/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Installere 2 Harddiske+Lave et Netværk
Fra : Agent2002
Vist : 1319 gange
420 point
Dato : 19-01-04 01:16

Hejsa
Jeg har 2 spørgsmål.
Omkring Installering af 2 hardisk og hvordan man laver et netværk mellem 2 computer (Den jeg skriver dette fra+en anden computer.)

Harddisk?
Jeg vil lige høre hvordan det forholder sig når man skal installere 2 harddiske på computeren?
Jeg har en masse ting installeret på min computer og kunne godt tænke mig, at supplere op med en harddisk mere.
Når man så skal installere harddisk nummer 2, bliver så alt på min nuværende harddisk slettet.? (Er ikke meget for det)
Min harddisk er en Maxtor 80 GB 7200 RPM, og jeg har købt en ny harddisk Maxtor 160 GB 7200 RPM, til at supplere min plads mangle. Hvordan gør man så....

Jeg har aldrig prøvet at installerer 2 harddiske før. Så hvad skal jeg gøre ...Step By Step
Jeg bruger Windows XP pro, samt har installeret software programmet PowerQuest PartitionMagic 8.0
(Har brugt programmet til at dele min harddisk med)
Kan man bruge PowerQuest PartitionMagic 8.0 til på en eller anden måde at installere den nye harddisk, så man er fri for at slette/formatere harddiskene? Programmet kan en masse fede ting, men kan man også bruge det til installering af ny harddisk. (Til andre som ikke kender programmet, vil jeg godt anbefale det....) En god investering....Links til Demo+Info http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Netværk?..............
Hvis det forholder sig, at man er nød til at slette alt på min nuværende harddisk, når man installer nummer 2 harddisk.
Hvordan laver man så et netværk mellem 2 computer, så jeg kan overføre alt data fra den ene computer til den anden. (Fører data frem og tilbage fra computer1 til computer2)
Jeg har anskaffet et Netværksæt bestående af 2 High speed Network kort + Net kabel fra "Typhoon" (Tilbud i Fona for 99.95.kr...nomal pris 399kr.). Nu ved jeg så ikke hvad jeg skal gøre? (har aldrig prøvet det før)

Min computer som jeg skriver spørgsmålende fra, bruger netkortet til opklobning til internette? (Optaget)
Den anden computer er der et netkort (klar til brug)
Hvad jeg så har fået fortalt, skal jeg sætte det købte netkort i min computer (Internet computeren) og forbinde computerne med netkablet som fuldte med. Herefter skal jeg starte begge computer, men hvad så......?
Hvordan opretter man så netværket derfra? Det er noget med nogen IP-adresser men jeg ved overhovdet hvordan man gør? Nogen som har en brugervenlig guide....step by step?

På forhånd Tak
Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 01:36

Nej du kommer ikke til at slette noget ved at installere en ny harddisk! Det største problem bliver dine jumper settings på harddiskene! Du skal sætte den nye harddisk som slave eller cabel select alt efter hvordan din gamle harddisk er sat til! Hvis den gamle er sat som cable select skal den nye osse sættes til cableselect. Ellers skal du sætte den som slave! Det er en lille jumber bagpå ved siden af hvor du sætter harddiskkablet på, der bestemmer det! Normalt sidder der et diagram over jumper setttings på harddisken eller det følger med manualen! Ellers må du ind på producentens hjemmeside under support! Hvis din BIOS så er sat til auto og jumperen er sat korrekt, kan du bruge partion magic til at lave partitioner på den nye harddisk og formattere den/dem!

Dit anden spørgsmål vil jeg anbefale dig at bruge netværksguiden der er indbygget i winxp. Gå ind under Start og netværksforbindelser og under netværksopgaver til venstre finder du Konfigurer et hjemmekontor, og der følger du bare guiden!

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 19-01-04 02:15

Det som tedd sige om hd skal du gøre. Når du har til sluttet hd`en og HVIS den ikke vises i "denne computer", skal du formater drevet (ikke dit gamle drev, men det nye). Du har vel forhåbenligt Xp cd´en, for den skal du bruge hvis det problem kommer.
Hvis du har cd`en)
Sluk din com. Tag din gamle hd fra! Sæt den nye i. Inde i bios skal du sætte den til at boote fra det drev du bruger til cd. Så kommer der noget frem hvor den spøger om den skal instaler xp, tryk ja! Følg vejledning, Stop der hvor den spøger om du vil instaler xp helt der skal du tage cd`en ud. (Kan ikke lige helt huske hvad den siger, men jeg er heller ikke helt sikker om det er det rigtige sted at tage cd`en ud) HVIS NOGEN KAN HUSKE DET, GI VENLIGST EN KOMMENTAG.
Det netkabel du har købt er det et kryskabel? Hvis, så skal du bare forbinde de to com´er direkte i net-kortet. Og så skal du ind i netværkssteder, tryk på højre side af mus, egenskaber, tryk på højre side af mus over ikonet Lan-forbindelse, egenskaber, der kommer et vindu frem. Tag skroll ned, til der kommer et sted hvor der står (Internetprotokol(TCP/IP)), tryk på det og gå ned i egenskaber. Et andet vindu kommer frem, tryk på (Brug følgende IP-adresse, Skriv i IP-adresse:192.168.0.1 din anden com skal der stå 192.168.0.2 , tryk der efter på der hvor du skal skrive og der kommer selv nogen tal. Tryk der efter ok
Hvis det er et Net-kabel(ikke kryskabel) skal ud anskaffe dig en swicht (150-200 kr) kan man få dem til. Tilslut dit net-kabel i port et, den anden i port 2. Gør der samme, det med egenskaber og IP og det. Og nettet vil virke....

Hvis nogen finder fejl i det jeg har sagt, bedes de venligst skrive det!!!!!!!

Håber det kunne være til lidt hjælp!!!

Held og lykke til dig!

MvH: JuHiSt

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 19-01-04 04:52

Hejsa igen

Har lide været inde på Maxtor hjemmeside for at få mere infomation omkring jumper set.
Jeg har så fundet en guide omkring instalations af harddisk.
http://www.maxtor.com/en/documentation/installation_guides/ata_installation_guide.pdf
Er der nogen som kan hjælpe mig hvordan jumperne skal forbindes i forhold til mit intro spørgsmål. (2 Harddiske)
Hvis man ser på side 9 (style A2) i maxtor guiden er min gamle harddisk jumper forbundet som master. Men der er også sat en jumper vandret/øverest, lige ved siden af master jumper. (Var sådan da jeg købte harddisken)
Inde i min BIOS (F1) Hovdemenu/systemoversigt er harddisken sat til: Primær IDE-kanal-master Harddisk 81964MB,(Automatisk)
Skal min nye harddisk så sættes til slave og den gamle være master som nu?? eller.....??

Og til juhist. Jeg har XP cd`en og angående netkable er det et kryskabel.

Agent2002

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 07:23

vis de sidder to jumpere på din HDD så er det en ekstra jumper man bruger til noget
der hedder cylinder limitation jumper (CLJ)for at f.eks fejlfinde o.sv,det skal du ikke tænke på når den ekrstra jumede sidder vanret så har den ikke nogen indflydelse
på noget som helst,den sidder der for at du lettere kan finde den vis du får brug for den,din slave fjerner du bare jumperene(altså ingen)det er ret simpelt at formatere den i XP,når du har indstalleret den,så højre klikker du bare på den i stifinder/explorer og så formater,den åbner med standart indstillinger,Start,og så har
du en helt tom HDD som du kan smide dine data på.
Manse9933
Gammle skal stå som master med jumperen på de to første ben,den nye ingen jumper,bios Auto.

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 19-01-04 15:34

Men prøv lige at tilslutte din nye til som slayer (ikke master). Prøv at gå ind i denne computer og se om der er kommet et ekstra hd drev!
Krys kabel, bare gør det som jeg skrev ovenover! Det pleger at virke, eller skla du instaler en protokol... men det kan jeg forklare hvis det ikke virker..!

MvH: JuHiSt

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 19-01-04 16:15

Jeg prøver og vender tilbage, hvis der opstå problemer.
På forhånd tak?

Agent2002

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 16:33

har selv 5 Maxtor HDD'er fra 20 til 120 GB,og har altid indstalleret Formateret slave HDD'er på den måde som jeg har beskrevet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-04 16:35

I med din HD som slave på IDE primary (0)
eller som master på IDE secundary (1)
Start comp
start Partition Magic
brug pilen og vælg disk 2
Du har nu et lysegrønt eller gråt område som svarer til størrelsen på din HD 2
Er den lysegrøn så er den formateret som FAT (FAT 16) ........slet den
Marker det grå område>operations>create........osv.... vær sikker på at du er på HD 2
Du kan vælge primær eller logical partition som du lyster men kun 4 stk primary men adskillige logical
Brug ikke FAT men FAT32 eller NTFS(hvis du har NTFS på C-drev)
Den formaterer selv og er klar til brug efter genstart.
Er du i tvivl så spørg.
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 16:35

Ja den nye skal stå som slave! Det med at formatere inde fra windows synes jeg ikke er så smart. Du kommer let til at formattere den som et dynamisk drev, så komputeren bare opfatter dine harddiske som et stort drev! Du siger selv at du har partition magic. Brug den til at formatere og partitionere dit nye drev!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 16:58

jeg har formateret indefra xp hundretvis af gange og disse HDD'er køre uden problemer som slave,og det er derfor de har lavet den funktionen,det er meget lettere og smartere end alt det andet hurlumhej.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 17:00

sådan en gang vrøvl

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 17:03

Folk er jo forskellige Manse! Når spørgeren nu har partition magic hvorfor så ikke bruge det? Det har jo langt flere og mere advancerede indstillinger end XP's indbyggede. Og er forøvrigt meget let at bruge (kan osse bruges inde fra windows). Hvad hvis han gerne vil have en fat eller fat32 partition?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 17:05

Fra PM er der total styr på HD

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 17:12

hvad skulle fordelen være ved at have en fat32 partition?på en slave HDD,når han køre XP,to skridt frem og et tilbageog at skulle bruge et trediparts
program bare fordi man har det???????.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 17:16

Der er skam folk der kører flere styresystemmer Manse. Og hvorfor bruge XP's indbyggede LADA program, når man kan køre porsche med PM?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 17:25

Fat 32 kan læses af partitioner med eks. win 98 Fat 32 (filflytning)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 17:25

Det kunne også være han skulle bruge HDD'en til at øve sig i diskcuskast,flere styresystemer melder historien ikke noget om,så ville kommentarene nok have taget en anden drejning,lada/porsche,er nok et fortolknings spørsmål.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 17:29

Ja ja Manse nu har spørgeren da i det mindste fået nogle flere valgmuligheder! Du bruger vel ikke kun missionærstillingen?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 17:31

Ja ja Manse9933 NTFS er det bedste filsystem.........indrømmet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 17:48

tedd>nope,de ville sku være for kedeligt
emesen>det går jeg da stærkt ud fra,ellers så har microsoft og deres kunder
spildt deres penge på nada,jeg kan i hvert tilfælde se foredelene i NTFS kontra FAT,lang historie.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 17:49

det

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 19-01-04 21:02

Jeg mente sku ikke slayer, men slave.... jeg ved sku ikke lige hvad der skete der!!!!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 21:47

jeg kom lige til at tænke på,at vis du vil have dine diske i bogstavs rækkefølge f.eks. a.c.d.f,hvor c: er din master og D: er din slave cdrom E:
brænder F:,så skal D:/E: være ledige når du boot'er ind i styresystemet,jeg har oplevet det før,og har løst problemet med at tage cdrom og brænder strøm/data kabel ud og så kun lade kablerne sidde i master/slave HDD'erne
og så boote ind i systemet igen og så slukke pc'en og så sætte cdrom og brænder kabler i og så boote op igen,det tænkte jeg ikke lige på i mit forrige indlæg,og bios skal stå på auto.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 21:48

og så>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 21:57

cdrom drev og brænder skulle være taget ud fra starten af så der kun var master og slave tilsluttet,og så når slaven var indstalleret/formateret så først tilslutte brænder og cdrom drevene.

og så
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 22:03

PM kan tildele navn/drevbogstav/ændre drevbogstav til eksisterende ikke aktive men synlige partitioner (none) og ikke aktive logiske og synlige (none) partitioner.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 22:07

Agent2002 - Når eller hvis du ændrer en aktiv partition med styresystem så lav en genstart for hver større ændring i win 2000/XP - ellers kan det gå i "sort"
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 22:13

man kan godt ændre drev bogstaver i diskhåndtering(alle)på nær styresystemet.
men det har jeg oplevet har skabt problemer med stierne til disse drev og
lavet et helvedes arbejde,for at få det til at virke ordentligt,det har meget med den enkles opsætnningen af pc'en at gøre,så ud fra den lærdom,
så har jeg kommet frem til at lade styresystemet/bios vælge for mig i stedet for.
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 22:20

Rigtigt - men:
In step 1, you can also start DriveMapper from the Windows taskbar by clicking Start Programs PowerQuest PartitionMagic DriveMapper.
DriveMapper also runs automatically if the following conditions are all met:
You apply changes to your system that affect drive letter assignments
Copyright © 1994-2001 PowerQuest Corporation. All rights reserved.

Smart ikke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 22:21

opsætning

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-01-04 22:34

jeps smartmen det er efter min mening/affaring bedst at lade det der skal håndtere hardwaren bios/styresystem om at klare ærterne,så køre det fra starten af og skaber sjældent problemer,stenalder tankegang, benene plantet godt og grundigt i mulden,jeg roder meget med hardware,så jeg prøver på at
gøre det så enkelt så muligt,uden at skulle stole for meget på software,og
når skittet virker så er det softwarens tur
Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 22:40

Ja ja da, jeg bruger heller ikke DriveMapper - for det duer ikke til alle mine løse HD.
Det var bare at man kunne. Men til gengæld er det godt hvis man lægger en ny partition ind efter at man har indstalleret 98/NT5 men ikke nødvendigt i XP for den beholder Cd-rom som D:

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 22:40

Hvor bliver Agent 2002 af?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-04 22:46

Måske er han klemt inde mellem to partitioner der er blevet alt for Fatte .
Emesen.

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 19-01-04 22:51

gad vide om han har klokket i det?

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 20-01-04 00:04

Haløjsa Nørder

Lige kommet hjem fra arbejde, så undskyld at jeg ikke har kunne tilbagemelde jeres svar.
Jeg har ikke klokket i det i nu, men kommer nok til det.
Men så er det jo godt man har sådanne nogen Computer nørder som jer, hvis problemer opstår?
Hvad jeg kan se, har jeg fået sat en lille debat i gang omkring installation af 2 harddiske og "det er da bare dejligt".
Hvis jeg skal prøve at opsumer jeres svar, har jeg brugt PowerQuest PartitionMagic 8.0 til at formater partition på min gamle harddisk "Fra Fat32 til NTFS"
Så begge Harddiske skal køres som NTFS partitioner!
Når jeg har forbundet Harddiskene og sat jumperne som master/slave og starter computeren. Skal begge harddiske så være synlige i mappen "Denne Computer" eller skal man ind i bios for at se om de er fundet der??

Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-01-04 01:08

Din bios skal være sat til AUTO så den finder den nye harddisk! Når du så går ind i windows skulle der gerne være tilføjet et nyt drev. Dette skal så formateres og partitioneres (Det er ikke nødvendigt at partitionere det, men med sådan en stor harddisk mister man hurtigt overblikket, hvis man ikke gør)!

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 20-01-04 02:59

Hejsa

Nu har jeg så fået tilstuttet og installeret begge harddiske på min computer.
Min BIOS var sat til Auto og Windows XP fandt min nye harddisk, som var sat som Slave.
Den gamle Harddisk som Master.
Jeg genstarte computer 2 gange. Første gang fandt Windows XP min nye Hardware og bad mig genstarte windows XP igen, så installetionen kunne gennemføres. Ingen Problemer opstod.
I mappen Denne Computer er der nu et C: og E: drev (Harddisk 1 & 2)

Jeg har så brugt PowerQuest PartitionMagic 8.0 til at lave min nye harddisk om til en NTFS partition (så begge harddiske har NTFS partition)

Jeg åbnet programmet PartitionMagic 8.0 og fandt 2 partitioner (Harddisk 1, master & Harddisk 2, slave)
Jeg tryggede på den nye Harddisk (Harddisk 2 slave). Herefter gik jeg op i "Format Partition"
Her stod der " Formatting this Partition will Destroy the data it contains!"
Satte "Partition Type til NTFS og Label skrev jeg Musik.
Jeg sagde ja til at gemme de nye indstillinger.
Windows Xp genstartet og PartitionMagic 8.0 begyndet at installere mine nye instillinger.

Mit Problem:!!!!!!!!
På et tidspunkt igennem installationsfasen kommer dette op!
Citat:
PartitionMagic (xmnt 2002.exe)
PowerQuest PartitionMagic is preparing to apply changes. Press any key to abort.
Entire Progress: 100%

Error 626 while executing Batch.
Error 626 operation is to be performed on a hard driv not visible from boot-mode.
Contact PowerQuest Technical Support to correct this problem.
Press any key to continue.........

Jeg har så været inde på PowerQuest Technical Support siden og fundet Error 626 fejlen.
Men jeg forstår ikke helt hvad de skriver og hvilken indflydelse problemet kan have på længer sigt.
http://www.powerquest.com/support/primus/id2505.cfm

Ud fra support siden har jeg så været inden og tjække min Bios og har måske fundet en fejl.

Gået in i Bios/hovdemenu/diskdrev og fundet mine Harddiske "Primær IDE-Kanal master & Slave

Inde i Primær IDE-Kanal master står der:
Primær IDE-Kanal master...
Type - (Automatisk)
Cylinder (...)
Hoved (...)
Sektor(...)
Størrelse (81964)MB

Men i min nye Harddisk står der:
Primær IDE-Kanal slave...
Type - (Automatisk)
Cylinder (16351)
Hoved (16)
Sektor(63)
Størrelse (159438)MB

Hvorfor er der nogen tal inde i Cylinder, Hoved, Sektor......Hvad har det at sige. Har det noget med Error 626 at gøre?

Mvh Agent2002

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 20-01-04 14:18

jeg ved ikke helt hvad det problem gør du på!!! Men jeg ville lige høre om det med net virker?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 15:25

Den kan åbentbart ikke læse din master HD.
I PM står din partition på slave HD vel som >>none<<
Har den svært ved at håndtere så store HD kan du dele HD 2 op i to partitioner.
Emesen.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 20-01-04 17:40

Hejsa

Inde i BIOS/diskdrev/harddiske.

Hvad bruges Cylinder (...) Hoved (...) Sektor(...) til??
Hvorfor står der noget inde i Cylinder (...) Hoved (...) Sektor(...) på den ene Harddisk men ikke i den anden.

Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-01-04 17:48

Prøv at køre en auto detect på den inde fra bios! Mener det er samme skærm hvor du sætter AUTO til

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 20-01-04 18:37

Hvad bruges Cylinder (...) Hoved (...) Sektor(...) til?? inde i BIOS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 18:41

>>>Error 626 while executing Batch.
Error 626 operation is to be performed on a hard driv not visible from boot-mode.
Contact PowerQuest Technical Support to correct this problem.
Press any key to continue.........<<<
Nu fik jeg fat i fejlen - din HD 2 står som aktiv i PartitionMagic
gør følgende:
Start PM
marker partitionen på HD2 >operations>rul ned til advance>hide partition>
og en gang til
marker partitionen på HD2 >operations>rul ned til advance>UNHIDE partition>
Den vil nu have status som >none<
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 20:00

Jeg har i dag oplevet to HD som ikke ville køre på samme IDE kabel.
Sæt HD med styresystem som master på IDE primary (0)
Og HD 2 til musik som master på IDE secundary (1)
CD-rom/DVD/brænder skal så være slave på kabel (0) ell. (1)
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-01-04 20:21

De burde nu kunne køre på samme kabel emesen! Og med hensyn til cylinder og sectors, så burde bios kunne udfylde de felter når man sætter den til AUTO. Har du prøvet at køre en autodect harddisk?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 20:43

Ja Tedd - men det hjalp da jeg satte dem på hver sit kabel. Nogle gange prøver man noget og er heldig. Jeg skulle netop copiere fra en HD til en anden med PM.
Endda to partitioner som snakkede sammen og de skulle ændre størrelse samtidig.
XP - NTFS. men det gik.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-01-04 21:12

ja den ideele verden findes vist ikke. Heller ikke indenfor PC

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 20-01-04 22:00

Hej Emesen tak for dit svar omkring Error 626!!!!!!

Jeg har lige gennemført din guide omkring Error 626 med PartitionMagic 8.0
Så nu har jeg en Active og en None Harddisk. (Ingen Problemer)

Jeg har lige et sidste spørgsmål angående PartitionMagic.
Inde i programmet kan man Delete sin Partitioner. Der er 2 muligheder omkring Delete sin Partitioner?
En hvor man bare siger Delete og en anden som siger Delete and Secure Erase.
Secure Erase tager længer tid end bare Delete. Hvad er forskellingen?
Hvad sker der når man siger Delete eller Secure Erase? (Formateres/Slettes alt på Harddisken+Partition)...Eller Hvad?

Er det Delete jeg skal bruge til at formaterer harddiskene. Slette alt på Harddisken, hvorefter jeg opretter en ny Partition på en ren harddisk? Eller hvordan formater/sletter man alt på harddisken med PartitionMagic??

Agent2002

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 22:14

Secure erase er en ny funktion jeg ikke har prøvet. En slags gendannelse/backup.
Den HD som du er sikker på at du vil slette - bare delete.
Men du kan kun markere/slette en partition ad gangen - det ses på skærmen.
Men det er først når du trykke apply changes at den virkelig sletter eller opretter.
Din HD er slettet når der står unallocated i et gråt område.
Og så kan du create nye partitioner. Hvid vil have flere end 4 partitioner skal den ene (som regel den sidste) være logical (som lægger sig i et extended område)
Der kan være mange logical part i en extended.
Alt hvad der skal læses fra styresystemet bør være status "none"
Emesen.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 20-01-04 22:32

Jeg vil lige prøve det af på min nye Harddisk, før jeg installer/indsætter data på den? Det er meget rart at vide hvad Delete bruges til, hvis jeg på et senere tidpunkt skal slette en partition eller harddiskens indhold.

Vender tilbage...

Agent2002

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 22:40

Så prøv at lave:
1 primary partition 5 GB
1 primary partition 10 GB Læg mærke til teksten som fremkommer
1 primary parttion 10 GB læg mærke til ny tekst
1 logical partition 10 GB marker end of......
1 logical partition 10 GB
det vil give dig en lille fornemmelse af hvad den kan og hvad der sker
Du kan nemt slette igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 21-01-04 01:01

Så er jeg blevet færdig med harddisk instalations og takker meget for jeres svar og tilbagemeldlinger? Især Emesen, du har været til stor hjælp...Jeg Takker!!!!!!

Nu er det bare mit lille netværk jeg skal have op at stå.
Jeg har forbundet begge computter med et net-kort og et kryskabel.
Nu skal jeg bare opsætte nogen IP-adresser, men er lidt usikker hvordan man gør?

Den computer jeg skriver fra bruger Windows XP, mens den anden bruger Windows 2000.

Jeg har været inde og fundet Lan/kortet-forbindelsen på begge computer.
Gik ind i Egenskaber for Lan/Internetprotokol (TCP/IP). Herefter Egenskaber igen. Brug IP-adresse
Computer 1: IP-adress 192.168.0.1 og Undermaske 255.255.255.0 (Makeret, Vis Icon på proceslinen, når forbindelsen er oprette.)
Computer 2: IP-adress 192.168.0.2 og Undermaske 255.255.255.0 (Makeret, Vis Icon på proceslinen, når forbindelsen er oprette.)

Der er et Icon (2 skærme) på proceslinen, så forbindelsen må virke på begge computer. Eller hvad?
Jeg kan bare ikke komme ind på nogen af computerne. Så hvordan kommer jeg ind i computer 1 fra computer 2 og omvendt. Hvordan gør man det?

Er netværket lavet forkert.....Hvordan laver jeg netværket helt fra bunden...trin for trin

I Windows Xp: Skal jeg ikke ind i Netværksforbindelser: Konfigurer et hjemme eller kontornetværk og
I Windows 2000, hvad gør jeg der? (oprette en ny forbindelse eller en Lan forbindelse)

Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 01:06

Windows Xp's netværksdiskette virker til alle forrige versioner! Har du husket at dele mapper på begge computere?

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 21-01-04 01:30

Ved ikke hvad du taler om tedd. Har ikke set noget i Lan-forbindelsen omkring dele mapper?

Så mit spørgsmål, går nu på: Hvordan laver jeg et netværk mellem 2 computer.
Den ene med Windows XP og den anden Windows 2000

Tag det helt roligt og forklar mig det fra starten af. Sådanne opretter du et netværk...trin for trin. Det skal siges at jeg har aldrig oprette et netværk før...

Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 11:20

Den nemmeste måde at forklare det på er faktisk at følge XP's netværksguide. Den fortæller dig rimelig pædagogisk trin for trin hvordan du gør! Men generelt så skal computererne tilhøre samme arbejdsgruppe, og skal dele mapper eller drev før de kan "se" hinanden!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 11:22

I netværksguiden er der nogle blå link du kan trykke på! Du skal altså ikke bare hurtigt trykke på Næste, for så får du ikke alle informationer med!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 14:45

De "to skærme" fremkommer når du indstallerer netkortet, men så skal netværket sættes op.
Så du mangler at køre anvisningen fra tedd.
Emesen.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 21-01-04 17:02

Jeg ved stadig ikke hvordan netværket oprettes.

Det skal siges at den ene computer er en Compaq Netværks Computer jeg har fået foræret. Der er ikke nogen former for drev i den....

Jeg har forbundet kryskablet mellem de 2 computer og ved så ikke hvad jeg skal. (Total DUM)
tedd omtaler at computererne skal tilhøre samme arbejdsgruppe, og skal dele mapper eller drev før de kan "se" hinanden! "Hvordan er det liiiiige man gør det????"
Der var også noget med netværksdiskette...Men den ene computer er uden nogen former for nogen drev...(det kunne du jo ikke vide)

Der er forskellige Netværksmuligheder når man skal oprette et netværk i Windows XP og Windows 2000

I Windows XP er der disse muligheder for "oprette en ny forbindelse"

1. Oprette forbindelse til internette
2. Oprette forbindelse til Netværk på min arbejdsplads
3. Konfigurere et Hjemme- eller mindre kontornetværk
4. Oprette en avanceret forbindelse

I Windows 2000 er der disse muligheder for "oprette en ny forbindelse"

1. Ring op til privat netværk
2. Ring op til Internette
3. Opret forbindelse til et privat netværk via Internettet
4. Accepter ingående forbindelser

Hvilken netværksguide skal jeg vælge for at oprette mit lille netværk? Og hvordan er det omkring arbejdsgruppe, dele mapper eller drev?

mvh.
En Total LOST Agent2002

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-04 17:09

wow Tror du fik mig der

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 21-01-04 17:18

Hvad så! tedd...Er det virklig så svært at oprette et nærværk?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 17:20

vi tænker

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 21-01-04 17:25

OK....Jeg venter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 17:33

Win 2000 comp
start>indstillinger>kontrolpanel>system>netværksidentifikation>egenskaber>
computernavn>skriv agent2
Arbejdsgruppe>skriv workgroup>ok
Xp
computernavn = agent1
Arbejdsgruppe = workgroup
på begge comp:
opret en mappe på skrivebordet
H-klik>deling>del denne mappe>anvend>ok
Stifinder>netværksteder>hele netværket>microsoft ......>workgroup
se om comp er synlig
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 17:37

Agent1 = AGENT
Agent2 = AGENTEN

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 21-01-04 20:54

Hejsa emesen

Jeg har fuldt dine oplysninger omkring netværk, men der er en fejl et sted...

Se her:

I windows 2000 Stifinder Netværkssteder/hele netværk/microsoft windows-netværk

Er der et Icon "Workgroup" trykker på det og der kommer 2 skærme op med navne "Agent1 & Agent2"
Det ser vist ud til at det er sat rigtigt op.... (trykket på Icon/skærm "agent1" og fik en fejl:\\Agent1 er ikke tilgængelig. Netværksstien blev ikke fundet.)

Men i den anden computer Windows XP er der en opsætningenfejl et sted)..
Jeg gik også ind i Stifinder Netværkssteder og kunne ikke komme vidre, selv om jeg trykkede på Netværkssteder..
Jeg H-klikket over Netværkssteder/Stifinder igen og her kom en ny ramme op med iconet "hele netværk" frem.
Trykket på - hele netværk/microsoft windows-netværk og da jeg trykkede på "Workgroup" kom denne meddelse:

Fejl:
Workgroup er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse
til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens administrator
for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.
Listen med servere i dette netværk er ikke til rådighed i øjeblikket.

Måske har jeg lavet en fejl omkring opsætning i Windows XP netværket???? (agent1)

Dette gjorder jeg:

Gik ned i - Start/Kontrolpanel/System/Computernavn.......I Computerbeskrivelse "Skrev: Min Computer"
I "Skift/Computernavn: "agent1" og i Arbejdesgruppe: "WORKGROUP"....OK
Lavede en dele mappe på begge computer (Mit Netværk)...Genstartede computerne

Har jeg lavet en fejl i Windows XP opsætningen??

Agent2002

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 21:05

Du skulle lige ændre agent1 til AGENT (store bogstaver)
og Agent2 til AGENTEN
og prøv så:
start>programmer>tilbehør>kommandopromt>skriv efter C:\ping agent/agenten eller AGENT/AGENTEN
Du skal være logget på som administrator
Men jeg har ikke prøvet netværk den vej.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 21:10

Vi mangler at give tilladelse fra de to comp.
tænker lidt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 21:16

win2000
mappe>deling>del denne mappe>tilladelser>tilføj>marker alle>ok

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 21:27

prøv lige denne:
kontrolpanel>system>netværksidentifikation>netværks-id>næste>
hak i denne...firmanetværk>næste>uden domæne>der står workgroup>næste>udfør genstart og håb.
Du har netværksteder på skrivebordet>h-klik>egenskaber>nu håber jeg der står et ikon med lan-forbindelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 21:59

Når du h-klikker på netvæksteder>egenskaber> har du så to ikoner:
opret ny forbindelse
LAN-forbindelse
Hvis du har så sig til - så jeg tror vi kan få det til at virke.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 420 point
Dato : 21-01-04 22:19

21-01-04 21:59 = sludder.
Jeg har selv netværksforbindelse - men over en server så jeg har svært ved at afprøve - derfor er noget af det huske/gætteværk.
Emesen.
Jeg lukker nu,

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 21-01-04 22:20

Jeg tror hvis man instaler en protokol.... Burde de så ikke kunne finde hinanden...?

Godkendelse af svar
Fra : Agent2002

Dato : 22-01-04 17:51

Tak for svaret emesen.

Håber det bliver nemmer at lave et netværk hvis jeg går ud og investere i en Switch`er
Mange tak for din hjælp.... Agent2002

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-01-04 19:08

Det er ikke sikkert, at det bliver nemmere. Køb ikke en dyr switch, for de er lige gode til alm. formål. Det største problem ligger i at du ikke har diskettedrev/CD-rom på den anden comp, hvis alt ikke ligger på comp i forvejen.
Men held og lykke.
Emesen.
Evt. kan du stille spørgsmålet igen, og det kan være der kommer nogen med en bedre løsning.

Kommentar
Fra : Agent2002

Dato : 22-01-04 19:25

Ok......emesen....

Hvis du for ny viden eller gode ideer til opsætningen af mit netværk er du da velkommen til at skrive flere kommentar her.

P.f.t Agent2002