/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
olie
Fra : FuTTe_Mp3
Vist : 292 gange
20 point
Dato : 20-01-04 10:00

hvorfår må man ikke fjerne et kølerdæksel når bilen er varm?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 20-01-04 10:06

Fordi du kan skolde dig hvis der sprøjter meget varm kølevand ud, der er tryk på et kølesystem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-04 10:08

Fordi vandet er under tryk. Når du øger trykket på vandet hæver du kogepunktet. I det øjeblik dækslet fjernes falder trykket og vandet kan pludselig koge - stødkogning. Så kommer vandet pludselig og aldeles hurtigt ud af køleren/motoren.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-04 15:13

og hvis du skal have det af medens den er varm, måske for at påfylde vand (hvis du kører medutæt køler el.lign.) så skal du gøre det medens motoren kører fordi temperaturen stiger meget hurtigt. Når motoren standses så standses vandpumpen og det vand der står inde i motorblokken bliver meget hurtigt meget varmt fordi det ikke bliver pumpet hen til køleren hvor det kan afkøles.
For at tage kølerdækslet af på varm motor skal du bruge en meget tyl handske eller klud og du må ikke slippe dækslet, der skal presses hårdt ned medens du drejer det løst. Din kropsvægt kan sagtens holde dækslet på plads, men hvis du løsner taget så er det ligesom en champagneprop, det går løst meget hurtigt og det skoldende vand sprøjter ud over dig.
Har du derimod presset dækslet ned og løsner trykket ganske langsom så vil overtrykket forsvinde roligt og til sidst kan dækslet tages af.
På nogle biler vil vandet sprøjte ud på grund af kraften fra vandpumpen, men det er nok ikke et problemhvis der ikke er ret meget vand på. Vandet skal også påfyldes, på den varme motor, medens motoren går da, menlamgsomt således at vandpumpen stille org roligt kan sende det kolde vand rundt og opvarme dette.
MEN GØR KUN DETTE I EN NØDSITUATION!! Ven til motoren er kold hvis du har mulighed for dette.
Hilsen
Bjarne (gammel automekaniker)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-04 15:14

Ps! Derskulle bruge en meget TYK handske eller..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-04 09:16

Fik du svaret futte?