/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Praktisk anvendelse til andengradslignin~
Fra : Zargo404
Vist : 9765 gange
40 point
Dato : 19-01-04 15:00

finde på en realistisk, praktisk situation, hvor man kun kan komme videre ved at løse en andengradsligning ?????

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-01-04 15:03

Hey
Er det muligt at få spørgsmålet uddybet lidt mere?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 19-01-04 15:17

Hvis man fx som kemiker skal finde ud af hvordan ligevægten er i en given reaktion kan man blive nødt til at løse andengradsligninger.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 15:18

Ja, klart. Skal bare lige finde det i min hukommelse. Har af og til anvendt det proffessionelt.

Du vil antagelig vide om du har nogen grund til at lære dem. Svaret er ja. Det samme med to ligninger med to ubekendte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 15:19

Ja, og jeg er i bygge-/ teknikbranchen

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-01-04 15:19

Lyder spørgsmåler så på hvordan man løser en andengradsligning?
Jeg fårstår ikke dit spørgsmål.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 19-01-04 15:20

ohh - nu er jeg med :)
undskyld :X

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-01-04 08:11

Jeg bruger som kunstner jævnligt pytagoras i mit arbejde, og også den udvidede udgave af pytagoras. Parabler har smukke harmoniske forme. Er det noget i den retning du mener?

Mvh
A.C.Rosmon
www.rosmon.dk

Kommentar
Fra : Zargo404

Dato : 20-01-04 08:18

Hvis man f.eks. har brug for at vide hvor langt og bredt et rum er, så måler man det med en tommestok... problemet med denne opgave er at den stiller et scenarium op, som ikke er realistisk, men nok kan tænkes - vi bliver ført ind i en matematik-opgave-verden, som ikke har meget tilfælles med virkelighedens verden.

Så sidder der nogen derude, der har nogle gode eksempler er jeg meget interesseret i høre om dem.

Mvh.
Zargo404

Kommentar
Fra : Zargo404

Dato : 20-01-04 08:21

Jeg glemte selvfølgelig lige at skrive, at rummet jeg hentyder til, kunne beregnes ved brug af en andengradsligning.

Mvh.
Zargo404

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-01-04 08:37

Jeg beregner altid diagonalen på mine læreder, for at se, om de er i vinkel. Hvis du tager alle de ulige tal og lægger sammen fra en kant, får du alle kvadrattallene. det benytter jeg tit i beregning af værker, hvor jeg bruger en konstant gange kvadrattallene+ en konstant. dette bruger jeg bl.a. til at forvrænge perspektivet, på en sådan måde, at det virker overbevisende. Beregner du spiraler og elipser, er en andengradsligning også nødvendig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-04 09:05

For ikke så længe siden skulle jeg kontrolberegne en række cirkelbuer mht pilhøkde og spænd. Der røg jeg ud i en andengradsligning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-01-04 09:09

Læs pilhøjde

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-01-04 09:11

ja, og selvfølgelig styrkeberegning af bjælker, skråstivere, spær og andre konstruktioner.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-04 09:50

I 'gamle' dage blev visse billigere pick-up nåle udskåret som parabler. Spidsen på visse værktøjer bliver stadig udført som parabler; nåle til koldnålsraderinger f.eks.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 20-01-04 11:47

Beregning af arealer er en simpel (og hverdagsagtig) form for andengradsligning.

Et eksempel: med formlen y=x2, kan du beregne sidelængden i en kasse (rum) med et givet areal.

Skal man afsætte en ret vinkel (90 Grader), for eksempel hjørner på soklen til et hus, anvendes formlen:
a2+b2=c2 , hvor a og b er siderne (kateterne) på soklen og c er tværmålet mellem siderne (hypotenusen).
Formlen kaldes normalt: Pythagoræiske læresætning.

Altså skal du beregne arealet af et hus, eller afsætte vinkelrettte hjørner på samme, anvender du andengradsligning.

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 40 point
Dato : 20-01-04 22:49

Hej Zargo404

Andengradsligninger benytte i stort omfang til f.eks dimmensionering af paraboler til: sattelit udstyr, paraboler i lygter, solfangere og meget mere. Rigtig mange tings ligning er givet som et andengradspolynomium. F.eks Isoleringsmaterialers isoleringsevne, ydelse på motorer, som funktion af brændstof eller motortemperatur. Differentierer man disse ligninger kan man f.eks. beregne: Mest økonomiske isoleringstykkelse, mest økonomiske omdrejningstal og rigtigt mange andre ting. Som du ser er mange ting ikke ting man kan stå med i hånden, men tingenes egenskaber (f.eks. en motor) er meget ofte en funktion af en andengradsligning. Så svaret er.. Ja det bruges i stort omfang af mennesker der har en interesse i at vide den slags ting. Oftest er de mennesker dog så venlige, at lave tabeller til os dødelige, så vi ikke behøver at regne på alting selv

mvh srhansen

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-01-04 07:19

Den udvidede pytagoras er: x2 + y2 + z2 = c2, hvor x, y, z er kordinaterne og c er diagonalen. F.eks. kan x og y være siderne i en æske eller i et rum, og z er højden, så er c længden af den linie der går skråt igennem hele æsken eller rummet.

Kommentar
Fra : hhhj

Dato : 21-01-04 22:18

Bare lige for at tage det helt grundlæggende...

Den udvidede Pythagorasligning er:

c^2=a^2+b^2+2ab*cosC (også bedre kendt som cosinusrelationen/erne)

Den ligning, som AC har fat i betegner godt nok længden af en diagonal c, fra origo til punktet p(x,y,z) i rummet, men har aldrig hørt den omtalt som pythagoras' udvidede...

MHT andengradsligninger kan jeg kun sige at jeg anvender dem dagligt. Meeen jeg beskæftiger mig også med kemi til hverdag, så mit eksempel er måske ikke så godt.

Jeg kan ikke rigtig komme på noget tidspunkt hvor nogen har spurgt mig om noget som kom til at udmunde i en andengradsligning med mindre det havde et direkte studierelateret formål, men jeg kan sagtens se at de eksempler andre kommer med i denne tråd er gode.

HH

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 22-01-04 21:36

Jeg kan i den forbindelse nævne fx kabelberegninger, hængende kabler på Storebæltsbroen og Øresundsbroen, afprøvning og testning af materialers brudstyrke, fx tovværk, fiskesnøre ... beregning af projektilbaner, beregning af satellitbaner og rumfartøjers bane parametre..., beregning og dimensionering af rutchebaner! Bare lige nogle få, som faldt mig ind. Som du ser er der faktisk utrolige mængder af anvendelsesmuligheder - og ja, der dukker hele tiden nye op!

Mvh. Kim Boje
PS: Point bør nok gå til srhansen!

Godkendelse af svar
Fra : Zargo404

Dato : 23-01-04 08:41

Tak for svaret srhansen.