/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergi/hunde
Fra : Birte_R
Vist : 11471 gange
20 point
Dato : 19-01-04 22:56

Min mand er allergisk over for især heste og marsvin, men også over for hunde. Jeg har nu hørt, at allergikkere godt kan tåle at være sammen med en Cairn Terrier. Er det lægeligt bevist? Jeg håber på hurtigt svar, da der står et kuld hvalpe i vente.
Venlig Hilsen Birte.

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 19-01-04 23:04

Hej Birthe,
Den hurtigste måde at finde ud af om din mand kan tåle Cairn Terrier er nok at besøge en opdrætter og evt. låne en med hjem nogen dage.

Jeg har selv Basenji, en hund mange allergikkere kan tåle, men for at være sikker er det bedste at prøve efter først. Jeg kender til at nogen opdrættere har "lånt en hund ud" en dags tid for at se om allergikkeren havde nogen reaktion op hunden i hjemmet.

Selvom noget er lægeligt bevist kan det jo godt være din mand er undtagelsen og det ville jo være tragisk om I købte en hvalp for at skulle skille Jer af med den igen.

Jeg håber I finder svaret :)
Stine

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 20-01-04 00:16

Hej Birte

Der findes en hunderace som mange allergikere kan tåle, fordi den ikke har noget underuld. Racen hedder Cuton de Tulear. Se mere her http://www.canis-minor.dk/

Karin

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-01-04 07:52

Er det ikke noget med, at det kommer an på, om det er hårene, støvet eller lopperne/loppernes skæl/afføring, man er allergisk overfor? Hvis det er hårene, kunne man jo godt forestille sig at cairn terrier, ruhåret foxterrier mv kunne gå an.

bare en tanke.

Mvh Chrisitna

Kommentar
Fra : ruth1940

Dato : 20-01-04 08:51

Jeg har et barnebarn der er alergisk over for hunde, det er hendes sambo ven også, de har dog fået hund som er en puddel. De har nu haft den i et år helt uden problemer, men de reagerer begge på min shiba, så puddelen må være god til en allergiker, den fælder ikke
Mvh.Ruth

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 08:53
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-04 12:26

Hvis man er allergisk overfor hunde, og det er et meget stort ønske at få hund, så kan man vælge en af de allergivenlige racer. Som christina nævner, så kan det være forskellige ting ved hunden, man ikke kan tåle, og derfor er det forskellige racer, som forskellige mennesker kan tåle. Men man må ikke glemme, at hvis man er allergisk overfor flere forskellige ting i forvejen og ignorerer det, så kan der meget nemt komme nye ting til, som man ikke kan tåle.
Så den hund, som det gik så fint med at låne med hjem, kan ½ år senere være helt uudholdelig at have i huset.

Har I nogen sinde snakket med din mands allergilæge om desensibilisering, Birte? Det er også lægen I skal snakke med om det er forsvarligt at anskaffe en hund af en bestemt race.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-01-04 18:24

desenbilisering - er det sådan en priktest eller hur?

Tænkte iøvrigt også på pudler igår, - har hørt om flæere succeshistorier. og det er altså ikke nødvendigvis små klippede tæppetissere, der er farvet i samme farve som de gamle damers hår!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-01-04 18:45

Desensibilisering er det man også kalder vaccination..
Min tidligere hund blev desensibiliseret da han ikke kunne tåle lager/stømider. Først blev han priktestet for at finde ud af, præcis hvad han ikke kunne tåle. Det foregik ved, at han blev barberet på den ene side, og så blev der ridset en masse små prikker ind i huden på ham med opløsninger af forskellige ting. Så ventede vi pænt en halv times tid, og så var det tydeligt at se, ligesom myggestik rundt om prikkerne fra de ting, som han var allergisk overfor.

Derefter bestilte dyrlægen en MEGET tynd opløsning hjem af lige netop de ting, som han ikke kunne tåle. Og så fik han en indsprøjtning af det en gang om ugen nogle uger i træk. Så kom der en lidt stærkere opløsning hjem, og vi fortsatte med at indsprøjte den... osv.
Hele desensibiliseringen tog knap et år, -til sidst fik han kun indsprøjtninger en gang om måneden, og han fik ikke mere medicin.

Nogenlunde på samme måde foregår det, når man desensibiliserer mennesker. Men det er altså en langvarig affære, og de "myggestik" man får ved indsprøjtningerne kan godt være store og ømme. Så det er ikke noget, jeg umiddelbart ville anbefale til små børn...

Accepteret svar
Fra : AnnNielsen

Modtaget 20 point
Dato : 21-01-04 19:08

Hej Birthe_R

Jeg har haft samme "problem" med at min kæreste er allergisk overfor alle pelsdyr. Jeg har altid ønsket mig en hund. Vi fik et tip om racen Chinese Crested, der er en hårløs hund (det er vist smag og behag om man kan lide det), men der er også under samme race en Powder Puff, der er med hår. Masser af hår. Min kæreste og jeg har besøgt 2 kenneler uden at han reagerede allergisk overfor dem, og d. 30/12 2003 fik vi vores Gizmo, der er en Powder Puff hvalp. Du kan finde noget om racen i disse kenneler: http://www.surf.to/chinese-crested og http://www.kennelcronhammar.dk/DK/Frameset.htm og http://hjem.get2net.dk/kennelmexi/index.htm og http://www.caprioso.private.dk/index.htm. Der er ikke så mange kenneler her i Danmark med racen, men jeg ved at næsten alle kennelerne får hvalpe til foråret/sommeren.

Jeg ved at i en af kennelerne er datteren MEGET allergisk overfor næsten alt, incl. pels. Jeg håber, at du kan bruge det til lidt, evt. at læse om racen. Det er en typisk skødhund, men kan også trænes til andet end at udstilles og sidde på skødet.

Med venlig hilsen

Ann Nielsen

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 21-01-04 22:57

Hej Birthe...

Jeg synes det er vigtigt, at du ikke blot ser på om din mand kan tåle den pågældende hund. Det er stadig vigtigt, at du/I finder den rette hund, rent sinds og -aktivitetsmæssigt...
En Cuton De Tulear er ikke en nem hund. Derimod er både pudlen og Chinese Crested/Powder Puff nemme hunde.
Det er selvfølgelig et must, at din mand skal kunne tåle racen, men når I har fået klarlagt hvilke hunde han kan tåle, synes jeg I skal undersøge de pågældende racers behov for aktivitet etc...
Bare et (vigtigt) råd...
Held og lykke
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birte_R

Dato : 22-01-04 23:56

Hej alle.
Jeg er meget overvældet af de mange svar, jeg har fået. Tak til alle.
Hilsen Birte R

PS. Dog undrer det mig,at jeg har fået 10 mails med det samme info!!
Er der en forklaring på det?
Ang. point for spørgsmål må jeg vist lige have en forklaring på, hvordan det hænger sammen!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-01-04 00:02

Du vælger bare det svar der passer dig bedst og klikker i "accepter som svar".

Hvad er I nået frem til?

mvh Christina

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 28-01-04 22:22

Hej Vildskud

Du skriver at en Cuton De Tulear ikke er en nem hund... Hvad mener du med det??? Jeg er selv allergiker, og havde planer om at finde ud af om jeg kunne tåle denne race...

Den vil komme til at gå meget alene hjemme, så er der problemer med det, og for øvrigt også andet med hunden, vil jeg meget gerne vide det... Så kan jeg jo nå at ændre mening endnu...

Mvh mathildeP

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-01-04 22:34

INGEN hunde kan lide "at gå meget alene hjemme". Hunden er et socialt flokdyr.

Kommentar
Fra : AnnNielsen

Dato : 28-01-04 23:00

Det kommer an på hvor meget, meget er! Min syntes at det er dejligt at han lige kan få sovet ud. Vi er væk 9 timer om dagen, dog kommer der én og lufter ham og hygger om ham i et par timer om dagen. Dog efterlades han ikke mere alene om dagen, da en hund jo er social. Husk at spørge rundt i din omgangskreds om der er nogle, der evt. vil passe en hund i "nødssituationer".

Ann

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 29-01-04 00:13

Hejsa.

Det var heller ikke sådan ment med at gå alene hjemme... Kender mange hunde der går hjemme når "far og mor" er på arbejde.
Mit spørgsmål gik mere på det Vildskud skrev med at en Cuton De Tulear ikke er en nem hund. Tænkte mere på om hun mente at den ikke var nem, fordi den ville ødelægge ting af, eller om den simpelthen bare er besværlig at have med at gøre...

Hilsen MathildeP

Godkendelse af svar
Fra : Birte_R

Dato : 30-01-04 15:35

Tak for svaret AnnNielsen.
Det er fint med nogle henvisninger, hvor jeg kan læse mere.
Hilsen Birte.

Kommentar
Fra : Niki88

Dato : 23-05-09 21:24

Jeg har samme problem og leder lidt efter de samme svar som dette indlæg hjælper med. Har altid vil have hun men har asta og allergi som bliver værre. f.eks er jeg begyndt ikke at kunne tåle æbler og forskellige frugter om sommeren.

Birgitta:

Det du skriver er meget interessant, for da jeg var yngre havde jeg en nabo som havde en kat. Den tilbragte jeg meget tid sammen med, passede den osv. Jeg fik slemme næseblod, kløe i næse og andre ting men jeg satte det sjovt nok aldrig sammen med katten for jeg havde de jo ok når jeg var sammen med katten. Efter et år fik jeg slem allergi for katte og jeg har virkelig ikke kunne tåle dem siden. Nu kan jeg slet ikke komme i nærheden af en kat uden at få det virkelig skidt. Så mit spørgsmål er egentlig hvordan man kan undgå at dette også sker med en hund jeg måske ender med at få og ikke vil af med et år senere.

Du nævner også at det er forskellige ting ved en hund man kan være allergisk overfor. Hvordan finder man ud af hvad ved hunden det er så man evt kan vælge hunden ud fra det.

jeg har før fået tilbudt at få vaccination for husstøvmidler bl.a. fordi det er så slemt, så er der nogen der ved om man kan betale sig til en vaccination for den hund man vil have? For der er virkelig ikke meget jeg ikke ville gøre for at få den hund jeg vil have

- Niki88