/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
AGN TIL SANDART!
Fra : bepo
Vist : 1949 gange
120 point
Dato : 18-01-04 15:54

Bepo Spørger!
Gedder kan jeg fange! - , og aborrer, men sandarter, ikke tale om!
Hvem kan anbefale mig en metode. Skal det være levende agn ,eller
alm. blink/spinner - måske noget helt tredie. Hvad FANDEN (undskyld)
gør jeg! Håber meget på en god fidus! Lader gerne nogle point springe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-01-04 16:00
Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 130 point
Dato : 18-01-04 16:31

Hej bepo

Jeg har fanget sandard på løje, flue og spinner og en del jeg har talt med har fanget på vobler og jigs.
Sandarden er dog en fisk der bevæger sig meget, så man kan ikke bare gå ud og sige her er sandard, så dem fanger jeg. Man kan vel egentlig sammenligne dem med ørrederne i en put and take sø, de har også faste føderuter - det samme gælder for sandarden. Den kommer forbi en gang imellem og da har man gode chance for at fange dem. I september måned er mine erfaringer, der hvor jeg har fisket, at der absolut intet sker før skumringen, men da er der til gengæld også store chancer for godt fiskeri. Der er dog aldrig nogen garanti

Jeg fisker ikke med levende agn. En løje plejer jeg gerne at dele i to tre stykker og så fiske dem på en enkelt krog str. 6-4, sammen med et stykke bly. Meget ofte fanger jeg dem blot nogle få meter fra kanten. Skalle og aborre, kan selvfølgelig også benyttes, men undgå at bruge for store stykker.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-01-04 16:32

wobler = vobler

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-04 11:38

De eneste to gange i mit liv jeg har fanget Sandart var ved brug af store skeblink, dørvet efter en robåd på Gentofte sø. Blinkene var ABU UTÖ i Aborre farver og en lille rød plastske mellem blink og krog : http://www.tradera.com/auction/aid_4297220#pic

Altså som beskrevet i mit link tidligere :

Citat
..trækkes I 5-20 meter efter båden. Farten kan varieres, om sommeren må det godt gå forholdsvis hurtigt, mens det ved fiskeri i koldt vand kan betale sig at sætte farten ned. Blot skal stangtoppene altid 'dikke' lystigt..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-01-04 11:41

Gentofte Sø ??? Sludder... Bagsvær Sø

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : bepo

Dato : 19-01-04 11:49

Hej. srhansen!
Tak for dit fyldesgørende svar. nu ved jeg hvor humlen er begravet. Jeg har
fukuseret for meget på '' GEDDEN DER LURER I SIVKANTEN'', Jeg forstår nu at
sandarten er lidt af en ''strejfer'' - så jeg skal lægge strategien om og fange
lidt skaller ell. ligende, og bruge dem i ''små bidder'' - måske en livlig vobler?

Mange venlige hilsener

bepo!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-01-04 21:43

Hej igen

Begge dele kan sagtens bruges

Smid eventuelt to stænger ud med skalle stykker og bly og fisk så på en tredje stang med blink eller wobler, som molokyle foreslår

mvh srhansen

Kommentar
Fra : bepo

Dato : 30-01-04 21:08

Hej! srhansen - Så er jeg her igen.
Jeg har tænkt mig at forny mit wobler sortiment. Min gamle samling, som jeg
iøvrigt har malet op flere gange, er nu skrottet, de var blevet lidt ''trætte''
i kanterne.
Jeg glæder mig til at komme igang, men først skal isen smelte på haraldsted
sø - is fiskeri er ikke lige mig!

Hilsen bepo

NB! Jeg kan da lige fortælle dig at den første fisk jeg fangede , som dreng, var
en gedde (89 cm. lang) fanget med et meteor blink på en alm.l. bambusstang,
som jeg trak frem og tilbage langs bredden i en sø dannet under krigen ved
tørvegravning. Senere fik jeg så skaffet mig noget bedre udstyr, dengang
fandtes der ikke glasfiberstænger, det var en 5 fods stang af stål monteret
med et svensk multihjul, og snøren var af silke (det var før nylonsnørens tid)