/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afløb i garage...
Fra : spock28
Vist : 4883 gange
200 point
Dato : 21-01-04 21:48

Kort og godt: Er det lovligt at lave et afløb i garagen ved nybyggeri?
Er der nogen der ved, hvor jeg kan finde Bygningsrelementet på nettet?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-01-04 21:52

er det bla Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-01-04 21:54
Kommentar
Fra : mayday

Dato : 21-01-04 21:57

Og her er det direkte link:http://www.dkblind.dk/Bogen/html/bygreg.htm, du kan fomentlig blive mødt med et krav om, at der skal etableres benzinudskiller i afløbet til en garage.

Kommentar
Fra : spock28

Dato : 21-01-04 22:02

Der er ingen af de nævnte links der virker *S*

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-01-04 22:09

Så prøv selv at skrive bygningsreglementet i din browser Mvh sune

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 21-01-04 22:09

Grunden til at ovenstående ikke virker er kommaet i enden
Her er linket !
http://www.dkblind.dk/Bogen/html/bygreg.htm

MVH Michael

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-01-04 22:09

Øhh feks Google *ss*

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-01-04 22:15

Hejsa
By- og Boligministeriets Bygningsreglement 1995
Reglementet stiller krav til tekniske og konstruktionsmæssige forhold. Regelsættet administreres af kommunen. Byggeloven med tilhørende bekendtgørelser finder anvendelse ved:

* opførelse af ny bebyggelse og tilbygning til bebyggelse
* ombygning af og andre forandringer i bebyggelse, som er væsentlige i forhold til bestemmelser i loven eller de i medfør af loven udfærdigede bestemmelser
* ændringer i benyttelse af bebyggelse, som er væsentlige i forhold til bestemmelser i loven eller de i medfør af loven udfærdigede bestemmelser
* nedrivning af bebyggelse

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19950400249-reglTARGET=%2522_blank%2522

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 21-01-04 22:16

Hvis du har yderligere interesse i dette emne, kan du på linket læse om normerne for dette
http://www.selandia-ceu.dk/afdelinger/mmk-afd/tup67/e-kloak/dokumenter/kloak_html/MENU_01H.HTMl
Jeg kan ikke umiddelbart se nogle problemer i din forespørgsel

MVN Michael

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-04 23:02

Hej spock28

Her er hvad afløbs regelementet siger

Afløbsinstallationer, hovedafløbsledning og/eller rensningsanlæg må ikke tilføres stoffer, der kan skade dem. For at undgå udledning af stoffer som olie, benzin og fedt placeres udskillere til at opsamle disse stoffer. Udskilleren skal være udformet og dimensioneret sådan, at stofferne tilbageholdes under normal drift og forudselige uheld.

Der må kun ske udskillelse i selve udskilleren, og den skal være tæt for udsivning. Præfabrikerede udskillere (dvs. fabriksfremstillede) bør kunne holde til et indvendigt vandtryk på mindst 50 kPa. Udskillere bygget på stedet bør være tætte ved fyldning til dækselhøjde.
Når man dimensionerer en udskiller, skal man tage hensyn til eventuel brug af højtryksrensere, der slår oliedråber i stykker til meget små oliedråber.

Man skal også tage hensyn til eventuel brug af emulgatorer, som er motorrens og sæbe, der gør, at olien bliver blandbar med vand, og den kan derfor ikke tilbageholdes i en traditionel gravimetrisk udskiller.

Ved regnvands- og fællessystemer sættes regnintensiteten til n=½.
Man bør ikke tillede andet afløbsvand til udskilleren, end det der kræver udskillelse.
Rør, samlingsmaterialer og udskiller skal udføres i materialer, der er modstandsdygtige overfor de påvirkninger, de bliver udsat for.
Udskillere må ikke kunne tømmes ved hævertvirkning efter opstemning i udskilleren.

Dette kan sikres ved, at afløbsledningen fra udskilleren ikke gøres længere end, at der i forhold til ledningens fald er 20 mm luft over et frit vandspejl i ledningen.

Sikring mod hæverttømning kan også udføres med en udluftning på afløbsledningen fra udskilleren.

Det er den stedlige myndighed, der afgør, om udskillerens opsamlingskapacitet er tilstrækkelig.

Det er også myndigheden, der afgør, om der skal være automatisk lukkeanordning, der lukker afløbet, når udskillerens opsamlingskapacitet er nået, evt. i forbindelse med en alarm der fortæller, at udskilleren er fuld.

Opsamlingskapaciteten skal svare til den forventede stofmængde og tømningsintervallet.

Hvis myndigheden ikke har obligatorisk tømningsordning, skal der foreligge en aftale om tømningshyppighed, mængde, bortskaffelse og slutdisponering af affaldet fra udskilleren.
Efter tømning skal udskilleren fyldes med vand, da gravimetriske udskillere fungerer ved vægtfyldeforskel mellem vand og den væske, der ønskes udskilt.

Myndigheden kan forlange etablering af prøveudtagningsbrønd på afløbet fra udskilleren.

mvh mcloud
Blikkenslager

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 21-01-04 23:05

hej spock28
Ville selvfølgelig have skrevet at det er lovligt at etablere et afløb i garage ,hvis man overholder de udstukne retningslinier og får afløbet synet og godkendt af en aut.kloarkmester
hej igen
mcloud

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-04 21:25

Noget smart, du kan gøre i den sammenhæng, er at spørge Teknisk Forvaltning i den pågældende kommune. De fleste steder er det sådan, at hvis man spørger pænt, får man et pænt svar.

Godkendelse af svar
Fra : spock28

Dato : 09-02-04 17:44

Tak for svaret mcloud.