/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
grøn vanagame med mærklige bevægelser
Fra : wrapper
Vist : 586 gange
200 point
Dato : 21-01-04 22:33

jeg har en ven der har en grøn vanagame der flere gange om dagen laver mærklige bevægelser. den sidder og vinker skiftevis med højre og venstre forben, derefter nikker den med hovedet 2 gange. hvad skyldes det?? er et parringssymbol?? der er kun den ene i terrariet.

hilsen wrapper

Accepteret svar
Fra : Gazi

Modtaget 200 point
Dato : 22-01-04 00:20

Når den nikker med hovedet kan det være en statushævdende adfærd for at markere overlegenhed.
Og den kan vinke for at vi underkastelse.
Hilsen Gazi

Kommentar
Fra : wrapper

Dato : 22-01-04 11:29

altså et symbol på at det er den der bestemmer her?? ligesom hunde har deres område??

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 22-01-04 12:39

Ja det kan man godt sige.
Jeg havde en vandagame som altid var sød og rolig, men når vi havde en bestemt ven på besøg, så blev den agressiv og viste den adfærd meget kraftigt. Den gjorde det ikke ved andre og han har aldrig været nærmere
end en meter fra terrariet da han ikke kunne fordrage krybdyr. Måske den kunne mærke det?

Kommentar
Fra : wrapper

Dato : 22-01-04 14:23

ok...
jeg kender oss en anden en der har en vanagame den kan mærke når kvinderne de har det røde.... lidt mærkligt, men det kan da godt være at de har en slags 6. sans...

Godkendelse af svar
Fra : wrapper

Dato : 30-01-04 18:18

Tak for svaret Gazi.