/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
at oprette fler partioner på et drev ??
Fra : return
Vist : 381 gange
8 point
Dato : 22-01-04 15:09

hejsa

nu er jeg her igen

vil lige høre hvordan jeg skal gøre når jeg opretter partioner

har prøvet lidt men ved ikke om det er den måde man skal gøre det på men skriver lige hvordan jeg har prøvet på det så kan i jo lige fortælle mig om det er korrekt det jeg gør

først laver jeg en fdisk og så opretter jeg en pri dos partion på ca 31000 mb og resten på en extern dos partion , men om det er rigtigt ved jeg ikke , for der står også noget med logial dos

p.s hvis det var rigtigt det jeg gjorde kan man så også oprette en pri dos på 31000mb og så bruge resten af at de ca 85000 mb der er til bage til at oprette to externe partioner så man kan have musik på det ene og spil på det andet ??
altså jeg mener på C drevet skal der kun være programmer på D drevet bare musik og E drevet kun spil .

men er der så nioget man skal tage højde for hvis man gerne vil have tre partioner , eller ligger windows sig bare ind på C drevet når jeg skriver install ,,bruger me lige nu for xp kan jeg altså ikke finde ud af at få lavet om til NTFS.

p.s. findes der slet ikke en diskette der bare kan boote til xp uden vanskeligheder ?

for når jeg booter til me fra en 98bootdiskette er der slet ingen problemer ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-04 15:16

Du kan kun oporette en primær partition på samme drev og som du skriver laver man så resten til udvidet partition og derefter opretter du logiske drev i de størrelser du ønsker på den udvidede partition.
Hej Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-04 15:20

Windows lægger sig på c:\ drevet automatisk.
Nu har jeg ikke fulgt den tidligere tråd, men normalt booter man XP fra CD-rom, men der kan laves XP boot disketter.
Jeg ser lige efter et link

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 22-01-04 15:21

Hej, jeg har rodet med samme problem

Det dårligste ved xp, syns jeg, er at man ikke kan lave de partitioner som i 98 og me, bare sådan uden videre...

Men nej, det kan man ikke i xp...

Dett skal gøres INDEN xp installeres...

Tro mig, jeg har snakket med 3 experter, der sigerr at jeg skal formatere, oprette partitioner, og installere...

Suurt..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-04 15:26

Der er link og anvisning på denne side:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994
Du skal bruge 6 tomme disketter
mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 18 point
Dato : 22-01-04 15:37

Partitionering er faktisk meget nemmere at håndtere i Windows XP når bare man starter rigtigt.
Under installationen får man forskellige valg og hvis man starter med at få slettet eksisterende partitioner kan man fortsætte med at oprette een primær partition og når XP er installeret kan man i diskhåndtering g¨å ind og håndtere den resterende plads.
>>Bruge Diskhåndtering
Diskhåndtering er et grafisk værktøj til håndtering af diske og enheder. Værktøjet understøtter partitioner, logiske drev, nye dynamiske diskenheder og fjerndiskhåndtering.

Åbn Diskhåndtering.

Bemærk!

Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at kunne fuldføre denne procedure. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan indstillinger for netværkspolitik desuden forhindre dig i at udføre denne procedure.
Hvis du vil åbne Diskhåndtering, skal du klikke på Start, pege på Indstillinger, klikke på Kontrolpanel, dobbeltklikke på Administration og derefter dobbeltklikke på Diskhåndtering. Dobbeltklik på Lager i konsoltræet, og klik derefter på Diskhåndtering.
Klik på menuen Handling og derefter på Hjælp, hvis du vil have oplysninger om brugen af Diskhåndtering<<

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-01-04 16:18

Forlængelse af BjarneD:
Når du opretter en partition i opstarten med XP.
Lav den størrelse som du vil bruge fremover til XP.
Lad det frie område ligge.
Indstaller XP
Nu kan du gå ind i diskhåndtering og lave flere drev og bestemme hvilken størrelse, hvor mange og hvilke drevbogstaver disse drev skal have.
Emesen.
Alt kan dog ændres senere med et program der hedder Partition Magic. Ca. 600kr.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-01-04 17:24

Olle_hansen > de 3 experter kunne jeg godt tænke mig at tale med ,for jeg kan gøre det så kan andre da også

men noget helt andet er nemlig det at den windows xp boot disk der bliver lavet , når man laver en " opret ms-dos-startdiskette
er rent faktisk en windows ME disk som er ændret lidt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-01-04 17:33

Olle_hansen
>>>Tro mig, jeg har snakket med 3 experter, der sigerr at jeg skal formatere, oprette partitioner, og installere...<<<
Jeg vil vædde 100 point på, at inden for en time fra du starter kan du ændre alle dine partitioner og bibeholde det du har på comp.
Den som taber, afleverer 100p til Technet, som jeg benytter til væddemålet.
Emesen.

Kommentar
Fra : Befan

Dato : 22-01-04 17:56

Hej ...
Du skal bruge PartitionMagic 8.0 eller nyere.....
Det bruger jeg selv.... og du behøver ikke engang at formatere .... den skal bare lige flytte lidt rundt på filerne, og genstarte også skulle den være der...
Kan ikke lige huske hvor jeg fandt den version jeg har nu.... men prøv www.download.com og søg der...
Befan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-04 18:44

Tak Ernesen det er rart når nogen der ved hvad de taler om tager over. (tillod mig lige at holde lidt fri ).
Jeg tror at problemet med de mange "ekspert" udsagn kommer når der er for mange forskellige metoder på banen.
Ja vist kan man bruge Partition Magic og hvad ved jeg, men det bliver meget forvirrende når den stakkels spørger skal forsøge at sortere i alle de gode råd.
Hvis spørgeren ikke har alle mulige programmer til rådighed må man da hjælpe ham med det han har når det rent faktisk er muligt at udføre tingene med det der må være en selvfølge altså Windows XP cd-rom'en.
Eller..........?
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-01-04 19:00

Mindst mulig forvirring - ja.
Og prøve at bruge det tilgængelige materiale.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 05-02-04 09:16

Tak for svaret BjarneD.