/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tegning og beregning af carport.
Fra : ta262
Vist : 12453 gange
300 point
Dato : 17-01-04 14:21

Jeg skal til at lave en carport med redskabsrum. Man kan jo købe mange forskellige byg selv sæt, i mange forskellige kvaliteter. Det må dog kunne blive billigere at købe materialerne selv, og så selv skære til mv. Så mangler jeg jo bare en tegning og beregninger på tag mv. Carporten kan være 400 cm bred og ca 600 cm til 700 cm dyb. Taget skal kunne bære tegl.

Er der mon nogen der ligger inde med tegninger mv. til noget lignende ?
Eller er der nogen gode råd om hvor de evt kan findes?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-01-04 14:30

Du kunne jo bede om salgsmaterialet på en carport der opfylder dine ønsker hos f.eks. Bauhaus der kan du se mål og dim. på materialerne

per

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 17-01-04 14:36
Kommentar
Fra : kjho

Dato : 17-01-04 15:05

Da jeg for et par år siden selv byggede en dobbelt carport, lavede jeg en tegning som jeg mente at den skulle se ud. Der efter spurgte jeg en bekent der er tømmere om hvad jeg skulle bruge af matrialer. han forklarede og skrev en liste på hvad jeg skulle bruge. Så henvendte jeg mig til en tømmerhandel med listen og fik et pris overslag. Nu skal man jo have en tilladelse fra komunen, og de sagde at der er nogle regler man skal overholde, d.s.v. tømmeret's størlse, hældning på taget og højde på carport. Men når man er en gør det selv mand går man jo på med krum-hals, og en måned senere stod der en dobbelt carport på 43 m\2. Pris 12000 kr. Det er naturligvis et stort stykke arbejde, men den er f... flot.
God arbejdslyst.
KH.

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 17-01-04 15:15

Jeg glemte helt at fortælle at når du laver tegningen er det en god ide at tag et mølebånd i lommen og så gå rundt i byen og kikke ind i carporte, måle højde, afstand mellem stolper, afstivning o.s.v. Så danner du bedst en ide om hvordan din carport skal se ud.
KH.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 17-01-04 15:29

Når der skal være tegl, skal du jo nok bruge gitterspær. Dem kan du købe færdige hos Rindsted Spærfabrik og jeg tror ikke de er dyrere end selv at samle dem. De laver beregninger efter behov. De har muligvis også et beregningsprogram som er offentligt tilgængeligt.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-01-04 15:30

kjho

hvor kan jeg købe et mølebånd?

per

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 300 point
Dato : 17-01-04 19:13

Jeg er ved at bygge en så simpel ting som et cykelskur.
Jeg gik ind i vores byggemarked og fik udleveret en komplet bygningsvejledning og liste over materialeforbrug til deres samlesæt som kostede 35oo,-. Nu bygger jeg det selv fordi jeg har nogle af materialerne, men skulle jeg ud at købe delene hver for sig er der ikke noget at spare.
Måske kunne du gøre det samme, være interesseret og få nogle papirer med hjem.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 19-01-04 19:57

Jo men... man får sikkert ikke beregninger på spær og remmenes dimensioner udleveret sådan uden videre. Nå carporten skal godkendes af kommunen vil de jo også se dokomentation for bæreevne osv. Sådan er de jo! Det er da også OK, men i dette anfald af nærrighed kunne jeg jo godt tænke mig at finde papirer på en carport der passer nogenlunde i målene. Jeg skulle jo nødigt til at betale nogen for at udregne noget.

Er der nogen der har erfaring med carport Centret www.carportcentret.dk ? De ser ud til at lave nogen gedigne carporte og til nogenlunde fornuftige priser (alt taget i betragtning)

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-01-04 11:02

Eller også kan du lede efter en ledig ingeniør der kan lave beregninger og tilhørende tegninger billigt....

I øvrigt skal kommunen ikke (nødvendigvis) have dokumentation for byggeriet såfremt det er under 50m2!

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 23-01-04 13:35

Heller ikke hvis der skal tegl på taget ? Kommunen plejer da at skulle have dokumentation for at et tag ikke falder sammen. Eller hvad ? Hvad er reglerne ? Carporten bliver helt sikkert under 50 m2.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-01-04 17:33

Så længe arealet er under 50m2, så skal der ikke ske en eftervisning af styrke og stabilitet - dog skal bygningen være håndværksmæssig forsvarlig... Du kan umiddelbart se "50m2-reglen" ved følgende link (del af BRS98):

http://rw.rockwool.dk/tekniskservice/bygbib/smaahuse/kapitel_11/kap_11/frameset.htm

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-01-04 17:38

...men man kan sige at en beregning er en ekstra sikkerhed for at ens bil ikke rammes af taget.... Men omvendt er projektet sikkert ikke større end at en tømmer kan overskue det... Ellers må du sige til, og vi kan se på det.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 23-01-04 17:45

Tak for det... Nu skal vi lige have den værste frost ud af jorden først. Så der er jo stadig lidt tid at løbe på..Men hvis jeg er alt for meget i tvivl om vognen kommer til at stå i sikkerhed under taget, kan det jo godt være at jeg prøver at kontakte en bedrevidene f.eks dig..?! Men jeg håber stadig på at finde en tegning på nogenlunde den carport jeg vil bygge, så bliver det jo også lidt lettere at beregne materialer inden jeg går i gang.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-01-04 17:56

ja, f.eks. mig...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-01-04 18:12

Man kan jo købe alt for penge, men i dit lokale byggemarked rådgiver de dig gerne både med bæreevne og spær størrelse. Spær kan det ikke betale sig at lave selv. Prøv at gå ind på www.ditas.dk der kan du finde din lokale forhandler, de har brochurer på alle mulige carporte med hovedmålene. Om du kan få den ved køb medfølgende materialeliste er jo ikke sikkert, men prisen på deres byg selv sæt er den samme som hvis du køber stumperne hver forsig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-01-04 18:14

Jeg glemte at sige at der også udleveres en ansøgning til kommunen sammen med brugsanvisningen

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-01-04 19:10

så er det jo lige til...

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 23-01-04 21:02

Det må man jo sige, men jeg gider nu ikke fodre bygningsinspktoraterne med mere info end jeg absolut er tvunget til.
Det er der da ingen grund til.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-01-04 21:16

Man oplyser hvad det er man vil opføre hvor og hvor står, ret simpelt.

Kommentar
Fra : g.lykke

Dato : 07-03-04 20:21

træbranchens oplysningsråd har udgivet pjecer med simple beregninger på dimensioner og spændvidder, har selv brugt dem , og fået godkendt af kommunen

god arbejdslyst...............g.lykke

Kommentar
Fra : esim

Dato : 20-04-04 08:16

Hej. Du efterlyser bl.a. beregninger på hvordan en tagkonstruktion skal opbygges. Det kan være du kan finde dit svar her: http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=724.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : JetEye

Dato : 20-04-04 15:07

Jeg tror nu at du hos Værebro Tømmerhandel (vaerebro.dk) kan købe dig en færdigløsning der er billigere end en "Gør-Det-Selv" løsning. Værebro er en del af Råd & Dåd.
Jeg har eksempelvis kigget på en dobbelt Carport med redskabsrum og fladt tag til Kr. 6.000,-
de har selvfølgelig også andre og dyrere modeller.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 20-04-04 17:49

Der findes mange forskellige virksomheder der markedsfører alt muligt som ser pænt ud -
pænt formet - forarbejdet osv... men vogt dig!!! hvis jeg var producent ville producere mine varer ud fra værdianalyseeffekten dvs. der er brugt færrest materialer og færrest produktionsomkostninger, ville jeg selvfølge spare på alt hvad der kunne skares på, inledningsvis ville jeg ud fra en eller anden ide slå nogle streger på papiret - dernæst undersøge om der skal tilladelser til, når det er på plads undersøger hvad min TØMMERHANDLER kan klare for mig, mange af dem som der er kontorfolk og konsulenter laver faktisk ikke andet end at hjælpe folk som dig....

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 20-04-04 17:56

vedr. bemærkningen om det ikke er nødvendig at søge:

Det skal i ikke tage for gode varer, lad os antage at i har læst på nettet at x antal m2 ikke nødvendigvis behøves at søges, hvis det så viser sig at der er servitutter samt lokalbestemmelser mv.... hvis omgang er det så???? spørg kommunen, det koster jo så lidt.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 21-04-04 09:08

Jeg kan se at der er kommet en del svar, men jeg forsøger nu alligevel og se om jeg kan komme med noget nyt.
Prøv nedenstående link til PLUS. Deres byggesæt er for dyre, men derfor kan man jo godt smugkigge på deres tegninger.....
www.plus.dk/dk/carport-planner/DK_Myndighedstegninger/Enkelt/62902%20Variant%20DK.pdf
Hvad angår beregninger på spær vil jeg tilslutte mig g.lykkes råd: Træbranchens oplysningsråd´s pjecer. De kan lånes på biblioteket, og den du skal bruge hedder TRÆ 28, Træspærfag.
Jeg er selv ved at planlægge et carportbyggeri, og kan her se at materialeprisen ligger et pænt stykke under de færdige samlesæt.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 21-04-04 16:56

Det et da en start... maly01. Men det var jo stadig dejligt hvis man kunne finde en der havde lavet en carport på ca samme mål. Så kunne man genbruge tegninger beregninger af tag og bæreevne osv. Jeg ved det kun er et spinkelt håb, men man har jo lov...

mvh torben

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 21-04-04 18:38

ja, men herre gud, problemet er jo ikke større end at du kan tage målene fra yderside til yderside på carporten, fortælle hvilken længde carporten skal have, hvor mange grader taget skal være, let eller tung tag, valm eller ej.... oven i købet er der måske en ægte TØMMERHANDLER i dit område det er nemlig dem der har expertisen - der kan videreekspedere sagen - så mangeler du kun at finde ud af - hvilke materialer, og det er jeg overbevist om at en god fagmand blot tager som en ekspeditionssag.- - du skal iøvrigt fortælle din tømmerhandler om der skal være udhæng på samt hvor mange ca det skal være...mvh..den slemme

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 21-04-04 18:47

i mit sidste indlæg skulle det have været cm i stedet for ca( min kone læste det, hun har i 40 år været skolelærer, og har i den tid ikke bestilt andet end at korrigere og skælde andre ud )

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 21-04-04 20:09

Det kan hun vel ikke gøre for..

Tak for kommentaren slemmert.

Godkendelse af svar
Fra : ta262

Dato : 04-04-06 18:01

Tak for svaret stig54. Denne sag her trængte til en afslutning.......Og carporten er bygget. Jeg endte alligevel med en komplet byggesæt-løsning, så jeg har sådan set ikke rigtigt brugt jeres ideer herfra. Anyway, så skal der da deles points ud.

Tak for indsatsen i 2004