/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tæppe på parketgulv? gror det fast?
Fra : bandex
Vist : 6779 gange
190 point
Dato : 18-01-04 19:03

Jeg har netop købt et væg-væg tæppe til mit kollegieværelse i Odense som i forvejen er belagt med et parketgulv. Dette gulv skal dog helst være intakt når jeg engang flytter herfra. Jeg er i den forbindelse en smule bange for at tæppet "gror" fast til underlaget og vil efterlade grimme gummiklatter som måske kan medføre slibning+nylakering.
Er der nogle teknikker til at undgå dette?
Hvad med dobbeltklæbende tape til at holde tæppet fast med, er det til at få af gulvet igen efter et par år?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-01-04 19:05

ja det gør det men smid noget talkum på inden du lægger tæppet så er det lige til at fjerne igen
mvh Granslam

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-01-04 19:06

Tørt gulv (ikke nylakeret) med takum på. Så er det nogenlunde til at undgå.
Dobbelklæbende tape kan godt sætte sig fast.
Emesen.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-01-04 19:10

Min erfaring er at man altid skal tage talkum på gulvet, det kan ikke betale sig at spare på talkum, vi har engang prøvet det, og der var gulvtæppet groet fast, SÅ MASSER AF TALKUM PÅ GULVET, af skade bliver man klog.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-01-04 19:25

der er absolut ingen grund til at bruge dobbeltklæbene tape tæppet skal nok blive liggende

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 19:28

Ja det gror fast. Men jeg er ikke tryg ved disse talkumløsninger. Kan indebære, at du skal bekoste en afslibning ved fraflytning.
Er der tale om lakeret gulv, eller olieret?
Hos tæppehandleren, kan du få noget specielt tyk papir, til at ligge under. Dette ville jeg foretrække. Det gror også lidt fast, men er nemt at fjerne igen, især på lakeret gulv.

mvh
jms
nb. Forstår ikke du vil have tæppe. Tæpper er skidtsamlere. Men du har jo købt den. Hvis det er for at beskytte gulvet, ville jeg vælge nogle kelim tæpper eller lignende.

Kommentar
Fra : bandex

Dato : 18-01-04 20:57

Mange tak for svarene indtil nu

Det er et lakeret gulv!
Hvad kan faren være ved at bruge talkum? Det virker jo tilsyneladende som om det er meget normalt at bruge...

Er der desuden nogen der ved hvad der gør at tæppet gror fast? Varme/Fugt/Tryk?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 21:03

bandex
Uanset hvilken løsning du end vælger, så kommer du sikkert til at betale for afslibning af gulvet alligevel. Jeg ved godt at du vil passe meget på, men har aldrig hørt om nogle, der kunne fraflytte uden at betale for noget istandsættelse.
De kan sige, at der er spilt på tæppet, som er trængt igennem til gulvet.
De finder altid på noget.
Var gulvet nyistandsat, da du flyttede ind?

mvh ans

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-01-04 21:04

Man kan købe tæppeunderlag, som er ligesom et net, det er også godt, så slides gulvet ikke.

Jeg har bare prøvet, at det hus vi købte var gulvtæppet groet fast, og jeg kan fortælle, det er et helvede at få det af.

så hvis man bruger talkum, og også har netunderlag, ja så må det være det optimale.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-01-04 21:08

Effter min mening, så skal man lakere gulv ret tit, og tager man gulvtæppe på, så beskytter man gulvet for slitage, det er korrekt at det bliver beskidt, men det gør gulv også, der er ingen forskel på det, og er man allergiker, skal man da ikke investere i gulvtæppe, så skal der i hvert fald være meget tørt.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-01-04 21:11

Hvis der er gummi på bagsiden at dit gulvtæppe, så sidder/gror det fast!!! jeg har prøvet det!!!!

af skade bliver man klog.!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-01-04 21:13

Vores er/ var et parketgulv, d.v.s. det er lakeret gulv!!!

Kommentar
Fra : bandex

Dato : 18-01-04 21:20

Det er sådan set ikke for at beskytte gulvet at jeg lægger tæppe på. Jeg er jo netop bange for at det vil ødelægge gulvet at lægge det på. Det er egentlig blot for varmen+lydisolationens+hyggens skyld
Gulvet er et gammelt parketgulv der er blevet slebet ned og genlakeret så mange gange at det på ingen måde er repræsentabelt mere.

Hvilket materiale er det netunderlag lavet af?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 18-01-04 21:53

Jeg tror det er nylon, men jeg er ikke sikker, det er da rigtig det er lyddæmpende, jeg var da glad for at der var gulvtæppe på hos mine 3 sønner.

Du kan da spørge hos en tæppeforhandler.

NB. Og når der er underlag så glider tæppet heller ikke. Så skurer tæppet ikke på gulvet.
Før i tiden havde vi intet gulvtæppe, men når man bliver ældre, og har husdyr, så syntes jeg det kniber med at få lakeret gulvene, så for os er det b.la. for ikke at slide gulvet op, og det er lyddæmpende, og så syntes jeg det samler rummet.

Det underlag vi købte, er fra Jensen tæpper, men jeg er dig svar skyldig hvad materiale det er af.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-01-04 21:58

Netunderlaget er også lavet af gummi.

Hvis det primært er grundet varmeisolering er det godt at lægge et net på, da der vil danne sig et isolerende luftlag.

ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-04 22:00

Du kan forhøre dig i enhver tæppeforretning.
Ilva og Ikea og tæppeland har det også.
På denne side "anbefales" et underlag http://www.garant-gulve.dk/sw3242.asp
mvh ans

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 190 point
Dato : 19-01-04 08:56

Jeg troede det var et flot olieret egeparket, massivt fra Junckers forståes. Hvis det bare er et gammel grimt parketgulv, så behøver du ikke være så omhyggelig. Men stadig ville jeg dog anvende underlagspapir, som jeg nævner i mit første indlæg. Du kan også købe noget afdækningspap på trælasten.
Kan du bedre lide støvet, brug talkum.

mvh
jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-01-04 09:05

>JMS et lille relevant spørgsmål.
Hvis der er en gummibelægning på gulvtæppet, vil det så ikke virke som en "dampspærre" og derved gøre underlægningspapir vådt??

Mvh
Ellebye (5 dage tilbage)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 09:30

<<<<ellebye
Hvis papiret bliver vådt, vil det jo være fugt nedenfra, ikke ovenfra. Hvis huset er meget fugtig i gulvene, vil parketgulvet også blive skadet, uanset om der er tæppe på eller ej. Talkum, som nogle har nævnt, er noget griseri, men virker. Papir (gulvpap), er mere taknemmelig. Det kan godt gro lidt fast, men er meget nem at fjerne. Oftest med en gang gulvvask. Gummibelægningen på gulvtæpper, kan derimod godt sidde enormt fast.

mvh
jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-01-04 10:03

>JMS ikke helt enig.

Stueluften kan indeholde mere fugt end "gulvluften" da man må formode at gulvluften er lidt koldere end stueluften. Herfor vil vanddampene kondencere på undersiden af gulvtæppet og derved gøre papiret vådt.

Det har ikke nødvendigvis noget med fugtig luft nedenfra, blot at kold luft ikke kan indeholde så meget vand som varm luft.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 10:14

<<ellebye
Hvis gummiet er "vandtæt" kan fugten da ikke igennem fra værelset ned til gulvet.
Så vil den kondensere på overfladen af gummiet, eller i luven på tæppet, såfremt gulvet er meget koldt.
Derfor "fugt" nedefra, i mit tidligere indlæg.

jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-01-04 10:24

>JMS,

Hvordan forklarer du så dampspærreteorien generelt, mellem eks. loft og isolering ovenpå fugtspærren. Det er jo plastik du bruger. Hvis det du siger er rigtigt, ville vandet her kondencere på undersiden og derved ødelægge loftet nedenfra???
Det er jo lige netop dette fugtspærren skal forhindre. Sammenligningen kan sagtens overføres til gulvtæppet.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 10:31

<<ellebye
Du skal have et kursus i dampspærre.
Dampspærre monteres, fordi fugten indefra lejligheden ikke skal trænge ud. Der afgives ca. 3,5 liter fugt pr. person i døgnet. Hvis det kan trænge ud, kommer det ud hvor det er koldt, typisk i lofter, på ydersiden af isoleringen. Her kondenserer det, når det bliver afkølet. Isoleringen bliver drivvådt på den kolde side, og vandet bevirker fugtskader / evt. svamp. Så lang tid fugten ikke bliver afkølet, kondenserer det ikke, og ødelægger ikke lofterne.
Fugten kommer ud med udluftning, eller kondenserer typisk på vinduesglas, selv på thermoruder kan det kondensere hvis fugtprocenten er høj nok.
Var dette forklaring nok, eller skal jeg blive meget byggeteknisk???

mvh
jms

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-01-04 10:37

Det er da godt man stadig kan lære

Jeg tror jeg overlader sådant et arbejde til de sagkyndige.
Tak Jms. Min iq er steget til 2.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-01-04 10:57

Man skal lære hele livet

Der er noget jeg ved noget om, men en allerhelvedes masse jeg intet aner om

jms

BANDEX, undskyld lidt snak om dampspærre her i dit spørgsmål....

Kommentar
Fra : bandex

Dato : 19-01-04 21:04

Hehe det er helt iorden, det er jo rent faktisk meget lærerigt

Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent til imorgen, så skal jeg nok lukke det.
Mange tak indtil videre.

Godkendelse af svar
Fra : bandex

Dato : 20-01-04 23:19

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 21-01-04 10:37

Selv tak, det var så lidt

mvh
jms