/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
php og proxy
Fra : metta
Vist : 269 gange
40 point
Dato : 19-01-04 18:34

jeg er ny i PHP og tumler i øjeblikket med følgende problem: jeg har udviklet et nyt site over et allerede eksisterende PHP-baseret site. Dersværre har en del brugere af siden haft problemer med at se den nye side, og jeg går ud fra at det skyldes en såkaldt proxy- eller cache-server. Findes der en måde at omgås problemet, sådan at den gamle side kan "fjernes" fra proxy-serverne?

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 25-01-04 10:01

Jeg ved godt det her ikke løser dit problem, men cache er ikke en server (og tror næppe cache er dit problem)!

Cache er et lokalt datalager (midlertidig hukommelse) på brugerens computer, hvor data såsom grafikfiler og HTML-dokumenter, gemmes med henblik på hurtigere adgang til disse data. Når en bruger henter en HTML-side, undersøger browseren automatisk om siden og/eller de på siden værende grafiske elementer allerede findes i cache...

Så via udelukkelsesmetoden har du nu fået fjernet én af dine mistænkte....

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 25-01-04 11:34

Prøv at giv os linket og lidt mere beskrivelse, måske koden?

Kommentar
Fra : metta

Dato : 28-01-04 11:29

Tak for svar. Jeg er klar over at en cache ikke nødvendigvis er en server. Men for lige at specificere: en cache kan findes BÅDE lokalt (i brugerens browser) - disse kan til dels kontrolleres via nogle meta-tags - og på en såkaldt proxy-server, som ofte benyttes af større netværk og sættes op og administreres af ISP'en (fungerer i princippet på samme måde som en borwser-cache, men kan altså ikke kontrolleres lokalt).
På denne side:http://www.mnot.net/cache_docs/ har jeg fundet brugbare løsninger...