/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedslipning af gulve
Fra : Runeldo
Vist : 1004 gange
100 point
Dato : 21-01-04 12:53

Jeg skal flytte og have nedslebet gulvene i den nye lejlighed. Gulvene er gamle og der har været gulvtæppe på. Gulvene er lakerede, men er ikke særlig pæne. Jeg spurgte et bestyrelsesmedlem om gulvene, og hun mente, at der var et lag fernis under lakken. Nu er problemet bare, hvad jeg gør med fernissen og hvad det er for noget. Kan jeg nøjes med at slibe det øveste lag lak af og derefter give gulvet en omgang lak til?

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 21-01-04 13:07

Nej- al lak skal slibes af.
Hvis du ikke har prøvet det før - så lad være.
Der er stor chance for at du ødelægger mere end du sparer.
Det koster også at leje maskine og slibepapiret er dyrt.
Ring til ole 21925380 (astrups gulvservice)
Fortæl hvor mange m2 og beskriv hvordan gulvene er nu og hvordan du ønsker dem så giver han dig en god pris.
/ nilsg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-01-04 14:45

Jeg har tidligere haft et spørgsmål om samme mene, det er besvaret d. 17/9 eller lige dermkring, prøv at se dette. Jeg går selv igang. Skal du slibe lak eller fernis af betaler det sig at bruge slibeolie for at spare på papiret.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-04 16:14

Man kan også bruge petroleum til at smører gulvet med , så sætter lakken sig ikke i papiret og jeg har da selv prøvet at slibe gulve,det var da ikke så slemt. jeg brugte et ret groft papir til at starte med og så finere og finere,det er vigtigt at man sliber diagonalt fra hjørne til hjørne på skrå af brædderne Mvh Sune

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-04 16:59

husk det skal være lugtfri petroleum

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 21-01-04 21:12

hmmmm nilsg svarer, at det kan bare ikke lade sig gøre. Læs lige spørgsmålet igen...citat:" Jeg skal flytte og have nedslebet gulvene i den nye lejlighed" Altså JEG skal have nedslibet gulvene. Og hvad med det her fernis?? hvordan fungere det, og hvordan skal man gerberde sig?

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 21-01-04 21:29

Det der fernis - det er bare gammeldags lak. Lak og fernis kan og skal sibes af, og petrolium bruger du - for at ikke for meget lak skal brænde fast på slibepapiret. Støvsug og laker 2 eller 3 gange. Men ring til Ole./ nilsg

Kommentar
Fra : vovse

Dato : 22-01-04 01:38

Hej runeldo
Du kan rolig gå igang ,du går ned til dig farvehandler fortæller hvad du gerne vil i gang med så hjælper han dig med at vejlede eller rådgive dig og hvis du gør så du for at vide så lover jeg du får et flot gulv ,,,,men giv det kun olie når du er færdig ikke noget med lud i kun olie og alt det kan drikke så skal du bare se og det er nem at holde Hilsen Vovse

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-04 21:30

---Og hvis du vil have det lysnet, kan du røre lidt titanhvidt ud i olien. Mange farvehandlere vil gerne sælge dig en hvidtonende gulvolie for 150 kr. literen. Andre steder kan du købe koldpresset linolie for 30 - 80 kr. literen. Ifølge mine fordomme er der kun avancen og emballagen til forskel på de to prisniveauer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-01-04 16:10

der er hærder i gulvmaling

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 26-01-04 14:31

Tak for svaret Sunowich.