/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
"kloning" af saab 96/900T8v
Fra : smut
Vist : 465 gange
200 point
Dato : 20-01-04 21:52

jeg har fået ide om at klone en saab 96 med en 900T8v altså lave en 996T8v :) jeg køber selvfølgelig en hel 900 så jeg har ledningsnet osv altså en hel doner bil
men hvor meget må jeg lave om jeg tænker på at stoppe motor,gearkasse og bremser måske også servostyringen fra 900T8v ned i 96èren
jeg har tidligere forhørt mig hos saab danmark om jeg måtte sætte en turbo på en 96 motor (ford v4) og det måtte jeg gerne bilen skulle nok holde (den er bygget som en russisk kampvogn) jeg er selvfølgelig klarover det er en ændring af den oprindelige typegodkendte bil men kan det overhovedet lade sig gøre at få godkendt det kunne sgu være sjovt.....afgift er jeg selvfølgelig klarover jeg skal betale.
lad mig høre jeres mening om mit lidt vanvittige project og kom så lige med nogle ideer til hvordan jeg skal bære mig ad

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 22:09

Du skulle prøve at stille spørgsmålet til statens bilinspektion hvor du skal have fat i bilinspektøren han kan svarer dig på hvad du må lave Den skal jo synes når der laves konstruktive ændringer mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 22:12

Det lyder ellers meget sejt og sådan en 96 er da også sjov men når man er så lang som mig 189 er det lidt problematisk med den lidt skrå siddestilling som er i sådan en model *s*Mvh Sune

Kommentar
Fra : badhabit

Dato : 20-01-04 23:31

du må max lave en motor forøgelse på 20% dvs. EKS: 1,6L X 20% = 0,32L
det vil sige den nye motor ikke må over stige 1,9L ang. hvor mange HK. du må forøge med er et godt spørgsmål
her er der et link: www.vmax.dk

du kan spørge dem om altmuligt ang. biler og så dan noget

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-01-04 09:00

Der har du ikke ret badhabit. De 20% drejer sig kun om effekten. Slagvolumen er man ligeglad med. Til gengæld er der noget med at vægten kun må øges med X antal kg, ellers falder hammeren. Jeg kan fortælle dig at jeg fik bilinspektørens godkendelse til at lægge en 2,0N opel 90 hk maskine i en kadett der var født med 1,6S 75hk maskine. Effekten steg med de maksimale 20% og vægten var uændret idet blokken er den samme.

Men snak nu lige med synshallen om det der, inden du laver for meget. Husk på at man også taler om bilens "identitet". Den må ikke forandres, så går det også galt.

PS Fedt projekt

PSPS Så en gl gl gl Saab rallybil i sommers, vistnok en saab 92 (eller hvad de nu hed). 2-takter og godt med spræl i, men lugtede fælt (det gjorde de jo).

Kommentar
Fra : smut

Dato : 21-01-04 17:00

hej 3773 jeg ved godt jeg ikke må forøge hk med mere end 20% men jeg har da før set en gammel kadett c med en 2.0s som der så er betalt afgift på og den motor vejer vist også en del mere så det med vægten tror jeg ikke er det helt store problem. jeg taler og en forøgelst fra 65hk til 145 hk inden jeg skruer på turboen så ender det nok med ca 200 hk med vandinsprøjtning SÅ bliver det rigtig sjovt i 825 kg bil fra 1970. det med og ringe til sb er en meget god ide med de kan jo være "lidt" emsige sådan nogen så hvis der er nogen der vedhvilken synshal de er til og snakke med og ikke bare afviser en inden man får fortalt hvad man gerne vil så ville det være fint

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 22-01-04 08:31

På kadett C var der ikke noget problem, men jeg holdte mig også inden for grænsen. Jeg smed en 2,0N maskine i.

Det du vil er helt anderledes radikalt og vil medføre en eller anden form for bøvl med synshal, typegodkendelser, afgifter og andre ulyksaligheder. Beklageligvis har vi i DK ikke som i England lov til at fifle særlig meget med bilerne inden hammeren falder.

Jeg kender ikke til hvilken synshal der er nemmest at rode med, og principielt burde der vel heller ikke være forskel.

PS: Du bør i sagens natur opgradere din undervogn og bremser i samme takt som du øger effekten, men det ved du vel allerede.

Godkendelse af svar
Fra : smut

Dato : 22-01-04 16:52

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-01-04 17:00

Giv et praj når du kommer længere - det kan være stærkt interessant at se hvad du får dannet.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 23-01-04 22:52

hej 3773 kig lige under tip hvis jeg ikke tar meget fejl får du en e-mail nu