/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ntfs
Fra : hardy
Vist : 490 gange
100 point
Dato : 20-01-04 18:59

Hej alle.
Jeg står i den pine ? at jeg har 2 hd , der installeret med ntfs filsystem .
der win xp på dem , den ene er ny 40gb , med et frisk win xp , virker perfekt.
Den anden der er mit gamle styresystem på , med en masse programfiler , som stadig er intagt , som jeg gærne vil have fat i , men når jeg sætter den ha til , siger min co at der ikke er noget styre-system på , det har nok noget at gøre med aktiv disk.
men hvordan skifter jeg , så coèn forstår hvilken Hd den skal starte fra.
MVH Hardy.

Accepteret svar
Fra : KooL

Modtaget 110 point
Dato : 20-01-04 19:06

Hej
Jeg gjore det ved at være sikker på af mine HD er var sat rigtig med Primary master og slave.
så den med det rigtige OS var master.
og gik derefter i bios og satte den til at starte specifikt fra IDE-0

Men det er jo ikke sikkert du kan det i din BIOS ?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 19:35

Din nye HD har et aktivt styresystem.
Din gamle HD har et aktivt styresystem.
Den HD som der bootes fra udelukker automatisk (det gør bios) den anden HD
En HD kan være aktiv/skjult (hidden)/neutral (none)
En neutral HD (partition) kan ses af de andre HD (partitioner)
Din gamle HD (part) skal være neutral, og så kan du læse/skrive men ikke "køre" programmer fra den.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-04 19:37

Jo , din 'gamle' disk : Den med det Op-Sys du vil boote fra skal være din MASTER disk. Din 'gamle' skal være Slave.

Hvis dette er ok. går du i BIOS (Del ved opstart) og vælger DEFAULT. Nu REBOOTER du.

Nu burde du kunne kopiere frem og tilbage som du lyster. Vær opmærksom på at Programmer ikke bare kan flyttes. De er registreret i noget der hedder registreringsdatabasen og skal derfor oftest for at virke korrekt; geninstalleres.

..men læs her : http://www.wintip.dk/xp/guides/flyt_fil/fs_transfer.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 19:45

Technet her fra kandu har lavet en bootdisk som kan ændre din HD2 til neutral (none)
Tænk dig om inden du foretager dig noget............eller spørg.
Hent og læg på skrivebord>dobbeltklik på programmet og ha' en diskette klar.
genstart comp med disketten i og du er klar til at kigge på dine HD.
Jeg håber at den stadig kan hentes her:
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : hardy

Dato : 20-01-04 19:58

Tak for svaret KooL.
Jeg gjore som kool hade svaret og det hjalp .
jeg hade ikke nået at se nogle af de andre indlæg , som uden tvivl også kunne ha hjulpet mig . men jeg vil nu give kool pointene da det var han`s svar der hjælp mig .
mvh Hardy

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 20:03

OK - bare det virker

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 20-01-04 20:03

np ;)

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 20-01-04 20:10

Hej alle .
Det jeg gjore var , at sørge for at den hd med det nye styresystem , var primarie master , og den gl.hd var slave , så virked det .
Men jeg skulle ikke ændre noget i biosèn , det virkede bare , så ater tak for hjælpen alle.
mvh Hardy