/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udtrængning af salpeter i mur
Fra : stig54
Vist : 7669 gange
120 point
Dato : 17-01-04 19:17

Jeg har to rum i kælderen hvor der trænger salpeter ud fra væggen. Det ene har jeg isoleret med flamimgo og beklædt med plader. Det er godt nok.
Det andet er malet, men efter en uge trænger salpeteren igennem.
Jeg har før prvet at hakke hul der hvor der var salpeter og pudse hullet, spartelmasse har jeg også prøvet, men alt bliver skubbet ud. Det er ikke fugt der trænger ind, det er salpeter fra murværket.
Er der nogen måde at stoppe dette på, bortset fra en ny mur.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 19:43

Ja alle murere bruger jo fortyndet saltsyre, som de vasker det ned med, men det er jo også hårdt for fugerne, da det også fjerner lidt kalk i dem.
Fremgangsmåden er at fjerne malingen (man kan bruge brun sæbe eller kautisk soda (natronlud), men hvis der er en ret af det, vil syren ikke virke, da det første er basisk og syren er syrlig)
Men en vandig blanding af 1 del syre og 20 dele vand, skures længe på området (pas på tøj og øjne), det er en fordel at fugerne har trukket vand inden, da de så ikke trækker syreblandingen.
Nu er det noget rigtigt lo.. at bruge indendørs da syredampene ødelægger elektronik og jern/værktøj bliver ræverødt af rust.
Men ellers må du igang med roterende stålbørste, og så syre let med megen udluftning. Men vent til sommer hvor så meget er trukket ud som muligt, og giv så en binder før overmaling af en hel tør væg.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 19:43

Salpeter gennemslag? Shit... Mur lortet op igen. Ned med det hele og op med noget andet. Hvorfor; ..jeg ved det sgu ikke.

NY MUR

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-01-04 19:58

Det er ikke saltsyre, det er salpeter som trækker ud og har gjort det i årevis, det er en fodmur der er muret op af granitsten og cement.
En ekspert har fortalt mig at det er salpeter og at det aldrig vil holde op, og at den eneste løsning er at lave en ny væk udenpå.
Men der må da findes en kemisk neutraliseringsmetode

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 20:26

stig54 Nope...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-01-04 21:57

<<stig54
Det kan ikke neutraliseres. Glem alt om syre, og alle mulige andre indgreb. Salpeteren bliver dannet, fordi der er fugt i murværket. Væggen du har sat isolering og plader på, har garanteret samme problem, du ser det bare ikke.
Du kan løse problemet, på følgende måde.
Grav fri rundt om din kælder, mindst 20 cm. under dit kældergulv, dog ikke under sokkel. Læg en omfangsdræn omkring hele huset, med afløb i nedløbsbrønd eller tilsvarende. Monter pladebats på dine kældervægge, eller specielle plastplader med nupre, som du kan købe på trælasten. Fyld op med ral, eller leca. Ca. 30 cm. før jordoverflade, ligger du en fibertexdug. Efterfyld med dit normale jord. Problemet er løst. Nemt ikke??? God arbejdslyst.

mvh
jms
NB. Plastpladerne jeg nævner, findes i flere forskellige fabrikater. Tal med din trælast.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-04 23:25

Førhen da jeg var barn rensede man væggen og smurte den med vandglas meen det er vist ikke muligt at få da jeg mener at have hørt at det er kræftfremkaldene Mvh Sune

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 17-01-04 23:41

Prøv at se denne forside før du smadrer din væg! http://www.freezteq.dk/
Mvh pfan

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-01-04 11:07

Jeg kender fugtgennemtrængning, har selv haft det i kælderen.
Dette opfører sig på en anden måde også over jordplan. Det er små koncentrerede områder der ikke breder sig.
Det er på størrelse fra 10 -20 cm i diameter. Det er en form for kridhvide krystaller der kommer ud af væggen et par centimeter ind i rummet. Det er tørt og kan børstes væk.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 120 point
Dato : 18-01-04 11:40

<<<stig54
Det kan du ikke gøre noget ved. Salpeteren opstår, fordi der er for stor kalkholdighed i materialerne, og selvom de føles tørre på overfladen, er det fugten inde i muren, der bevirker dette. Hvis din kældermur ellers er tør, ville jeg lave en forsatsvæg. Stålskinner 35mm , beklædt med vådrumsgips.
Jeg går ud fra, at udluftningen i din kælder ellers er OK.
Fænomenet er udbredt i kældre, især i ældre huse. Der findes en ekstra lille tricks, hvis du ikke ønsker væggen jeg foreslår.
Rens muren af, reparer cementmørtel 1:3. Træk et tyndt lag Skaltherm på, læg Skaltherm glasfibernet i , vådt i vådt, efterfyld med skaltherm, efterbehandling men evt. Skalflex s2000, eller Skalcem 100. Se alt på:
www.skalflex.dk

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 18-01-04 11:56

Tak for svaret jmsgruppen.
Nu nåede vi frem til noget af det jeg var ude efter. Tak

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 12:11

Selv tak, det var så lidt.

mvh
jms