

Dato : 23-01-04 12:00

Min gamle nabo fra hellerup blev kaldt Pi, men han var lærer på Kildegårds skolen
Jeg har selv undervist på Niels Brock
Hulkortene har vist også været brugt i i bilvaskeautomater, før de fik magnetkort.
Det er jo egentlig samme teknologi med en kombination af bits i form af magnet istedet for hul/ikke hul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 12:09

Ok. Den Pi jeg tænkte på, hedder rent faktisk Pi

Nå, men er der ikke ved at gå lidt smalltalk i den?

mploug -> Hvis du synes at du har fået svar på dit spørgmål er du så ikke sød at lukke det?

..ellers må du lægge en kommentar og uddybe lidt, hvad det er du vil vide

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 23-01-04 13:16

He he, Det er utroligt så mange spændende indlæg der kan komme
til sådan et lille spørgsmål.
Men det er da kun godt, at I er engagerede.

Jeg må nok også give emesen ret.
Jeg skrev til www.it-leksikon.dk og fik svaret:

"Script-sprog er den korrekte betegnelse."

Så emesen kan du ikke lige poste etsvar, så lukker jeg.

/Martin

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 23-01-04 13:24

Nå nej, glemte lige, at det ikke r www.eksperten.dk

Godkendelse af svar
Fra : mploug

Dato : 23-01-04 13:25

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 13:57

Tja - man kan gætte sig til meget. Men faktisk havde jeg ikke helt ret. Nå pyt.
Emesen.

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 23-01-04 14:32

Hvad mener du - at du skrev script sprog
uden bindestreg, eller hvad ?

/Martin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-04 14:40

Ja - det var det.

Kommentar
Fra : mploug

Dato : 23-01-04 15:41

OK