/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Mit marsvin bider.
Fra : MariaMichelle
Vist : 3829 gange
20 point
Dato : 19-01-04 17:36

Jeg har et marsvin på fire til fem mdr, der har en ubehagelig tendens til at bide mig. Hun opfører sig generelt tilfreds og tillidsfuld i buret, men ligeså snart jeg har haft hende oppe hos mig i et lille stykke tid, og kæler med hende... så bider hun mig. Jeg er meget glad for mit lille marsvin, men hun er bare ikke lige det kæledyr, jeg havde forestillet mig at hun ville være, når hun bider mig selvom jeg gør alt jeg kan for ikke at forskrække eller genere hende på nogen tænkelig måde. Mine spørgsmål er om hun mon nogen sinde vil holde op med sin aggressive adfærd, og hvad jeg kan gøre for at afhjælpe hende med denne adfærd? Jeg vil nødigt skille mig af med hende, men jeg er ked af at jeg ikke kan få lov til at kæle hende mere end jeg nu kan fordi hun har denne ubehagelige tendens til at bide mig.

Kommentar
Fra : badhabit

Dato : 19-01-04 17:52

prøv at snakke med en dyrehandler eller en dyrelæge om det problem jeg tror at du skal have meget tolmodighed ellers

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 19-01-04 17:57

Jeg har også haft et marsvin som bed hver gang jeg havde den oppe, men jeg begyndte at give den en gulerod eller noget andet spiseligt når den sad oppe ved mig og på den måde fik jeg den til at stoppe med at bide, jeg ved ikke om det vil hjælpe dig, men det håber jeg da:)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-04 17:58

Hej.
Prøv at kigge lidt på denne side:
http://www.ddaa.dk/dyrlaege1ur.htm
Måske er dit marsvin utilfreds med ensomheden og ville hellere have et andet marsvin at snakke med.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-01-04 18:34

Min nappede når den skulle tisse. Sæt hende ned når hun bider, giv hende fem minutter og tag hende så op igen.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 30 point
Dato : 19-01-04 18:36

.... eller måske er du så blid og forsigtig, at du kommer til at kilde hende når du nusser...så vil hun bide for at få det til at holde op! marsvin kan godt lide et fast, blidt men bestemt greb. Nu er det vel ikke en cuy eller et andet kradsbørstigt marsvin du har anskaffet dig, men et blidt, engelsk kælemarsvin?

Godkendelse af svar
Fra : MariaMichelle

Dato : 22-01-04 15:06

Tak for svaret skingur! Jeg tror at du har ret i at jeg måske har kælet hende lidt for forsigtigt, og dermed er kommet til at kilde hende. Jeg forstår hvor irriterende det kan være for hende, hvis jeg kommer til at kilde hende hele tiden, selvom jeg betragtede det som blid og kærlig berøring. Jeg er nu begyndt at kæle lidt mere håndfast med hende, og det har faktisk hjulpet en del.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 22-01-04 17:31

Jamen det var da dejligt!! Tænk stadig over, om hun prøver at fortælle dig andet og mere - fx det med at skulle tisse! Jeg havde et marsvin der IKKE sagde til, og det endte altid med at han leverede en halv liter, når man havde glemt at han lå i arm og sad og så en god film!

Kommentar
Fra : MariaMichelle

Dato : 23-01-04 12:35

Jeg ved heldigvis hvornår mit marsvin skal tisse. Hun bakker altid et par skridt før hun leverer pølen. Men det tog mange gange overfyldt vasketøjskurv før jeg lærte hendes kropssprog at kende på dét punkt... Men nu har jeg lært det Jeg overvejer at få mig et marsvin til så hende jeg har får lidt selskab. Jeg har tænkt over det du skrev med forskelle på arter i temperament. Du skrev om et "blidt, engelsk kælemarsvin"? Vil du skrive lidt mere til mig om det?
På forhånd tak.