/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tilkalket vandhane
Fra : ruth1940
Vist : 2233 gange
50 point
Dato : 20-01-04 09:04

fra min vandhane på badeværelset, kommer der næsten ingen kold vand ud af blandingsbatteriet, men der er masser af varmt vand. Røret må være lukket af kalk. Hvordan klares det problem?
Jeg har desværre kun 50 point

MVH Ruth.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 09:14

Sluk for vandet på hovedhanen og skru batteriet af skil det ad og læg evt i en blanding af eddikesyre og vand eller bare alm eddike /det tager længere tid Mvh sune Ps er det noget der er sket over længere tid ??

Kommentar
Fra : ruth1940

Dato : 20-01-04 09:32

Ja det er sket over længere tid, og vandhanen er kun 1½år gammel

Ruth

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 09:57

Ja men så er den garanteret kalket til mvh sune

Kommentar
Fra : ruth1940

Dato : 20-01-04 10:03

Måske er jeg dum men jeg forstår ikke at det kan være blandingsbatteriet når der er varmt vand nok, det kommer da ud af det samme hul, og problemet var startet så småt inde jeg fik det nye blandingsbatteri, det er derfor jeg er bange for det er i rørene problemet ligger, og hvis hvad gør jeg så?

MVH Ruth

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-04 11:45

Normalt er tilkalkningen det største problem i varmerørene.

Jeg tror du har en kalkskal er noget andet der sidder på tværs. De kan ske når man har haft adskilt installationen at "et eller andet" falder og sætter sig på tværs - almindeligvis i haner og andre indsnævringer.

Sunes råd kan du være 98% sikker på duer/hjælper. Men skidtet kan sidde et andet sted. Nogle enkelte vandhaner har snavssamlere i sig. Hvis dette er tilfældet kan det være der problemet ligger. Jeg havde et lignende problem ved et toilet. Skil ad + samle igen, og skidtet duede.

Er det tilkalkning i selve rørsystem (som nævnt normalt kun i varmtvandrørene), skal disse udsyres. Men hvis det er en gammel galvaniseret installation, kan du være rimelig sikker på den efterfølgende bliver utæt.

Godkendelse af svar
Fra : ruth1940

Dato : 21-01-04 08:23

Tak for svaret 3773.

Tak for jeres hjælp
3773. en god og fyldestgørende beskrivelse.

mvh Ruth

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 07-02-04 15:27

Hej, 3773, hvordan afsyrer man kalken i et rørsystem?
Jeg bor i et etplanshus med vandhaner i køkken, bryggers, badeværelse + et par stykker udenfor på huset.

Syrena