/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knirkende gulve
Fra : mdo
Vist : 1213 gange
100 point
Dato : 21-01-04 09:42

Hej,

Vi har parket gulve overalt men kunne godt tænke os at ersatte dem med klinkegulve i f.eks. gang, køkken m.m bl.a.
fordi de knirker helt vildt.

Hvordan gøres dette ?
Og er det meget dyrt eller hva ?

Er der nogen som har erfaring med dette ?

/MDO

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 10:41

Er det et parcelhus i bor i eller hvad, er der første sal, eller er det i jordplan, det har stor betydning for konstruktionsvalget.

mvh
Per

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 21-01-04 10:49

Ja det er i et parcelhus !

/MDO

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 21-01-04 10:57

Jeg går ud fra at "vi" snakker grundplan, siden det er køkkenet i vil have skiftet parket ud med klinker.
Det er vigtigt at finde ud af hvilket underlag i har......

Har i beton nedenunder gulvet er det lige til. Tag en hånd rundsav hvor man kan indstille klinge dybden,. Skær gulvet over der hvor klinkerne skal gå til, fjern så parket gulvet. Nu skulle der så gerne være beton nedenunder, hvor der kan lægges klinker direkte på.
Har i trægulv som er lagt på strøer, bliver i nød til at støbe noget beton neden under for at fliserne ikke skal knække. Man kunne jo frygte at i havde træ nedenunder da gulvet knirker.
Skal i til understøtte underlaget, bliver det selvfølgelig dyrere og mere besværligt, end hvis i bare kan fjerne parket gulvet og lægge klinker.

Så start med at fastslå hvilket underlag i har, under parket gulvet.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-01-04 10:59

Hvilke underlag er der under jeres parket??? Hvis det ikke er betongulv, er det ikke anbefalelsesværdig at pålægge klinkegulv. Prisen varierer for klinkegulv, afhængig af klinkeprisen, samt om hvorvidt de skal ligge diagonalt eller bare almindelig. En vejledende kvadratmeterpris for arbejdsløn er:
450,00 pr. kvadratmeter excl. moms
MVH
JMS

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 11:14

Såfremt der ikke er betonunderlag kan man klare det med to lag konstruktionskrydsfiner på hhv. et lag 20 mm skåret mellem gulvstrøerne derefter et lag 24 mm ovenpå, derefter kan der lægges fliser/klinker i for eksempel LIP klæber til flexible gulve. Dette er en godkendt konstruktion, ifølge SBI.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 11:15

UPS SBI = Statens Byggeforsknings Institut

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:51

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:51

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:52

mdo

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 18:53

ups

jeg tror mdo er faldet i søvn

pr

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-01-04 18:57

<<<bibsamie
Hvad er dette for noget SPAM????

jms

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-01-04 19:27

en simpel tyrkfejl

tyrkfejl = trykfejl.

undskylder ulejligheden

mvh
per

Godkendelse af svar
Fra : mdo

Dato : 22-01-04 07:46

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 23-01-04 14:19

Hvis der er strøer, så undersøg om skillevæggene står på dem.
Hvis de gør det, så kil strøerne op og sav dem eventuelt af, støb derefter som der blev sagt, men du kan bruge lecabeton, det isolerer, ret derefter af med en selvnivellerende spartelmasse, det kan købes i alle byggemarkeder. Klinkerne kan så sættes på.
Hvis der ligger nogle rør under parketten (vand- eller varme) så fyld ud omkring dem med ovntørret sand, så er det lettere at komme til dem hvis der sker noget.
God fornøjelse.

Jes