/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Er det en god ide ?
Fra : Varla
Vist : 517 gange
200 point
Dato : 21-01-04 09:39

Når jeg nu vil udvide den nuværende brugerordbog på 86.000 ord med endnu flere navne, er der så nogen som har brug for at den også omfatter navne i tidligere danske områder, som eksempelvis Skåne og Norge.

Det var Senta som i anden sammenhæng startede en tankerække hos mig, og dermed inspirerede mig til spørgsmålet, men vil det være en god ide ?

MVH
Varla

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 21-01-04 09:40

Ja det ville være en god idè - Men kun hvis det er danske ord, ikke norske osv.

/Zerg

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-01-04 09:48

I netop dette spørgsmål ser jeg gerne flere svar til en samlet vurdering af hvad der ønskes, og så vil jeg forsøge hvad der er muligt, og i hvilket omfang jeg kan finde danske ord.

I Skåne kan man nogenlunde se forskellen på de svenske og de danske skrivemåder af navnene, men jeg tror ikke forskellene er så store i Norge - og dog. Jeg vil i givet fald undersøge hvad jeg kan finde.

Det er jo immervæk sådan at vi i tekstgenkendelse (OCR) nok ofte vil have en del udenlandske by- og stednavne med i teksterne, men opgaven kan jo pludseligt blive så kæmpestor, at den bliver umulig.

Det vil kræve nøjere overvejelse, men foreløbigt tak for inspirationen. Det er altid godt at spørge Kandu's brugere.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 21-01-04 10:08

JA mange ord staves på samme måde, men det gør dem vel også danke? selv om de ikke udatles på selv samme måde.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 21-01-04 10:09

stik mig en staveplade.. Ja og udtales

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-04 10:20

Det er en god ide, der er mange gamle Danske gårdnavne osv. med efterkommer fra de tidligere Danske besiddelser i Skåne, Halland , Bleking og Norge.
I Norge og Sverige har gårdens navn osv. ikke ændret sig meget siden de igen blev Svenske eller Norske.
I dag tales der bl.a. i Norge ," Nordmændene kalder det Nynorsk " det ligner det danske meget , god jagt.
Senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 210 point
Dato : 21-01-04 10:24

Du kan læse lidt om de Danske besidelser i Sverige, på denne side
http://www.sa.dk/ra/godehistorier/skaane/print.htm
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-01-04 10:26

Fra Norge
http://home.no.net/karlmw/vilsgaard/vilsgaard.html
Fortsat god jagt
Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-01-04 10:32

Jeg ofte selv for travlt med at skrive og laver derfor "af og til" en tyrkfjel, men når det ikke forstyrrer meningen, så går det nok.

Jeg er pensioneret som bl.a. IT-koordinator og er p.t. IT-supporter for Ældresagen, så det der med stavningen er da vigtig, men det er der også andre ting der er.

Min hobby Slægtsforskning for eksempel, og det er her jeg har opdaget værdien af OCR og derefter værdien af en ordbog med alle de mange navne, stednavne o.s.v. som ikke fremgår af de standardordbøger der er "indbygget" i OCR-programmer.

Men det har så ledt mig til den af min far i sin tid anbefalede levemåde, nemlig at "nogen skal gøre det, og der er ingen som skal være for "fine" til at gøre det".

Derfor. I øvrigt skal jeg jo kun bruge et eksempel af hvert ord, og om de så dækker over andre ting samtidigt er ganske ligegyldigt.

Et ord er et ord.

Har jeg forresten ikke hørt denne ending i anden sammenhæng ?
MVH
Varla

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-01-04 11:03

"En mand er en mand, og et ord er et ord".
Det er nok i denne sammenhæng du har hørt udtrykket.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 02-02-04 08:17

Tak for svaret senta.

Det fjernede nogen tvivl hos mig, og gav samtidigt et ret godt link

MVH
Varla