/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Stik fra keyboard til computer.....
Fra : Grise_tryne
Vist : 1090 gange
100 point
Dato : 21-01-04 19:42

Davs jeg sidder og spiller keyboard, og nu har jeg fået et program til computeren, så vil jeg gerne side og kunne indspille på computeren...
hvad hedder stikket der føre fra com. til keyboardet.....

Jeg har et roland ep-7e.... (hvis det skal hjælpe)
Håber der er en der ved d....

MVH grise_tryne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-04 20:01

Da du skal have musikken ud af keyboardet og ind i line in på computerens lydkort, er det normalt altid et stik der kaldes minijack, der skal bruges i begge ender. Det er samme stik der bruges til højtalerudgang fra dit lydkort.
http://www.edbpriser.dk/
foroven trykker hardware og på næste side kabler, så trykker du minijack, og ud for vis kan du se stikket, som nok også kan købes i supermarkeder og musikforretninger(altså dem der sælger keyboard mm)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-01-04 20:04

Hmm. det var en af de svære

Lad mig prøve

1. Er stikket "D" formet og hvis der er 9 ben i stikket, da er stikket et 9-polet Sub-D stik.
2. Er stikket i stedet rundt og samme størrelse som det der benyttes til tastaturet, da heder stikket et PS2-stik.
3. Er stikket firkantet og ca 12mm bredt og 4 mm højt, da er det et USB-stik.
4. Er det intet af ovenstående, så behøver jeg lidt mere hjælp

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 20:17

Det er nok ikke et "com" (com-portstik)
Forslag:
Din-stik til ældre type keyboard
Ps2-stik til nyere type keyboard
Usb-stik til eks. trådløs keyboard
Mini-jack line out til line in på computerens lydkort.
Men er det fra dit rigtige keyboard (klaver) du vil styre computeren.
Emesen.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 21-01-04 20:18

midi kabel sub 15 ?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-04 21:43

Ja det hedder da et midi stik! Osse kaldet et joystick stik! (Sig ikke joystick stik hvis du har fået for meget )

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 22-01-04 01:57

Du skal sikre dig at dit keyboard er General Midi (GM) eller GS kompatibelt for det nemmeste resultat. Ellers skal man på hårdt arbejde med at mappe de forskellige koder om.

Men hvis det er OK, så køb et midikabel, f.eks. her: http://www.add-data.dk/produkt.asp?type=kabel

Går ud fra at du har 2 standard DIN-stik i keyboardet (in/out)

Sæt det sammen, gå ind i multimedia egenskaber og vælg adresse 0330 som port for midi, hvis Win 98. Hvis det er WIn XP, går du ind i Sound and Audio devices og vælger audio fanebladet, og vælger derefter midi output under Midi Music Playback.

Find en midi fil på nettet, dobbeltklik og skru op for keyboardet og det spiller.

Mister selv en del nattesøvn ved at sidde og sequence det halve af natten. Men det er skægt.

Go fornøjelse.

Kaj

Kommentar
Fra : Grise_tryne

Dato : 22-01-04 18:11

lige over der hvor man stikker stikket ind står der MIDI og på de andre står der line in/out...... hjælper det ........

tror det er midi kabel og minijack der skal til....

MVH Gris_tryne

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 22-01-04 23:10

hvis du bare vil høre lyden i PC'en og lave wav-editing så er det line in du skal bruge.

Men jeg går ud fra at det er midi koderne du vil overføre, så du f.eks. kan opbygge et komplet musikstykke på PC med et sequencer program som f.eks. Musicator og sende koderne til keyboardet der så afspiller med dens egen synth.

Der er masser af midi sider tilgængeligt på nettet. søg på google efter midi og explanation - så kan du måske beslutte hvad du vil med det?

Kommentar
Fra : Grise_tryne

Dato : 23-01-04 19:11

Præcis kaj mener det er et midi stik og eftersom jeg skal lave musik ville d jo være en god ting at ha.....

MVH Grise_tryne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-04 19:23

Er der ikke et joystick stik? Game port? Det er nemlig et midistik!

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 25-01-04 01:30

ja, men så står jeg ved det jeg skrev ovenfor. du skal købe et midikabel - det har 2 din-stik i den ene ende og en 15-pol i den anden som passer i dit lydkort

Godkendelse af svar
Fra : Grise_tryne

Dato : 25-02-04 16:40

Tak for svaret tedd.