/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Overspilning af 78-grammofonplader til C~
Fra : egsmark
Vist : 659 gange
50 point
Dato : 22-01-04 00:52

Jeg har læst, at det er muligt at få overspillet gamle lakplader (78'ere) til CD på et eller andet multimedieværksted. Er der nogen der har erfaring i denne proces, hvordan foregår det og hvis ikke man selv kan klare opgaven, hvor meget koster det så, og hvor er det billigst, hvis nogen har prøvet noget sådant ?

Hilsen Ole

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-01-04 01:37

Hejsa
hvis du selv har brænder og en 78'er pladespiller

så kig her

http://www.kandu.dk/dk/spg/29956
og
http://www.kandu.dk/dk/spg/8753

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-01-04 01:54

Her kan du også få en endog meget ditaileret beskrivelse af hele processen.

Mvh
ellebye

http://www.kandu.dk/dk/spg/8727

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-04 08:38

Spørg lige Clan

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-04 08:39

Jeg kan selv gøre det, men mangler pladespilleren der kan afspille 78'erne.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-01-04 09:12

Du skal have en pladespiller der selvfølgelig kan afspille 78'ere, en forstærker til pladespilleren, hvis den ikke er født med en, kabel mellem forstærker og computer samt program til at optage med på computeren. (medioplayer kan godt bruges).

Hvis pladespilleren selv har en forstærker skal du formentlig bruge en adapter fra DIN-stik til lyd-ind på lydkortet. (Der findes dog lydkort hvor der er DIN-indgang på).

Hvis du bagefter ønsker at rense lyden så godt det nu er muligt, kan man anskaffe sig software hertil. Er man meget kræsen angående lyden, findes der hardware man indskyder mellem lydkilden, her forstærker/pladespiller, som filtrere støj i et snævert frekvensområde, eks. en ridse i pladen, ellers er der henvisning til gratis software ril rensning at lyd ved det første link jeg angav.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-04 10:10

Forkert ellebye, ridser fjerne du ikke ved simpel equelizering. De programmer der kan det, går ind i musksignalet og laver en disideret manipulation med lydsignalet. Denne kan også laves manuelt i de fleste bedre programmer, men det tager en helvedes tid. Plugins ved optagelse fra grammofon, har vi amatører vist ikke noget at bruge noget særligt til - vi har ganske simpelt ikke råd til noget der kan være særligt anvendeligt. Du kan puste lidt til equelizering med de almindeligvis udmærkede equelizerere der almindeligvis er indbygget i de forskellige programmer.

I Samplitude sampling har du mulighed for at expande signalet, hvis man føler at dette er komprimeret rigeligt, ligeledes kan du anvende noisegate til at tysse stillepassager ned, komprimering hvis dynamikken føles vel rigelig. Du kan "tegne" ridser og scrat's væk, ved simpel manuel redigering. Er du lidt kunstnerisk anlagt, kan du doble signalet og lægge to signal parallelt, udpanorere dem, hvorefter to forskyder den ene få millisekunder, hvorved du øger rummeligheden ved at kreere en art fup-stereo. De nyere udgaver indeholder vist desuden mulighed for at genere ekstra overtoner, hvilkan give optagelsen lidt luft.

Til disideret plade "reparation, har OK-Elektronik haft et lydkort med RHIAA forstærker indbygget. En efter sigende genial software pakke, der skulle indeholde de ting der er behov for. Om han stadig har det må du ringe og høre på tlf 75 629577 - Thorkild. Prisen kan jeg ikke huske og jeg har ikke leget med det, men har hørt at det skulle være brilliant godt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-01-04 12:11

Prøv at kigge på mit tip http://www.kandu.dk/dk/tip/5226
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-04 12:14

Har faktisk henvist til dig Clan!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-01-04 13:24

Hejsa til 3773... Det har du også kan jeg se... takker, men I kommer nu også med meget godt. Mit er bare et "How to do"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-04 13:44

...og mit er how to use (hvis man synes det er skægt at "manipulere")

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-01-04 09:25

Hej 3773.

Jeg har en hardware enhed der blot hedde CLEAN. Den indskydes mellem lydenhed og egen pc. I manualet til den står det klart at den fjerner klikkelyde, ridselyde, "rumling" hvad det nu betyder på dansk og baggrundsstøj.

Men jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget jeg skal lægge i ordet "FJERNER".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-04 09:41

Næh det må jo have en omkostning et eller andet sted. Jeg har set det beskrevet som et plugin i et program. Der er det noget man justerer indtil man har en tålelig balance. Den type filtrering må nødvendigvis gøre et eller andet ved musikken, så man kan ikke bare bevidstløs fjerne alt der "klikker". Det ligner nok lidt "noise gate". Det er også fint til en vis grænse, så hakkes musikken op og alle "lave" niveauer fjernes.

Jeg må se at skaffe mig sådan et program, så jeg kan lære noget mere om det.

PS Rummel fra plade/grammofon kan man godt forsøge at equilize sig fra, musikken bliver bare tynd og uden bund, næsten ligegyldigt hvor smal en Q du anvender (og samplitude kan præstere en ekstrem smal Q, kan jeg fortælle dig).

Annuller spørgsmålet
Fra : egsmark

Dato : 26-07-06 23:44

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål