/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Elektrisk kørestol
Fra : id.dk
Vist : 786 gange
125 point
Dato : 21-01-04 10:59

Jeg har en god veninde 58 år, der er blevet handikappet, derfor vil jeg gerne hjælpe det jeg kan. Hun kan bruge venstre hånd og fod, og bruger benet til at komme frem i en lille kørestol. Nu skal hun på et plejehjem, hvor der er hældninger på gangene, hun vil formodentlig have glæde af en elektrisk kørestol, hvordan griber jeg sagen an, er der mulighed for at bruge stolen kun med venstre hånd, hvor skal man henvende sig, hvilken stol er evt. bedst, skal hun selv betale hele stolen? Familien tænker desværre ikke så langt.
Inger

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-01-04 11:04

Hvor i landet taler vi om?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-01-04 11:04
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-01-04 11:10

Hej.

Det er bestemt ikke umuligt at din veninde kan låne en elektrisk kørestol gennem hjælpemiddelcentralen. Disse er samtidig behjælpsom med at finde den bedste stol for din veninde. Det er nok tænkeligt at hun skal visiteres til at låne en sådan, hvilket sker gennem hjemkommunen. Så jeg vil foreslå dig at henvende dig til hendes kommune og forhøre dig om mulighederne.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : id.dk

Dato : 21-01-04 11:11

Det drejer sig om Hillerød

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-01-04 11:11

Som du fremlægger det, er det helt sikkert kommunen der skal hjælpe.En EL kørestol kan indrettes efter folks handicap, så altså også ventrehåndsbetjening. Det du skal gøre er, at henvende dig til kommunens ergoterapeut, som så SKAL komme på besøg og vurdere behovet. Der er måske andre hjælpemidler din veninde kunne bruge, Held og lykke.
Torben

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-01-04 11:13

Det ovenstående link er vist det du har brug for, det er hjælpemiddelcentralen, og der er beskrivelse af forløbet samt gratis rådgivning/vejledning

Kommentar
Fra : Changi

Dato : 21-01-04 11:28

Landets Hjælpemiddelcentraler er meget gode i de fleste forhold. De er virkelig til for at hjælpe. Det værste er, at der ofte er meget lang ventetid på afgørelser. De foretager en bedømmelse af behov, og de står for en evt. ansøgning til rette betalende myndighed. Nogle ting høre under amtet, mens andre betales af hjemmeboende kommune.
Jeg har selv behov for at brug dette system, så jeg kender deres arbejdsgang.
Tag endelig en samtale med en sagsbehandler, for så får du de rigtige oplysninger fra starten. Man bør altid hjælpe, når nogen kommer i nød. Jeg har netop valgt at svare her, fordi jeg har skullet kæmpe en hård kamp mod alle mulige systemer, fordi jeg var så dum at få en "arbejdsskade".
vh
Changi

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-01-04 11:42

Jeg bor selv i Hillerød, og jeg henvender mig altid til en ergoterapeut. Hillerød er fantastiske når det gælder hjælpemidler. og jeg taler af erfaring.
Torben

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-01-04 11:51

Jeg er fuldt enig med >Changi.

Sagsbehandlingstiden på dette område er lang. Måske har du af andre svarere fået det indtryk, at man automatisk er kvlificeret til en elektrisk kørestol, og det er man ikke. Men hvis din veninde "kunne nøjes" med en dræsinestol, kunne jeg forestille mig at de umiddelbare muligheder var noget større, men det kræver nogen kræfter at bruge en dræsinestol, og her er det så op til hvor mange kræfter din veninde har tilbage i venstre arm/hånd.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-01-04 11:55

Da jeg skulle have min EL scooter var behandlingstiden 14 dage.
Torben

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-01-04 12:32

Jeg fik min gennem kommunen. Det var faktisk kommunens ergoterapeut der bestemte, at nu var det på tide med en kørestol. Joystikket kan sættes på enten venstre eller højre håndtag, som man synes. Den kan tilsyneladende ikke vælte, og er godt affjedret. Den kan køre fodstøtterne frem eller tilbage ved tryk på panelet og den kan lægge ryggen tilbage eller frem. Endelig kan den hæve/sænke sædet, hvis man har brug for at nå højere op. Og så har den 5 gear.Men den jeg har, er vist for stor til din venindes brug. Jeg vil i hvert fald nødig køre i den indendørs. Det er slemt nok at tage i Bilka med den. (den er 6-hulet).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : id.dk

Dato : 21-01-04 14:15

Jeg har det problem at jeg kun er en veninde og ikke en slægtning, så mine ord er ikke meget værd. Min veninde har fået en blodprop hendes hoved fungerer normalt, men hun har stadig lidt svært ved at tale højt. Hillerød kommune og Frederiksborg amt har simpelt hen lavet så mange fejl indtil nu i hendes sag, og pludselig havde hun fået en "endelig" bolig i et kvistværelse på ca 20 m2 på anden sal i et plejehjem, og hun var streget til det plejehjem, som hun oprindeligt havde søgt. Der bor kun 3 på den gang. De 2 af dem har ingen mulighed for at lukke den gamle og tunge elevatordør op, den sidste kan ved hjælp at sin rollator, stikke den i klemme og langsom og møjsommeligt åbne døren. De andre 2 kan ingen steder komme. Jeg blev gal, og nu er det i løbet af 2 dage pludselig gået stærkt og inden 2 måneder flytter hun til det gode plejehjem med 2 værelser på ialt 50m2, hvor altså problemet med de skrånende gange kan blive et problem. Tak for jeres gode indlæg.
Inger

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-01-04 14:19

Og ønsk alle her fra kandu held og lykke til din veninde.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-01-04 14:57

Det er trist når det går sådan, men held og lykke til jer begge.
Torben

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 21-01-04 16:37

Når din veninde flytter til det større plejehjem - skulle plejepersonalet på stedet meget gerne tage sig af spørgsmålet ang. kørestolen. Der findes en ergoterapeut tilknyttet stedet, som enten din veninde selv, dig eller det øvrige plejepersonale tager kontakt til.

Jeg er ret sikker på, at alting går i orden - når først hun kommer til sin nye bolig

Mvh
Frida...

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-01-04 16:52

Det er lidt længe at vente. En EL kørestol vil give din veninde større livskvalitet, så selv om du "kun" er veninde, så prøv alligevel at kontakte en ergoterapeut på tlf. 48202020 mellem 9 og 10. Fortæl om problemet og spørg om de ikke kan besøge din veninde. Ergoterapeuterne i Hillerød kommune er fantastiske. Du skal bare ikke sige jeg skal have. Lad dem selv tage stilling.
Torben

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 21-01-04 17:04

Som jeg læser indlægget, er der ingen problemer med at komme rundt i den lille kørestol. Problemet vil opstå NÅR hun flytter på plejehjem - og derfor er ventetiden nok ikke uudholdelig.....

Citat
Nu skal hun på et plejehjem, hvor der er hældninger på gangene, hun vil formodentlig have glæde af en elektrisk kørestol, hvordan griber jeg sagen an

Frida...

Kommentar
Fra : id.dk

Dato : 21-01-04 17:16

Den nye plejehjemsplads Skanselyet, kommer først på tale inden for de næste 2 måneder, har vi fået at vide, og indtil da kan hun sagtens bevæge sig rundt oppe under taget, der er jo ikke megen plads, og hun kommer kun derfra, når hun får besøg udefra. Jeg vil kontakte ergoterapeuten på Kirsebærbakken inden flytningen så hun har det nye køretøj samtidig med at hun flytter.

Endnu engang Tak for alle kommentarerne
Inger

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-04 17:20

kontakt "den nomale" syge/hjælp/plejeske om problemet her kan de kontakte hjælpemiddel

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 06-02-04 12:52

Hej
Det er længe siden der har været aktivitet på dette spørgsmål, så var det ikke en god ide at lukke det.
Torben

Kommentar
Fra : id.dk

Dato : 06-02-04 13:48

Desværre er jeg novice på dette kandu program, og jeg ved ikke hvordan man lukker spørgsmålet.

Desværre har jeg haft problemer her i kommunen, men nu løser det sig. Min venindes nuværende ergoterapeuter er meget aktivt indstillet på at øve med hende indtil hun 1. marts skal flytte. De vil bl. a. undersøge om hun er i stand til at klare en lille el-stol. De har hjulpet mig videre
Ergoterapeuten på det nye sted siger, her er så meget personale så de klarer at skubbe hende, når hun har brug for det, hun behøver ingen el-stol her!! Jeg har fået kontekt med et stole firma, der sætter en stol til rådighed i en prøvetid (pris?) og derefter kan min veninde købe en, hun har penge, så hun behøver ikke spørge kommunen.
Jeg vil endnu engang sige TAK.
Inger

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 06-02-04 13:55

Jeg forstår godt deter svært at lukke spørgsmålet. Over datoen skulle der gerne stå accepter som svar. Der klikker du ved den kommentar, du syntes har hjulpet dig.
Torben

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 125 point
Dato : 10-02-04 14:51

Hvad med at lukke spørgsmålet. Jeg har fortalt hvordan du gør.
Torben

Godkendelse af svar
Fra : id.dk

Dato : 10-02-04 17:53

Tak for svaret bauchmann.