/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisken strejker !!
Fra : kkoldsoe
Vist : 363 gange
200 point
Dato : 21-01-04 00:43

Hej !
Jeg har et rimeligt stort problem.. Nu er det sådan at jeg har 2 Harddiske, det har jeg haft i godt 2 år nu, uden et eneste problem... Men lige pludselig kunne den ikke finde en primary harddrive. Den harddisk jeg har styresystemet installeret på.. Jeg har prøvet at skifte kablerne og jumperne uden held, jeg kom til den konklussion at det nok var harddisken der var kaput, men så satte jeg den som secondary og så kunne den godt, men jeg mangler så bare den anden harddisk.... Den primary harddisk er en Maxtor 40 Gb, og min Secondary er en IBM 409 Gb...

Er der en eller anden der måske kan hjælpe mig en lille smule.... sp ville jeg være taknemmelig...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-01-04 00:52

409 Gb harddisk?

Nok om det, har du installeret eller udskifter noget på din harddisk inden for ret kort tid?

Har du undersøgt at du ikke har fået virus på din computer?

Har du undersøgt at du ikke har fået noget spyware på din computer?

Hvad er dit styresystem?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 00:56

Kunne være et bios problem! Står begge harddiske til AUTO?

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 21-01-04 00:59

Hov !! ja det er godt nok kun 40 Gb....

Jeg har lige fået Xp installeret på Hdd. for en uge siden...
Hvis jeg nu har fået virus på pc'en kan den så ødelægge harddrivene, for jeg kan jo godt køre den i primary slave.. det gør den nu.. jeg skrev vist øverst at den kørte i secondary, men det var primary...

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 21-01-04 01:04

det skulle de gerne, jeg har slet ikke rørt ved noget.. det har virket hidtil, det må næsten være noget der er sket efter jeg havde installeret XP

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 01:08

Lyder som et kabel eller primær ide controller problem så! Sidder kablet løst på motherboardet?

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 21-01-04 01:16

Nej de sidder fint, det var også min første tanke.. Det er meget mystisk !

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 21-01-04 05:45

driver til motherboard ?

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 200 point
Dato : 21-01-04 09:37

God morgen.

Du skulle prøve med en virusscan. Der har huseret en masse virus på det sidste, og hvis du ikke har garderet dig først med et antivirusprogram installeret, før evt. win update så kan man sagtens nå at få både vira og trojan horses på sin pc.
Og lige hvordan ens pc reagerer det er op til den enkelte virus.

Men du bør også gennemgå at alle dine drivere et opdateret til xp.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 11:07

For lige at spørge på en anden måde! Virker harddiskene kun på den sekundære ide kontroller? eller er den sekundære harddisk sat som slave på den primære?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 14:30

Jeg har samme mistanke som tedd - din IDE primary controler har det ikke så godt.
Men hvor har du lagt din XP - det er vel på din "gamle" HD med styresystem (C).
Emesen.

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 22-01-04 02:08

Ja det er det. Den har jeg som primary master, den anden HD er primary slave, så har jeg min DVD og brænder som køre i secondary. Er det ikke rigtigt nok ?
Jeg er i gang med at finde et ordentligt anti virus program til at fjerne, hvad der nok er en virus, fik en grim advarsel om Spyware, sådan noget om at de kunne se alt hvad jeg har på computeren, så kom der en startside op der hed Secure32 og den vil ikke forsvinde... den kommer hver gang jeg skal på internettet.. er der nogen ved hvad man gør ved det ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-01-04 17:00

Master og slave er indstillingerne på selve harddiskene og CD-rom og DVD drev
Primary er første IDE kabel også kaldet IDE 0 (1)
Secundary er andet IDE kabel også kaldet IDE 1 (2)

Den bedste måde, at koble på IDE kablerne (syntes jeg) er:
HD som master med styresystem på primary IDE kabel.
CD-rom/brænder som slave på primary IDE kabel

HD som master med filer/data/foto på secundary IDE kabel
DVD/brænder som slave på secundary IDE kabel

Start med at sætte HD (styresystem)
HD 2
CD-rom
DVD
Start>Genstart>luk og sluk>mellem hver tilslutning.
Så er det muligt bios kan finde ud af din ændring.
Emesen.
Hvis der står master(slave present) bag på din HD skal du ikke bruge denne indstilling
når du bruger mit forslag.

Godkendelse af svar
Fra : kkoldsoe

Dato : 22-01-04 20:04

Tak for svaret ellebye.
Det var en virus der var problemet, en såkaldt Spyware virus. Jeg Downloadede et program der hedder CWShredder som kunne rydde op og slette de filer som var smittet....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-01-04 22:45

Det var som pokker! Hvad hed virusen, hvis du kan huske det!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-01-04 23:16

>tedd

Jeg har faktisk haft det samme problem. For ca. 14 dage siden, lagde jeg xp ind på en comp., jeg havde glemt at tage stikke ud til netforbindelse. I stedet for at lægge antivirusprogram ind som det første, begyndte jeg at downloade winupdate, og her skete det, jeg fik virus på harddisken.
Jeg kan ikke lige huske navnet, men den gik ud over at xp hverken kunne finde keyboad eller mus, samt at jeg ikke kunne installere mit antivirusprogram, så ja, man er sårbar i dag når man installere sit styresystem.

ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-01-04 23:22

Ja man er sårbar i dag, når man indstallerer XP, så mangler man jo som regel alle security patches!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 22-01-04 23:28

Jeg mener at have læst, at microsoft er i gang med at lave en cd med alle opdateringerne på, men det skal man vel betale for, skønt det burde være gratis når man har en licens.
Når vi må vente at se hvad der sker.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-01-04 23:40

Man kan jo selv lave den, har lige fået en ven til at lave en til mig!

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 24-01-04 19:30

Jeg er faktisk ikke sikker på hvad viussen hed, men det havde noget med Secure32 at gøre...

Kommentar
Fra : kkoldsoe

Dato : 24-01-04 19:30

Jeg er faktisk ikke sikker på hvad viussen hed, men det havde noget med Secure32 at gøre...