/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win2000 advanced server installation i D~
Fra : M4GIC
Vist : 486 gange
489 point
Dato : 19-01-04 10:04

Hej...
Jeg er/vil igang med at installere Win2000 advanced server på en maskine... Men når jeg sætter CD'en og starter maskinen går den i dos mode og kan ikke køre setupfilen. Den siger "This program cannot be run in DOS mode."
Hjælp, hvordan får jeg det kørt ind?

/m4gic

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-04 10:10

Lad CD'en sidde i maskinen og sluk. Start maskinen op og gå så i stifinder og find setup.exe på CD'en. Dobbeltklik ..og voila

Du kan også slå autostart fra i egenskaber for CD drevet : Denne computer->Egenskaber->Enhedshåndtering->CD-ROM vælg dit drev og vælg [Egenskaber]. I fanen : Indstillinger kan du slå autostart fra.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 10:22

Hvis du vil have det til at fungere uden komplikationer, skal du installere det forfra, uanset "vil jeg tro" hvilke andet styresystem du p.t. anvender. Tag backup, gå i BIOS, sæt din maskine til at boote på CD rom. Indsæt CD rom win 2000, sluk / start maskinen. Win 2000 vil nu formatere din HD, og installere. Følg instruktionerne på skærmen.
Mit bedste bud.

mvh
jms

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 19-01-04 10:55

Jeg glemte at skrive at jeg ikke har andet styresystem installeret og vil gerne udgå det da dette er træls at skulle til.

/m4gic

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-04 10:59

Virkede mit forslag ikke ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 11:00

OK, sæt din maskine til at boote på cd, og install. win2000

mvh
jms

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 19-01-04 11:00

nej, boot'et på cden virker ikke...

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 19-01-04 11:06

Det står den til...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 11:07

Du skal i bios, og ændre 1.ste boot til boot på CD. Typisk kommer du i bios, ved at trykke på DEL tasten under opstart. Opsæt her din bios til at boote på CD rom. Du navigerer rundt ved at bruge pg up pg down.

mvh
jms

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 19-01-04 11:08

Det har jeg gjort... og det virker stadigvæk ikke

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 11:09

Hvis du har en ældre CD rom drev, kender win2000 ikke driveren, og kan derfor ikke starte. Har du en diskette eller CD med CD rom driveren på, skal du installere denne først.

mvh
jms

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 19-01-04 11:11

Hvad så med bootdisketter som en almindlig win2000 inst.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 11:13

<<<perOlof
Win2000 anvender normalt ikke disketter, men booter direkte fra CD.
mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 11:23

Nu er det en fuld version du har??? Hvis det evt. er en opgradering, skal du have win2000 installeret først, inden du opgraderer til server 2000.

mvh
jms

Kommentar
Fra : M4GIC

Dato : 19-01-04 11:26

okay, starter lige forfra!
Jeg har en maskine uden styresystem som jeg gerne vil have kørt win2000 advanced server ind på. BIOS er sat op til at boote på CD-rom drevet Det gør den fint men den går i dos når den booter derfra.
Så kører jeg setupfilen på CD-rommen og jeg får denne meddelse "This program cannot be run in DOS mode."
Så tror jeg at jeg har det hele med...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-04 11:29

Du FDISK'ER og formaterer HD'en med format c: /s Derefter skriver du i config sys :

device=[..stien..]\oakcdrom.sys /d:cd000 hvis din CD-ROM DOS driver hedder oakcdrom.sys

I autoexec.bat skriver du : [..stien]\mscdex.exe /d:cd000 /l:e /m:10

BOOT.

Du har nu i DOS installeret en driver til dit CD-ROM drev og givet det drev-bogstavet E

Skriv i DOS prompten : E:/INSTALL

Så burde Windows 2000 begynde installationen. Bemærk : I nogle versioner af 2000 findes install.exe ikke

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 499 point
Dato : 19-01-04 11:49

Hejsa

når du har dos prompten, så skift til dit cdrom drev
hvis det er D drevet gør du følgendene:
tryk enter ved hver linie
boot evt. op fra en winx diskette med cdrom understøttelse
d:\>cd i386
d:\i386>winnt
så køre det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 12:33

Med win 2000 CD-rom i en anden comp kan du lave 4 stk bootdisketter.
Bios skal kunne boote fra A-drev (diskette)
Start på diskette 1 og følg vejledningen.................
Har du scsi eller andre controlere/drivere så får du en lille chance i opstarten (måske F6) men ellers går det af sig selv.
Emesen.

Kommentar
Fra : PerOlof

Dato : 19-01-04 14:30

Hvis du ikke har win2000 inst i forvejen så er du nødt til bootdisk x 4. Då jeg inst 2000 kunde jeg ikke boote fra CD ikke ens med hammer og søm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-04 16:08

Bemærkning: Kan win2000 advanced server over hovedet køre på FAT 32 for det må det jo være med de procedurer??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 16:47

vis du har adang til en anden pc>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;197063
luk den dialog boks der fremkommer og gå ned på cd rom drevet i stifinder
win200server køre ntfs.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 16:49
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 16:50

Med de 4 disketter har du ikke valgt filsystem endnu, men som server vil jeg absolut vælge NTFS når eller hvis du får valget. Disketterne lægger kun lidt drivere ind og giver mulighed for at tilføre bl.a. scsi og Raid drivere. (det samme gør jo XP fra CD-rom)
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 16:52
Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 17:09

Ved installation fra CD rom, win 2000, får man valget hvilke filsystem, og her vil jeg klart anbefale NTFS.
Win2000 booter fra CD rom, og man får muligheden for, at installere SCSI o.s.v.
Vi kører selv win2000proff.

<<<m4gic
Er du sikker på, at det er en fuld version du har???
Lyder som om, det er en opgradering fra win2000 til advance server. Hvis dette er tilfældet, skal du installere win2000 først, og bagefter install server.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : M4GIC

Dato : 20-01-04 12:51

Tak for svaret dk. En af de eneste der har forstået spørgsmålet....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-01-04 15:36

Oki
Win2000 adv. cd er nemlig ikke bootbar med mindre man selv gør det....
både setup og install er kun beregnet til "når der er styresystem på i forvejen"

der er nogle forskellige kommandoer man kan give sammen med winnt
du kan se dem ved at taste /? efter winnt (d:\>winnt /?)