/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hygrometer
Fra : thomasoe
Vist : 7420 gange
40 point
Dato : 19-01-04 18:58

Jeg påtænker at købe et hygrometer. Det billigste jeg kan finde er dette http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=2586&n=60105 til 47 kr!!! Jeg har hørt at man blot skal indstille hygrometeret til 100% efter at man har viklet en fugtig klud omkring det. Er der nogen der ved noget om indstilling af hygrometer og kvaliteten af hygrometer.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-04 19:01

Den er god nok---lad det ligge en times tid i det våde håndklæde.
Hvis det så ikke står på 100% justeres det på stilleskruen bagpå.
Skal gøres mindst 1 gang om året.
Kvaliteten hænger lidt sammen med prisen, men billige kan være udmærkede.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-01-04 19:03

Indstillingen er som du skriver, en våd klud omkring i en halv times tid, så indstller du den til 100%. Det skal gøre ofte, f.eks en gang om måneden.
Kvaliteten er der somænd ikke den store forskel på,men man betaler selvfølgelig for udseende og navn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-01-04 19:04

Det er ikke nok at indstille det en gang om året som dabj skriver, du vil se at det trænger oftere.

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 19-01-04 19:04

Men check lige http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/8066.all.html

Ifølge dette Ingeniørsite er det noget med en saltopløsning og his dig op.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-04 19:06

Her stå at det skal være 95% og det er fra DMI
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoergsmaal_og_svar/faq-maaleudstyr.htm#indstil_hygrometer
det er nederst på siden.
Der følger vel en vejledning med.

mvh ans

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-01-04 19:27

->stig54
Du bør ikke rette på folk, når du ikke er på sikker grund.
Jeg har et "Fischer" hestehårshygrometer som jeg afprøver ca. 1 gang om året, og det er ikke hvert år det er nødvendigt at justere det.
Det er muligt, er det er nødvendigt at stille billigere hygrometre oftere, men det kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke VED det.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : viffer8811

Dato : 19-01-04 19:27

Nu har jeg ikke lige kigget nærmere ¨på min vejrstation, men er det ikke kun de dyrere app. man kan kalibrere selv???

Nicolai

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 19-01-04 19:44

På dette site forklares i detaljer forskellen på diverse metoder til måling af fugtigheden. http://www.delta.dk/services/calibration/humidity_dk/artikler/sensorer/content.htm
Neders på siden ses en oversigt over de forskellige metoder. Problemet er bare at jeg ikke ved af hvilken týpe mit hygrometer er.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-01-04 19:44

->Viffer8811
Nææhh-- masser af billige kan også justeres, men om der er nogle der ikke skal, ved jeg ikke.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 19-01-04 19:48

Er der nogen der kan fortælle mig hvilken af de 5 metoder til fugtmåling dette hygrometer bruger

- Fordampningspsykrometer - vådt og tørt termometer
- Kondensationshygrometer - spejlhygrometer
- Hårhygrometer
- Polymerfilm
- Aluminiumoxyd

Se mit termometer på http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=2586&n= 60105

Kommentar
Fra : thomasoe

Dato : 19-01-04 20:04

Efter gennemlæsning af http://www.delta.dk/services/calibration/humidity_dk/artikler/sensorer/content.htm er jeg kommet frem til at det må være et hårhygrometer der er tale om. Jvf. ovenstående kilde virker det i mellem 20%-80% RH (relativ fugtighed) med en usikkerhed på +/- 10% RH. Det lider af Hysterese og forskydning som forklares herunder:
Hysterese:
er en meget uheldig egenskab i måleteknisk henseende, da den bevirker, at måleresultatet ikke er entydigt men afhængigt af forhistorien.
Forskydning:
Hvis et hårhygrometer udsættes for høj relativ fugtighed, >80 %RH, i kort tid, <1 time, indtræder en mætning af håret, der medfører at visningen bliver væsentlig lavere end sand værdi, (5-15 %RH) og samtidig øges hysteresen væsentligt (2-5 %RH). Efter nogle uger ved en relativ fugtighed omkring 50% genvinder håret sin ligevægtstilstand, og hygrometret har igen korrekt visning. Hvis et hårhygrometer omvendt udsættes for lav relativ fugtighed, (< 30 %RH) i flere dage, udtørres håret, hvilket medfører, at hygrometret får en blivende visning, der er højere end sand værdi, men hysteresen påvirkes ikke nævneværdigt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-01-04 22:21

Hej dabj
Nu er det her jo ikke en diskkusionsklub, men jeg VED de sagde det i fjernsynet forleden dag, men helt ærligt det er da muligt at dit tilfældigvis står på det samme hvert år mit skal stilles meget oftere, så vil man være sikker så!!!!

Godkendelse af svar
Fra : thomasoe

Dato : 20-01-04 08:32

Tak for svaret dabj.