/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afskårne blomster & varmt vand
Fra : nyfigen
Vist : 2632 gange
300 point
Dato : 22-01-04 09:26

Igennem nogle år har jeg fra forskellige blomsterhandlere hørt, at buketter af ikke løgplanter helst skulle i varmt vand når de kom i vasen. Senest har en blomsterhandler dog sagt, at koldt vand er godt.
Hvad skal jeg tro på? Kender du videnskabelige undersøgelser af problemstillingen?

Nyfigen

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 310 point
Dato : 22-01-04 09:57

Hej nyfigen

Varmt vand fremmer udviklingen af mikroorganismer, der kan nedbryde stænglen.
Det gælder ikke specielt løgplanter, neb generelt.
Lidt Atamon i vandet begrænser svampeangrebene.
Lidt sukker i vandet giver energi til blomsten, der holder længere.
Frugter i nærheden forkorter levetiden for afskårne blomster, da de udvikler
en gasart, der fremmer modningsprocessen.

Varmt vand er ikke godt for afskårne blomster, men måske blandes dette råd sammen med
et andet for forveddedede stængler, at kogende vand uddriver de luftbobler, der forhindrer vandbevægelsen i vedkarrene.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 22-01-04 11:10

Hej 2603ph

Det lyder som om du kender dit fag. Jeg troede at roser holdte længer ved at lukke "porrene" ved at hælde meget varmt vand på og derefter putte dem i en vase med koldt vand. Forholder det sig ikke sådan?! Og for den sags skyld, liljer?!

Godt med nogle gode råd. Vil i fremtiden komme sukker i vandet til mine buketter...

Mvh
Gisele

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 22-01-04 14:21

Tak for svaret 2603ph.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 22-01-04 19:50

Hej gisele.
Du spørger om porerne bliver lukkede med varmt vand.
Det gør de ikke - og porerne ( vedkarrende) skal have ubruft forbindelse
hele vejen da også afskårne blomster er levende organismer, der forbruger
vand og forbrænder organisk stof.
Hvis porerne lukkes ( det gøres heldigvis ikke på din beskrevne måde) - bliver
den hurtig slap og dør hurtigt.

I stedet for at koge rosenstilke for at drive evt. luftbobler ud, kan man
forresten også knuse dem for at drive luften ud - vandet kan sagtens komme gennem.

Fortsat held med afskårne blomster.

Mvh

2603ph