/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tyske sites hvor man kan sælge sin bil?
Fra : crippleshrimp
Vist : 886 gange
100 point
Dato : 19-01-04 20:37

Jeg leder efter nogle tyske sites hvor jeg kan sælge min bil. Altså noget lignende "Den Blå Avis" og "Bilbasen". Bare tysk.

Accepteret svar
Fra : pahus

Modtaget 110 point
Dato : 19-01-04 20:41

Jeg bruger meget www.mobile.de der er både biler og mc, god fornøjelse.

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 19-01-04 20:42

Kender du meget til det med at sælge biler i Tyskland?

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 19-01-04 20:54

Nej salg af biler har jeg ikke kendskab til , jeg kigger mest efter brugte mc , men har dog ikke købt endnu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 21:13

Hvad mener du med at kende til (har boet i Tyslland gennem en årrække)

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 19-01-04 21:16

Hi du tror da ikke, i din vildeste fantasi, at en tysker vil købe din bil i det absurde prislag der er typisk for danmark ?, glem det
OW

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 19-01-04 21:21

Nej Oldwiking. Det tror jeg ikke. Men jeg har hørt, at man kan tjene et par skillinger på at sælge bilen billigt i tyskland, og samtidig få registreringsafgiften tilbage. Og som du jo åbenbart allerede ved, er registreringsafgiften i Danmark allerhelvedes høj!

Har du forstand på det REFI?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 21:32

Hmmmmm
Hvad mener du med at få registreringsafgiften tilbage.
Mig bekendt er dette umuligt også selvom bilen aldrig har rullet een meter. Registreringsattesten fanger.
Hvor har du fået sådanne oplysninger?
Hvilken bil taler vi om?

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 19-01-04 21:39

Der tager du fejl. Når du køber en bil i DK til f.eks. 100.000 d.kr. Så er en vis procentdel af dem registreringsafgift. Den har du betalt for. Så hvis du sælger din bil i udlandet får du noget registreringsafgift tilbage. Afgiften afhænger af alder tror jeg.
Det var faktisk noget der var i TV2-nyhederne engang. De sagde at meget få vidste det og at man faktisk kunne tjene en lille skilling på det!
Det er en gammel Mazda jeg har så jeg tror ikke det kan betale sig. Men det kunne være sjovt at se om det kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 21:47

Den er sgu ny for mig.......
Det hedder jo netop registreringsafgift og ikke bilafgift. Det er ikke bilen du betaler en afgift for men det at få den på danske nummerplader.
Hvis din model holder kunne danmark overtage HELE det europæiske bilsalg, idet biler i danmark er billigere end i resten af verden (UDEN AFGIFT).
Og jo - jeg ved godt at nogle udlændinge køber nye biler i Danmark, men du skal have en forbandet god grund til at gøre det.
Men jeg er da åben - vender tilbage med noget mere konkret.

Kommentar
Fra : tommyhald

Dato : 19-01-04 21:50

Her er en tysk adresse: www.automarkt.de

Jeg har læst folks kommentarer, men du spurgte jo efter en adresse og ikke andet. TYPISK DANSK...

Tommy

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 19-01-04 21:54

REFI

Jeg har lige tjekket Told & Skat. Den er sgu god nok. Under menuen "Borger" er der en undermenu der hedder motor. Her kan du faktisk beregne hvad du vil få tilbage i registreringsafgift alt efter hvor gammel din bil er.
Ærgerligt man ikke kan vædde herinde

Crippleshrimp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 22:03

Hej igen

Du har tildels ret - godtgørelse kan finde sted.
Dette gælder dog kun ganske specielle køretøjer - men læs selv
Hele loven om tilbagebetaling kan du læse her

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020097729-regl

Godtgørelse af afgift

§ 7 b. 3) Afgiften af et brugt motorkøretøj, der er afgiftsberigtiget efter §§ 4, 5, 5 a eller 6, godtgøres, såfremt køretøjet afmeldes fra motorregisteret og udføres fra landet.

Stk. 2. Godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør af § 10 således:

1) For motorcykler afgiftsberigtiget efter § 4, stk. 1, nr. 1, eller § 4, stk. 6, nr. 1, som afgiften efter § 4, stk. 6, nr. 1, stk. 12 eller 13.

2) For personbiler afgiftsberigtiget efter § 4, stk. l, nr. 2, eller § 4, stk. 6, nr. 2, som afgiften efter § 4, stk. 6, nr. 2, stk. 12 eller 13.

3) For varebiler afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, eller § 5, stk. 5, nr. 1, som afgiften efter § 5, stk. 5, nr. 1.

4) For varebiler afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 3 og 10, eller § 5, stk. 5, nr. 2, som afgiften efter § 5, stk. 5, nr. 2.

5) For autocampere og busser afgiftsberigtiget efter § 5 a, stk. 1, som afgiften efter § 5 a, stk. l.

6) For hyrevogne og sygetransportkøretøjer afgiftsberigtiget efter § 6, stk. 1, som afgiften efter § 6, stk. 1.

Stk 3 . I de afgiftsbeløb, der er fastsat efter stk. 2, fratrækkes 15 pct. af beløbet. Der godtgøres ikke beløb på under 4.000 kr. for motorcykler, varebiler, hyrevogne og sygetransportkøretøjer og under 7.500 kr. for personbiler, herunder autocampere og busser.

Stk. 4 . Der kan ikke godtgøres afgift for

1) køretøjer, der efter regler fastsat i medfør af § 1, stk. 3, har mistet deres afgiftsmæssige identitet,

2) køretøjer, der er afgiftspligtige efter § 7 eller ikke kan fritages for afgift efter § 7 a,

3) køretøjer, der er mere end 35 år gamle regnet fra første registreringsdato,

4) køretøjer, der ikke er i registreringsklar stand,

5) udstyr m.v., som der ikke er betalt registreringsafgift af.

Stk 5 . Afgiftsgodtgørelsen efter stk. 2 kan ikke overstige den afgift, der oprindelig er betalt, fratrukket 15 pct.

Stk 6 . Ved fornyet tilmelding til motorregisteret af et køretøj, for hvilket der er godtgjort afgift, beregnes afgiftsbeløbet på samme måde som godtgørelsesbeløbet efter § 7 b, stk. 2, men uden nedslag i afgiftsbeløbet.

§ 7 c. 3) Afgiften godtgøres af de statslige told- og skattemyndigheder, når køretøjets afgiftspligtige værdi, jf. § 10, er fastslået, og de statslige told- og skattemyndigheder har modtaget dokumentation for køretøjets afmeldelse fra motorregisteret og udførsel her fra landet.

Stk. 2 . Afgiften udbetales senest 3 uger efter modtagelsen af dokumentation i henhold til stk. 1. Såfremt de statslige told- og skattemyndigheder ikke kan godkende dokumentationen eller på grund af modtagerens forhold ikke kan foretage den nødvendige kontrol af køretøjets værdi på udførselstidspunktet, afbrydes fristen, indtil den nødvendige dokumentation foreligger eller kontrollen kan foretages.

Stk. 3 . Hvis det konstateres, at en person eller virksomhed har fået for meget i godtgørelse, afkræves den pågældende det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Bestemmelserne i §§ 6-8 i lov om opkrævning af skatter og afgifter finder tilsvarende anvendelse. Ubetalte beløb kan inddrives ved udpantning eller lønindeholdelse efter § 14 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.

Stk. 4 . Skatteministeren fastsætter regler for dokumentation af køretøjers værdi, jf. stk. 1, samt procedurer i forbindelse med vurdering og udførsel af køretøjer.

Stk. 5 . Til dækning af myndighedernes udgifter i forbindelse med vurdering af køretøjer, der ønskes udført med afgiftsgodtgørelse, betales et gebyr på 150 kr. pr. køretøj. Gebyret skal være betalt senest ved fremstillingen af køretøjet for myndighederne.

Stk. 6 . Det i stk. 5 fastsatte gebyr reguleres årligt med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket den af finansministeren bekendtgjorte tilpasningsprocent for det pågældende finansår efter lov om en satsreguleringsprocent. Procenten beregnes med én decimal. De således regulerede beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 10. Regulering efter 1. pkt. foretages første gang med virkning for 2003.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 22:11

Da de først modregner 15% du under alle omstændigheder ikke får beløb under 7500 tilbage, kan der vist ikke være noget at hente på en gammel mazda.
Desuden skal bilen være i registreringsklar tilstand.

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 19-01-04 22:15

Nej det var også bare for at se om det var muligt. Jeg tænkte nok at det ikke kunne betale sig på en gammel Mazda. Men så er det jo bare om det kan betale sig for lidt dyrere biler? Så kunne man lave en lille forretning ud af det
Tror du der er penge at hente?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 22:31

Selvfølgelig.
Vi købte en ny mazda engang i tidernes morgen da vi skulle flytte til tyskland.
Naturligvis uden afgift.
Tilfældigvis blev bilen totalskadet (en anden kørte ind i den) efter 3 mdr. på tyske plader og erstatningen var nok til at købe 1½ ny mazda.
Det fortæller lidt om de danske afgifter og de dumpingpriser fabrikkerne sælger biler til i Danmark for overhovedet at kunne sælge dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-04 22:34

Dog skal det lige tilføjes at du f.eks. kan købe brugt Ferrari i tyskland for små penge så det er nok begrænset hvad de er interesseret i.

Godkendelse af svar
Fra : crippleshrimp

Dato : 19-01-04 22:39

Tak for svaret pahus.