/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor lang tid skal man fremleje?
Fra : Interkriller
Vist : 1464 gange
50 point
Dato : 18-01-04 19:34

Jeg står i den sitiuation at jeg fremlejer en lejlighed fra et par, som ikke har tænkt sig at flytte tilbage (de var selv lejere af lejligheden)

Så vidt jeg ved står der i lejeloven, at hvis man har fremlejet en lejlighed bare én dag over 2 år, har man ret til, at overtage lejemålet.

Nu har jeg hørt fugle synge om, at det skulle være nedsat til ét år, kan det passe?

KANDU?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 18-01-04 19:57

Nej perioden er to år :
Citat
§ 70. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.
Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig fremlejeforholdet, når
a) ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder, eller
b) det samlede antal personer i lejligheden vil overstige antallet af beboelsesrum, eller
c) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig fremlejeforholdet.

Du kan selv læse lejeloven her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010034729-REGL
(husk hele linien, kandu understøtter ikke altid hele URL)

mvh
jms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 20:56

Mit udgangspunkt er at du har lejet (fremlejet) en lejlighed i et boligselskab.
Du er ikke selv lejeren, men den/de, som du har lejet lejligheden af er oprindelig lejer/lejere.
Det er meget forskelligt fra det ene boligselskab til et andet, uanset lejelov, at bestemme om du skulle have mulighed for at overtage lejemålet.
Er du i forvejen skrevet op til lejlighed, der hvor du på nuværende tidspunkt bor?
Har du og dem, som du har fremlejet lejligheden af været tilmeldt på samme tid på adressen?
Du kunne evt. tale med dem, som du har lejet lejligheden af, måske de kunne hjælpe til overtagelsen.
Jeg kan godt forstå dit dilemma. Umiddelbart tror jeg ikke, at du har mulighed for at overtage lejligheden, men det kan jo komme an på en prøve.
Kunne du ikke give nogle flere oplysninger.
mvh ans

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 18-01-04 20:56

Men kan det så også passe, at jeg har ret til at overtage lejemålet

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 18-01-04 21:03

Ans du siger altså, at boligselskabets interne regelsæt trumfer lejeloven. Kan det være rigtigt.

Jeg er ikke skrevet op til lejlighed i forvejen i ejendommen.

Nej desværre har vi ikke været tilmeldt samme tid, ellers en god idé. Kan godt se hvordan det ville hjælpe

Nå....
Jeg bliver vist nødt til at gå igennem boligforeningen. Jeg kan vist ikke slå dem i hovedet med paragraffer lyder det til.

Ville gerne dele point som på f.eks eksperten.dk, men det er der vist desværre ikke den store mulighed for.
Så hvis der ikke er nogen der har nogle guldkorn vil jeg give jmsgruppen point.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 21:08

Dem, som du lejer lejligheden af kan de ikke hjælpe.
Er det et større boligselskab?
mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 21:20

Hvis du alene har været tilmeldt på adressen, så har udlejeren jo godkendt fremlejen (eller).
Det var måske noget, som du kunne bruge i boligforeningen, så du kan overtage lejligheden.
mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : Interkriller

Dato : 18-01-04 23:11

Tak for svaret jmsgruppen.
Ans: takker også for dine indlæg, men jmsgruppen var mere et direkte svar på mit spg.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 08:24

Selv tak

mvh
jms